Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_26_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_TE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekologické indikátory
Advertisements

Přizpůsobení živočichů k prostředí
PODNEBÍ.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Abiotické podmínky prostředí
Základní ekologické pojmy
ABIOTICKÉ FAKTORY 3. LEKCE.
EKOLOGIE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Přizpůsobení rostlin a živočichů prostředí
Teplo jako fyzikální veličina
Registrační číslo projektu:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Výživa a potraviny Metabolismus člověka Obrázek:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PLAZI 3. a 4.ročník.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
Homeostáza a termoregulace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Působení ekologických faktorů
Potravní pyramida, potravní řetězec
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název prezentace (DUMu): Voda
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
3 Abiotické faktory prostředí světlo, teplota
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
TERMOREGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Ekologické pojmy.
Abiotický faktor teplo
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Působení ekologických faktorů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Abiotický faktor světlo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_26_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_TE PLOTY_NA _ZIVOCICHY Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby AnotacePrezentace odvozuje vlivy teploty na živočichy. Metodický pokynprezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Abiotické složky prostředí – vliv teploty na živočichy Zopakujme: -u většiny organismů je optimum ……………….. zdroje : ……………………………, ……………………, …………………………………..

Abiotické složky prostředí – vliv teploty na živočichy Zopakujme: -u většiny organismů je optimum 15-30°C zdroje : infračervené záření, příjem z okolí, vznik při metabolických procesech Jak je tomu u živočichů?

Optimum – 15 – 30 o C, životní děje probíhají v určitém rozmezí teplot Pro živočichy je teplo nutné pro udržení činnosti enzymů – rozsah tělesné teploty úzký Zdroj tepla: - příjem z okolí (okolní teplý předmět) - infračervené záření : sklon zemské osy - střídání ročních období – organismy se kolísání teplot přizpůsobují - vznik při metabolických procesech = teplo uvolněné při exotermních reakcích Abiotické složky prostředí – vliv teploty na živočichy

Dělení živočichů podle nároků na teplotu prostředí: eurytermní stenotermní Vysvětlete pojmy. Pstruh obecný – jezerní forma

Dělení živočichů podle nároků na teplotu prostředí: Eurytermní – snáší široké rozmezí teplot stenotermní – snáší úzké rozmezí teplot Pstruh obecný – jezerní forma - stenotermní

Podle tělesné teploty rozlišujeme živočichy: 1)poikilotermní – exotermní - nestálá teplota závislá na teplotě prostředí: pod 0 o C hynou, kolem 0 o C stav strnulosti - regulace teploty je minimální: ovlivněna pohybem, výparem, větráním

Podle tělesné teploty rozlišujeme živočichy: 2) homoiotermní – endotermní - se stálou tělesnou teplotou schopni vyrovnávat výkyvy v rozmezí o C (limitní teploty) Odvoďte: - tělo chráněno před tepelnými ztrátami pokryvem: ……………….

Podle tělesné teploty rozlišujeme živočichy: 2) homoiotermní – endotermní - se stálou tělesnou teplotou schopni vyrovnávat výkyvy v rozmezí o C (limitní teploty) - tělo chráněno před tepelnými ztrátami pokryvem: srst peří podkožní tuk

HOMOIOTERMNÍ ŽIVOČICHOVÉ schopnost produkovat teplo buněčnou oxidací organických látek = chemotermoregulace: tato schopnost je vysoká (-70 o C v Arktidě, o C tropy) aklimatizace ke změněné teplotě = adaptace termoregulace na nové podmínky prostředí Uveďte příklady:

HOMOIOTERMNÍ ŽIVOČICHOVÉ adaptace termoregulace na nové podmínky prostředí: Klidové stadium (aestivace, hibernace, anabióza) Zhoustnutí srsti, peří Ukládání tuku Migrace do teplých krajin

Bar-tailed_Godwit_migration.jpg Migrační trasy břehouše rudého z Nového Zélandu Příklad migrace do teplých krajin

Vlivy teploty na živočichy a) na rozmnožování - páření v době, aby mláďata se vyvíjela v období ……………. podmínek b) na potravu 1) poikilotermní – …………. konzumace potravy s teplotou 2) homoiotermní – ……….. s příchodem chladnějšího období Doplňte.

Vlivy teploty na živočichy a) na rozmnožování - páření v době, aby mláďata se vyvíjela v období optimálních podmínek b) na potravu 1) poikilotermní – vzrůstá konzumace potravy s teplotou 2) homoiotermní – vzrůstá s příchodem chladnějšího období Uveďte, proč.

Vlivy teploty na živočichy na potravu 1) poikilotermní – vzrůstá konzumace potravy s teplotou čím větší teplota, tím vyšší tělesná teplota, tím vyšší aktivita živočicha 2) homoiotermní – vzrůstá s příchodem chladnějšího období čím nižší teplota, tím vyšší nároky na udržení stálé tělesné teploty, energie na udržení získána štěpením přijaté potravy

DOPLŇTE ZÁVISLOST PRO HOMOIOTERMNÍ ŽIVOČICHY: Čím větší je živočich, tím relativně ……….povrch, tím ………….. tepelné ztráty, tedy: ………………. metabolismus ………… množství potravy na 1 kg hmotnosti živočicha (Srovnejte 1 kg slona a 1 kg myší. U kterého z nich bude větší povrch na stejnou hmotnost, kde tedy budou větší tepelné ztráty? )

DOPLŇTE ZÁVISLOST PRO HOMOIOTERMNÍ ŽIVOČICHY: Čím větší je živočich, tím relativně menší povrch, tím menší tepelné ztráty, tedy: pomalejší metabolismus menší množství potravy na 1 kg hmotnosti živočicha

Pravidla pro homoiotermní živočichy Bergmannovo: Geografické rasy téhož druhu mají v teplejších areálech menší tělo, v chladnějších větší Allenovo: V studenějších oblastech mají homoiotermní živočichové relativně kratší končetiny, ocas, uši, čenich, zobák Glogerovo: V teplých a vlhkých oblastech dochází u homoiotermních živočichů ke zvýšené tvorbě pigmentů, ve studených se pigmentace ztrácí ! Poikilotermní živočichové – nízké teploty podporují tvorbu melaninu!

Zopakujte pravidla: Které pravidlo říká, že ve studených oblastech je nejlepší mít co nejmenší povrch k objemu? Ve kterém případě budou menší tepelné ztráty?

Které pravidlo říká, že ve studených oblastech je nejlepší mít co nejmenší povrch k objemu? Allenovo pravidlo Ve kterém případě budou menší tepelné ztráty?

Strnadec zpěvný je na severu Severní Ameriky výrazně větší než jedinci téhož druhu na jihozápadě. O které pravidlo jde?

Strnadec zpěvný je na severu Severní Ameriky výrazně větší než jedinci téhož druhu na jihozápadě. Bergmannovo pravidlo

Vysvětlete rozdíl ve zbarvení lišky polární a lišky obecné. O které pravidlo jde?

Glogerovo pravidlo: Homoiotermní živočichové mají ve studených a chladných oblastech světlejší srst.

Zdroje: LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN BURNOPHIELDER1. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: THEUER, Reiner. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MERTENS, Olaf. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHRISTMAN, Captain Budd. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HILLERBRAND, Steve. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: OLAVFIN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KARELJ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BOWMANN, Tim. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: THOMAS, Ken. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LAPOCO, Lea. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BERN. vhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vulpes_vulpes_standing_in_snow.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: