Nová tarifní struktura v elektroenergetice Ing. Ondřej Touš Energetický regulační úřad Konference „Co přinese nová tarifní struktura v elektroenergetice?"

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Žofínské fórum Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR 27. října 2015.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Problematika vtláčení biometanu do plynárenských sítí 1.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Návrh modelu Nové tarifní struktury v elektroenergetice pro veřejný konzultační proces Energetický regulační úřad 4. února 2016 Hospodářský výbor – Poslanecká.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Financování služeb sociální prevence z ESF Brno, 20. března 2012.
Ochrana práv spotřebitelů a zákazníků na energetickém trhu Alena Vitásková Předsedkyně Energetického regulačního úřadu Praha, 15. května 2013.
POJIŠTĚNÍ ODPOVĚDNOSTI ZA ŠKODU OBČANŮ. Pojištění odpovědnosti:  Pojištění odpovědnosti za škodu občana  Pojištění za škodu způsobenou při výkonu povolání.
Ivo Krsička Jedinečné spojení znalostí obchodu a distribuce energií.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Setkání starostů zlínského kraje
2 Marketingové koncepce
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav technicko - technologický ZHODNOCENÍ EFEKTIVNOSTI DOTAČNÍCH TITULŮ.
Centrum na podporu integrace cizinců
Ing. Kateřina Lichtenberková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Seminář Evaluace poskytovatelů „Zajištění vybraných služeb sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z.
Distribuce a prodej elektřiny
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Výroba elektrické energie - obecná část
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Opatření k jednodušší a rychlejší administraci projektů
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Analýza řízení privátní značky v maloobchodní jednotce
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
RIZIKO.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Město Valašské Meziříčí pro občany Chcete snížit náklady na domácnost
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Obec Pstruží pro občany
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Elektrické napětí Spolehlivost dodávky elektrické energie
Portál naměřených dat 13. – , Říčany u Prahy Josef Mádlo.
Seminář k tématice: Nevyjmenované zdroje a odpojování od CZT
RIZIKO.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Domovní rozvody * hlavní domovní vedení * * odbočky k elektroměrům *
DOMOVNÍ ROZVODY * přípojky nn *
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Centralizované rozvojové projekty 2017
ELEKTRICKÉ ROZVÁDĚČE NN z pohledu norem ČSN a PNE
Praktické přínosy WEP pro české podniky
Seminář o stavebním spoření
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Připravované změny vyhlášky o kvalitě dodávek elektřiny a vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou a další požadavky na „lokální“
Transkript prezentace:

Nová tarifní struktura v elektroenergetice Ing. Ondřej Touš Energetický regulační úřad Konference „Co přinese nová tarifní struktura v elektroenergetice?" Konference ERÚ, MPO ledna 2016

Projekt Nová tarifní struktura v elektroenergetice Zahájení projektu: leden 2014 Účastníci projektu: Zadavatel: Energetický regulační úřad (ČR) Projektoví partneři  Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky,  Provozovatelé přenosové a regionálních distribučních soustav,  Operátor trhu  Dodavatelé poslední instance,  Sdružení velkých spotřebitelů energie. V případě nutnosti projednání specifického tématu, byl přizván i konkrétní externí subjekt ke konzultaci. 2

Proč je nutné změnit tarifní strukturu Současná tarifní struktura Zvýhodňuje zákazníky s vnořenou výrobou na úkor ostatních spotřebitelů. Dochází ke křížovému dotování jedné skupiny zákazníků na úkor druhé, aniž by byla vytvářena reálná úspora nákladů distribuce. Tím není podpořena bezpečná integrace decentrální výroby a aktivní účast spotřebitelů na trhu s elektřinou Nevede k racionalizaci požadavků zákazníků a tím zvyšuje neúměrně náklady systému (rezervovaný příkon zákazníků na VVN a VN je dvojnásobný proti skutečné velikosti odběrů) 3

Nepřímé dotování vnořené výroby ostatními spotřebiteli? 4 Ilustrativní příklad pro cenu za distribuci:  zákazníků bez vlastní výroby v sazbě D02 jistič 3x 25 A s roční spotřebou 2,33 MWh platí podle současné tarifní struktury 71 Kč/měsíc a Kč/MWh.  Pokud si polovina z těchto zákazníků pořídí vlastní vnořenou výrobu a z ní pokryje 50 % své spotřeby zvýší se cena za odebranou elektřinu ze sítě na Kč/MWh, tj. o 33 %. Platba za distribuci 100 % 127 % 73 % Ceny distribuce 2014

Hlavní kritéria pro novou tarifní strukturu 5  Motivace zákazníků k racionálním požadavkům na kapacitu sítě –PDS jsou dnes povinni (na základě požadavků zákazníků) držet výkonovou kapacitu sítí na VVN a VN na více jak dvojnásobné úrovni, než je sumární využívané maximum zákazníků, aniž by za tuto kapacitu zákazníci plně platili (část nákladů se přenáší na zákazníky na hladině NN).  Neumožnit přenášení plateb na ostatní zákazníky tj. situace, kdy se zákazník vyhne platbě, kterou pak zaplatí někdo jiný. –Na NN hladině je nyní přes 70 % stálých nákladů obsaženo v ceně za odběr elektřiny. Pokud zákazník sníží svůj odběr např. instalací FVE, musí těchto 70 % stálých nákladů zaplatit ostatní zákazníci.  Zajištění nediskriminačního prostředí – zákazníci by měli platit ty náklady, které svými požadavky a chováním skutečně způsobují.  Stabilita a dlouhodobá udržitelnost financování provozu a efektivního rozvoje elektrizační soustavy s ohledem na zajištění služeb zákazníkům v návaznosti na očekávané trendy v elektroenergetice.

Hlavní kritéria nové tarifní struktury - o čem NTS je 6  Co jsou hlavní cíle NTS: –motivace zákazníků k optimalizaci svých výkonových požadavků na distribuční soustavu –efektivnost provozu a rozvoje přenosové a distribuční soustavy – (racionální výkonové požadavky zákazníků umožní přesun investic do modernějších technologií (Smart technologie), což má dlouhodobě pozitivní dopad na stabilitu regulovaných cen a rozvoj nových tržních služeb) –spravedlivý a transparentní přístup ke všem zákazníkům –odolnost a dlouhodobá udržitelnost – rozvoj nových technologií a služeb bez nutnosti zásadní úpravy konceptu NTS –představený návrh nové tarifní struktury je v souladu s evropským trendem, ve kterém v oblasti síťových poplatků převažují fixní části ceny nad částmi variabilními.

Hlavní kritéria nové tarifní struktury - a o čem není 7  Co NTS rozhodně nepřináší: –NTS neznamená navýšení povolených výnosů regulovaných subjektů, a tím riziko vyšší finanční zátěže zákazníků – žádné dodatečné příjmy distributora –NTS byla připravována tak, aby byl co nejvíce eliminován negativní dopad na konečné odběratele (průmysl, domácnosti) – vhodná přizpůsobení (sociální únosnost je jedním z hlavních parametrů, NTS však nemůže zcela řešit sociální problematiku společnosti) –NTS neklade překážky: pro rozvoj a bezpečnou integraci decentrální výroby (rozvoj samozásobitelů) pro budoucí koncept inteligentních sítí pro budoucí vznik nových služeb

Základní rámec NTS 8  Platba za výkonový požadavek zákazníka na síť, který je provozovatel povinen zákazníkovi zabezpečit v každém okamžiku –náhrada platby za sjednanou rezervovanou kapacitu distribuční sítě na hladině VVN a VN platbou za rezervovaný příkon, –rezervovaný příkon zákazníků určuje dimenzování sítě (náklady)  Stanovení struktury ceny za službu DS podle nákladových charakterů činností PDS (nákladové drivery): –složka vztažená na rezervovaný příkon (RP) – kryje náklady spojené s výkonovými požadavky zákazníků na síť, –složka vztažená na místo připojení (platba nezávislá na velikosti RP) – kryje náklady spojené s procesními záležitostmi nezávislými na výkonových požadavcích zákazníků (obsluha, měření, apod.), –složka vztažená na odebrané množství – kryje náklady na ztráty.  Vhodná přizpůsobení –přístup ke specifickým zákazníkům (trakce, sezónní odběry, apod.) –neznevýhodňování českého průmyslu v rámci EU

Základní rámec NTS 9  Vztažení ceny systémových služeb na výkonový požadavek zákazníka (rezervovaný příkon - odpovídá lépe charakteru využití SyS).  Cena za činnosti OTE (vč. ERÚ) – vztažení ceny na odběrné místo, v návaznosti na novelu energetického zákona.  Cena na podporu elektřiny z POZE – vztažena na rezervovaný příkon s limitací platby podle výše odběru, v návaznosti na novelu zákona č.165/2012 Sb.  Úprava distribučních sazeb na hladině NN –systém založený na ekonomicky obhajitelné alokaci nákladů na jednotlivé distribuční sazby (rozvoj samozásobitelů a decentrální výroby), –zachování motivace pro řízení spotřeby přes systém HDO ( vysoký / nízký tarif), –snížení počtu sazeb (z 23 na 12), –zachování přiměřenosti celkových plateb.

Regulovaná platba Současný tarifní modelNový tarifní model Vztažná veličina Cena za přenos elektřiny Průměr naměřených maxim (MW) Odběr ze soustavy (MWh) Místo připojení Cena za distribuci elektřiny Rezervovaná kapacita (MW)Rezervovaný příkon (MW) Odběr ze soustavy (MWh) Místo připojení Cena za systémové služby Odebrané množství elektřiny u subjektů připojených do elektrizační soustavy (MWh) Rezervovaný příkon (MW) Cena za činnost OTE Cena za odběrné místo dle novely zákona č. 458/2000 Sb. Cena za odběrné místo dle novely zákona č. 458/2000 Sb. Cena POZE Rezervovaný příkon (MW) s limitací na platbu dle odběru (MWh) dle novely zákona č. 165/2012 Sb. Rezervovaný příkon (MW) s limitací na platbu dle odběru (MWh) dle novely zákona č. 165/2012 Sb. Základní rámec NTS 10 V oblasti přenosu nedochází k podstatným změnám (k PS nejsou připojování koneční zákazníci). Rezervovaný příkon – maximální výkon, který je možné v daném OM odebírat – na tuto hodnotu je dimenzováno připojení. Rezervovaná kapacita – hodnota smluveného maximálního výkonu v daném měsíci – nemá žádný vliv na náklady PDS.

Základní rámec NTS 11

Informace o Nové tarifní struktuře 12  Dnešní konference  Webové stránky ERÚ  detailnější informace pro jednotlivé účastníky trhu  Často kladené dotazy  Srovnávací kalkulátor plateb  Otevřený konzultační proces nové tarifní struktury (kontaktní formulář,  Konzultace ERÚ s občanskými iniciativami a profesními sdruženími  Spolupráce ERÚ a MPO - podpora pro sféru energetického poradenství  Spolupráce ERÚ a MPSV – příprava zákona o sociálním bydlení  Spolupráce ERÚ s politickohospodářskou sférou

Děkuji za pozornost. Ing. Ondřej Touš Odbor elektroenergetiky