Učíme se maturitní otázku Organizování z výkladové prezentace Zpracoval Ing. Jan Weiser.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy správních činností
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Organizační a řídící struktury
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Organizační struktury
Řídící struktury.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Řídící struktury : malé a velké organizace
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Historické etapy vývoje managementu
Řídící struktury v organizaci
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Personální management
Projektové plánování Projektové řízení Ing. Jiří Šilhán.
9. Organizační struktury
Předmět: Řízení podniku 1
TECHNOLOGICKÁ STRUKTURA, JEJÍ PARAMETRY A ZNÁZORNĚNÍ
Dokumentace systému managementu jakosti
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ORGANIZOVÁNÍ.
Organizační struktury, příklady
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
Teorie řízení příklady Ing. Jan Vondrus PEF 229 Konzultační hodiny: dohodou.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_ORGANIZOVÁNÍ.
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Předmět: Management 1 Téma 5: O R G A N I Z O V Á N Í
Členění nákladů v nákladovém účetnictví
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Rozhodovací procesy.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Boukalová Kate ř ina Pavelková Petra O RGANIZAČNÍ STRUKTURY.
Organizace a organizování podniku
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
Dobré odpoledne.
Management - Organizování
Management - Organizování
Přednáška 2, 3, 4: Organizování
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Management.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Management bk 505, bp 505.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
MANAGEMENT - ORGANIZOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Weiser. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
MANAGEMENT - ORGANIZOVÁNÍ. Obsah Management - Organizování © Ing. Jan Weiser  Manažerská funkce organizování  Nejdůležitější nástroje organizování 
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Téma 13: Finanční plánování
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Co je to projekt? Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluFunkce.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Organizační struktury Ročník / obor studia:IV.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Ing. Veronika Dostálková MBA
Management a řízení hotelu
Digitální učební materiál
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

Učíme se maturitní otázku Organizování z výkladové prezentace Zpracoval Ing. Jan Weiser

Osnova prezentace Postup jak uložit obsah tématu do dlouhodobé paměti? Obecnější začlenění problému Funkce řízení Definice a její grafické znázornění Ostatní pojmy a jak je zakotvit v paměti Použití příkladu ze Sen Marketu

Postup jak uložit obsah tématu do dlouhodobé paměti? Obecnější začlenění problému organizováníVýznam předmětu, funkce řízeníOrganizace, podnikání, managementDefinice a její grafické znázorněníOrganizační struktura, jakou má strukturu Sen MarketKteré dokumenty a proč nám usnadňují organizování

Jaký je smysl předmětu Pochopit vztahy mezi: Organizací Podnikáním Managementem

Organizace Organizaci můžeme nejobecněji definovat jako „systém vědomě koordinovaných činností, nebo sil dvou, nebo více lidí. Pro organizaci jsou charakteristické následující čtyři atributy (podstatné znaky):  Koordinace – jejím předmětem je koordinace fyzické a duševní energie příslušníků organizace;  Společné cíle – jednotící prvek společného úsilí, bez něho se smysl organizace okamžitě vytrácí;  Rozdělení práce – vede ke specializaci, rozdělení pracovních úkolů, takže zdroje mohu být využity mnohem efektivněji;  Hierarchická struktura – znamená právo řídit činnost dalších.

Management  je proces systematického provádění takových činností (manažerských funkcí),  které slouží k efektivnímu užití zdrojů podniku,  při současném stanovení a dosažení podnikových cílů.

Základní manažerské funkce Plánování Organizování Kontrola Příprava a rozmístění personálu Vedení lidí Rozhodování

Podnikání  je činnost,  jejímž prostřednictvím uspokojujeme cizí potřeby,  a tím uspokojujeme potřebu vlastní,  tj. dosažení zisku.

Maturitní otázka Organizování – základní prvky procesu organizování, typy organizačních struktur, popis pracovního místa, základní organizační dokumenty organizace

Manažerská funkce organizování Organizování lze chápat jako určování činností lidí (jednotlivců, skupin) ve smyslu dělby práce a výrobních prostředku k dosažení vytýčených cílů organizace.

Organizování zahrnuje z formálního hlediska tyto činnosti  Identifikace a klasifikace požadovaných činností, tj. vytvoření popisů pracovních funkcí (rolí pracovníků) na základě plánu, který popisuje např. množství a vlastnosti produktů a termíny jejich zhotovení;  Seskupování činností potřebných pro dosažení cílů, tj. vytvoření pracovních skupin;  Přiřazení manažera ke skupině činností s odpovídající řídící pravomocí, tj. vytvoření popisu pracovních funkcí manažerů včetně pravomocí nad pracovníky skupiny;  Zabezpečení horizontální a vertikální koordinace v organizační struktuře;.

Nejdůležitější nástroje organizování Organizační a funkční struktury Představují v každé instituci kostru, která umožňuje plnit její plánované cíle. Zobrazují se ve formě organizačních a funkčních schémat, která graficky znázorňují postavení organizační jednotky (útvaru) v rámci celku. Organizační struktura znázorňuje jednotlivé organizační útvary. Funkční struktura znázorňuje jednotlivá funkční pracovní místa.

Základní pojmy Liniové vazby Liniové prvky Úroveň řízení Vedoucí Podřízený VedoucíPodřízený

Základní organizační struktury Liniová organizační struktura tvořena liniovými prvky a liniovými vazbami (jediný odpovědný vedoucí, jednoznačné vazby mezi nadřízeným a podřízenými). hlavní přednosti: jasné kompetence při vytváření přirozených koordinačních struktur jednoduché vazby podřízenosti a nadřízenosti přehlednost a relativně krátké řetězce informačních vazeb Nevýhoda: nevhodnost pro větší jednotky Vedoucí Podřízený A Podřízený B Podřízený C Podřízený D Podřízený E

Základní organizační struktury Liniově štábní organizační struktura  hlavní klad - specializace funkčních vedoucích s jejich vysokou odborností  tvořena liniovou a štábní složkou  charakterizována rozdílnými úkoly v řízení složky liniové a štábní Úkolem liniové složky je komplexní řízení daného útvaru Štábní složka vytváří předpoklady k tomu, aby i se vzrůstající složitostí řízení na vyšších stupních řízení bylo možno dodržet zásadu jediného odpovědného vedoucího  v současné době se struktuře vytýká především značná nepružnost a malá adaptabilita na rychle se měnící výrobní situaci a podmínky řízení

Základní organizační struktury Vedoucí Útvar AÚtvar BÚtvar C Štáb Liniové řízení Štábní řízení

Nejdůležitější nástroje organizování Popis pracovního místa Firemní dokumentace Popis pracovního místa obsahuje zpravidla: Název pracovního místa Účel pracovního místa Popis pracovních kompetencí - hlavní činnosti, úkoly Zařazení v organizační struktuře včetně vztahů nadřízenosti a podřízenosti

Firemní dokumentace Některé úkoly řešíme v organizaci pravidelně (opakovaně), proto je pro ně vhodné vydat delší dobu platné písemné postupy (normy, směrnice, instrukce).  Výhody: - nemusíme vydávat opakované ústní pokyny - jednotný postup pro všechny zainteresované pracovníky - tyto dokumenty jsou vizitkou firmy - jsou know-how firmy (mozkovou kapacitou firmy) - šetří čas manažerů

Dělení firemní dokumentace 1) Výrobně technická: a) technické normy (konstrukční normy) b) technickohospodářské normy (normy času) c) standardní normativy (manipulační) 2) Organizačně řídící dokumentace: a) statutární dokumenty b) řády c) směrnice d) pokyny, instrukce e) metodika

Sen Market

Organizační řád