Martin Mal č ík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity Analýza Relativního přírůstku znalostí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kvalitativní výzkum – základní rámec
Advertisements

Služby pro rodiny v ČR výzvy a perspektivy
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
Testování hypotéz.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Konference UNIV 2K 1. a Ing. Petr Richter ředitel školy VOŠ, SPŠ a OA Čáslav Přemysla Otakara II. 938 VOŠ, SPŠ a OA Čáslav.
Kvalitativní výzkum – designy/strategie výzkumu- 2. část
Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
TABULKOVÝ PROCESOR Tadeáš Řezníček 4.A
+ REPORT Z VÝZKUMU A ANALÝZY POT Ř EB LLP-2012-LV-KA4-KA4MP.
 Rybá ř  U č itelka  Policista  Zedník  Bankovní ú ř edník  ICT technik  Uklíze č ka  …
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Projekt EU – OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Parametry funkční a dysfunkční rodiny v posouzení
2014 / 2015 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka - Rocky Ideologica.
Hlavním cílem DZ je možnost aktivního zapojení d ě tí a mládeže do zlepšování života ve m ě st ě Litom ěř ice a okolí. Dalšími p ř ínosy jsou: ZZázemí.
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Zm ě ny postoj ů frekventant ů kurz ů k osobám se specifickými pot ř ebami Petra Bendová Olomouc 15. kv ě tna 2008.
2012 / 2013 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka Ideologica.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Č ÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_500_DEPILACE,EPILACE NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, St ř ední pr ů myslová škola.
RNDr. Martin Mal č ík, Ph.D. RNDr. Radek Krpec, Ph.D. Mgr. Martin Rangl Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostrav ě Metodické a evalua č ní centrum,
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
ASOCIACE ČESKÉHO TRADIČNÍHO OBCHODU. Zákon o významné tržní síle Ing. Jaroslav Froulík Generální ř editel a místop ř edseda p ř edstavenstva, Jednota.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
+ Age management: nástroj pro v ě kovou diverzitu Mgr. Linda Soka č ová Alternativa 50+, o.p.s. –
PhDr. Pavel Be ň o Tel nebo
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
RNDr. Martin Mal č ík, Ph.D. Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostrav ě Metodické a evalua č ní centrum, o.p.s. 1 Přidaná hodnota ve vzdělání.
H ODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Martin Malčík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
RNDr. Martin Mal č ík, Ph.D. Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostrav ě Metodické a evalua č ní centrum, o.p.s. Spole č nost pro kvalitu školy,
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0801_ŽIVOTNÍ Ú. Téma: Pojem _ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ Číslo projektu:
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Zpracoval Ing. Jan Weiser Dispoziční řešení prodejen.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Seminář o stavebním spoření
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Rozhodování 1.
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Sociální situace romských komunit v kontextu genderových rolí
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Vzdělávání.
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Krajský metodický kabinet MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI
Lineární regrese.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Martin Mal č ík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity Analýza Relativního přírůstku znalostí

Motivace k testování Výzkumná zpráva využívá unikátní situace ve Velké Británii, kde došlo k tomu, že se v roce 2001 vláda zem ě Wales rozhodla dále nepoužívat národní standardizované testování žák ů škol v jedenácti letech, zatímco Anglie v tomto testování stále pokra č uje. Národní testování žák ů ve v ě ku 10-ti let - bylo ve Walesu zastaveno v roce Hlavním d ů vodem pro zm ě nu politiky byla snaha velšské vlády zavést alternativu k tomu, co bylo nazváno „tržním“ zp ů sobem poskytování ve ř ejných služeb v Anglii. H1: Auto ř i výzkumu testovali hypotézu, zda je výkonnost škol ve Walesu po zrušení testování a srovnávacích tabulek nižší oproti školám v Anglii. H2: Druhou hypotézou byla úvaha, že po zastavení zve ř ej ň ování výsledk ů test ů a testování se pozornost spíše obrátí na t ř ídu, výuka nebude tolik zam ěř ována na zlepšování se v testech, ale zacílí se na širší kurikulum a širší výstupy vzd ě lávání.

Výsledky výzkumu Výzkum p ř ináší systematický, silný a významný d ů kaz, že zrušení testování a srovnávacích tabulek významn ě snížilo výkonnost škol ve Walesu. Významné rozdíly mezi výsledky žák ů ve školách v Anglii a ve Walesu byly zjišt ě ny p ř i porovnávání výsledk ů, které se zve ř ej ň ují i u t ě ch, které se nezve ř ej ň ují – proto se auto ř i domnívají, že nejde jen o dopad faktu, zda se výsledky testování publikují, nebo ne. Auto ř i zjistili také významné rozdíly mezi školami: negativní dopad zrušení testování se koncentruje zejména ve školách, které jsou mezi spodními 75% škol zatížených nižšími schopnostmi a chudobou. Jen na školy v horní č tvrtin ě srovnávacích tabulek nem ě la reforma ve Walesu vliv. Auto ř i také dokazují, že reforma ve Walesu má dopad místní konkurenci mezi školami nap ř í č celou zemí, ve venkovských i m ě stských oblastech. Vliv testování na úsp ě šnost žák ů z citované literatury p ř eložili a výkladem doplnili: Glynn Kirkham, Pavla Oriniaková

Diskuse mezi tradicionalisty a konstruktivisty Student ů m by m ě ly být prezentována fakta, principy a pravidla, které by m ě ly bát zapamatovány, pochopeny a aplikovány Škola – komunita u č ících se, žáci si konstruují model sv ě ta jako prost ř edek pro interpretaci svých zkušeností, jestliže výuka má souvislost se zkušenostním sv ě tem, znalosti je n ě co, co je sdíleno prost ř ednictvím rozhovoru, arumentace s akcentem na u č ící styly O č ekává se: Kognitivní flexibilita, kreativita, p ř enos znalostí, adaptabilita, týmová práce, prezentace apoužití po č íta čů Založeno na matematické a č tená ř ské gramotnosti

Postavení čtenářské gramotnosti

Čtenářská gramotnost „Schopnost žáka rozum ě t, používat, promýšlet a hodnotit psaný text s cílem rozvinout žákovy znalosti a potenciál a jeho p ř edpoklady k aktivní č innosti ve spole č nosti“ Výzkumy se p ř i hodnocení č tená ř ské gramotnosti zam ěř ují zejména na tyto složky: Získávání a používání informací Porozum ě ní a interpretace Promýšlení a hodnocení kontextu a formy textu

Matematická gramotnost „Matematická gramotnost je schopnost jedince poznat a pochopit roli, kterou hraje matematika ve sv ě t ě, d ě lat dob ř e podložené úsudky a proniknout do matematiky tak, aby spl ň ovala jeho životní pot ř eby jako tvo ř ivého zainteresovaného č lov ě ka a p ř emýšlivého ob č ana.“ 13 Znalosti a situace jsou rozd ě leny do t ř í složek matematické gramotnosti: Situace a kontexty – používání a uplat ň ování matematiky v rozmanitých situacích a kontextech je d ů ležitým aspektem matematické gramotnosti Kompetence-uplat ň ují se p ř i ř ešení problém ů (matematické uvažování, argumentace, komunikace, modelování) Matematický obsah – je tvo ř en strukturami a pojmy nutnými k formulaci matematické podstaty problém ů (kvantita, prostor a tvar, zm ě na a vztahy) 14

Dovednost Dovednost – zp ů sobilost č lov ě ka k provád ě ní ur č ité č innosti. Dovednost si žák osvojuje zám ě rným u č ením, ale také spontánn ě (p ř i h ř e). Je podmín ě na do jisté míry vrozenými p ř edpoklady, ale hlavn ě je osvojována u č ením a výcvikem. Osvojování ur č itých dovedností je základem školního vzd ě lávání, a proto jsou dovednosti vymezovány jako vzd ě lávací cíle ve vzd ě lávacích programech.

Dovednosti český jazyk Ovládání lexikálního pravopisu Ovládání morfologického pravopisu Ovládání syntaktického pravopisu T ř íd ě ní slov Porozum ě ní obsahu textu

Dovednosti matematika Chápání č ísla jako pojmu vyjad ř ujícího kvantitu Numerické dovednosti Práce se znaky (symboly) Orientace v tabulce a práce s ní Grafické vnímání Práce s diagramem a grafem Poznání rovinných útvar ů a práce s nimi Prostorová p ř edstavivost Funkce jako vztah mezi veli č inami Správnost logické úvahy

Technické obory

Analýza Sklon regresní p ř ímky ur č uje vztah pokroku mezi žáky s lepšími vstupními výsledky a žáky s horšími vstupními výsledky. U strm ě ji stoupající p ř ímky co se tý č e pokroku jsou žáci s vyšším vstupním hodnocením vzhledem k žák ů m s nižším vstupním hodnocením na tom lépe než u p ř ímky, která stoupá pomaleji. Ve t ř ídách jde tedy o v ě tší diverzifikaci žák ů vzhledem k dosaženému relativnímu p ř ír ů stku znalostí. Č ím výše (vzhledem k ose y) je p ř ímka/úse č ka v Gaussov ě rovin ě, tím lepších výkon ů dosáhli žáci daného oboru, p ř edm ě tu ve výstupním testování. Pokud jsou k ř ivky vyneseny „p ř es sebe“ jsou výkony žák ů oboru v jednotlivých p ř edm ě tech vyrovnané.

Směrodatná odchylka po oborech a předmětech 14

Analýza směrodatné odchylky J č menší odchylka - d ů vod Ma a AJ v ě tší - d ů vod

Korelace celkem – predikční validita 16 Č J0,616 MA0,523 AJ0,642 NJ0,606 OSP0,308 Predik č ní validita - výsledek testu z výstupního testování se porovnává s úsp ě šností ú č astníka testu ve vstupním testování Jde vlastn ě o speciální p ř ípad kriteriální validity.

Těsnost korelace

Negativa testování U č itelé d ů v ěř ují výsledk ů m test ů mnohem více než vlastním profesionálním úsudk ů m o žácích, které spo č ívají na delších pozorováních a vzájemné komunikaci. Pod tlakem výše uvedeného trendu jsou dob ř í, tedy kreativní u č itelé a ř editelé škol demotivováni. Opat ř ení: Pedagog ů m je zvolená metodika relativního p ř ír ů stku znalostí na školeních zevrubn ě vysv ě tlována, jsou upozorn ě ni na možná rizika dezinterpretace. Velký tlak a vážné d ů sledky pro další postupy vzniklé na základ ě plošn ě zjiš ť ovaných testových výsledk ů mohou vyvolávat z ř ejmé snahy po podvodném jednání. Opat ř ení: Ve školách by m ě la být nastavena atmosféra korektní sout ě živosti a odpov ě dného p ř ístupu k pln ě ní úkol ů. V mnoha p ř ípadech projevují u č itelé negativní postoje v ůč i d ě tem, které mají nejhorší testové výsledky, protože jim kazí „pr ů m ě ry“ a jsou tedy charakterizovány jako nezodpov ě dné a neschopné, což logicky vede k ješt ě v ě tší frustraci d ě tí, které v testech „neusp ě ly“. Opat ř ení: Žáci musí být pozitivn ě motivováni, p ř ír ů stek lze zaznamenat u každého žáka. Informace, které školy získají by m ě ly využity pro další rozvoj v oblasti eduka č ního procesu.

D ě kuji za pozornost