Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0691 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH03 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice 68771.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
autor: Jakub Jirák, 8. ročník
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
podmínka života na Zemi
OZON.
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Kyslík – prvek nezbytný pro život
Ozon – ochránce a zabiják
Vypracovala Barbora Rechtoriková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Ozon a vše kolem něho Jan Bajaja.
Kyslík Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Voda a vzduch = základ života
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Voda Co o ní víme?.
Voda a vzduch.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Ellen zvolská , Veronika Frýdová , Sabina Hübschová , Natalie Vaitová
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Vypracovala: Nikola Mináriková kvinta A
NEKOVY kyslík.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
HYDROSFÉRA VODA NA ZEMI.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
KYSLÍK.
Kyslík.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_135_Kyslík AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Atmosféra Filip Bordovský.
VODA.
Voda a vzduch 1. VODA RZ
Kyslík.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_09_Kyslík Téma: Chemie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH18 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
VY_32_INOVACE_Slo_I_08 Ozon ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH09 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_34_KYSLÍK TÉMA: KYSLÍK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
UV ZÁŘENÍ našlo cestu - - OZONOVÉ DÍRY
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VODA, VZDUCH, KYSLÍK, HASICÍ PŘÍSTROJE
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
Problémy Ozónové vrstvy.
CHEMIE - Test- vodík, kyslík
CZ.1.07/1.1.05/ Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Kristián Petr Šulista, Jan Stejskal, Šimon Kubeš
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH03 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice AutorRNDr. Anna Priessnitzová Vzdělávací oblastPřírodovědné vzdělávání Vzdělávací oborZáklady přírodních věd - chemie Tématický okruhVybrané kapitoly z anorganické chemie TémaSloučeniny kyslíku a vodíku Ročník2. M Datum tvorby Anotace Materiál týká ozonu, peroxidu vodíku a vody, mapuje jejich výskyt a využití, dotýká se související ekologické problematiky. Motivuje žáky k získávání dalších informací a samostudiu. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výkladový materiál, lze ji rovněž využít k zopakování a procvičení učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Sloučeniny kyslíku a vodíku Ozon Peroxid vodíku Voda ozon

Ozon Je to namodralý plyn s intenzivním pachem, ve vyšších koncentracích je jedovatý. Ozon je skleníkovým plynem. Ozonová vrstva je ve výšce 25 – 35 km nad zemským povrchem,má ochrannou funkce pro organismy žijící na Zemi. Ozon vzniká působením elektrických výbojů nebo krátkovlnného ultrafialového záření na molekuly kyslíku. Tato reakce probíhá ve dvou stupních. V prvním dodaná energie rozštěpí dvouatomovou molekulu kyslíku na dva vysoce reaktivní jednoatomové radikály, které se okamžitě spojí s další molekulou kyslíku za vzniku ozonu : O 2 + hν → 2 O O 2 + O → O 3

Vypouštění balónu se sondou k monitorování ozonové vrstvy

Ozonová vrstva pohlcuje část UV záření, které má nepříznivé účinky na život na Zemi.

Ozonová díra Ozonová díra je označení pro oblast stratosféry s oslabenou vrstvou ozonu. Vznikly působením freonů, které se používaly v chladicích a hnacích médiích, v aerosolech, nadouvadlech, hasicích přístrojích a čisticích prostředcích. Freony rozkládají ozon –> ozonová díra. Důsledkem je pronikání škodlivého UV záření, které má karcinogenní účinky.

Přízemní = troposférický ozon Zvýšený vznik přízemního ozonu pozorujeme především za slunečných horkých letních dnů v místech s vysokou koncentrací výfukových plynů - oxidů dusíku a těkavých organických látek v ovzduší. Dochází k fotochemickému jevu, zvyšuje se hladina přízemního ozonu (fotochemický smog nebo losangelský smog - podle místa častého výskytu). Přízemní ozon způsobuje podráždění a nemoci dýchacích cest, zvyšuje riziko astmatických záchvatů, podráždění očí a bolest hlavy. Má negativní účinek na lesy a zemědělské plodiny.

Využití ozonu Ozon je oxidační činidlo, využití v organické chemii. Ozon se používá k bělení bělení celulózy pro výrobu papíru, bělení textilních látek (dříve kropení prádla a bělení na slunci), k dezinfekci - ozonizace vody. Dezinfekční účinky ozonu – využití v medicíně ke sterilizaci nástrojů, léčbě akné, atopických ekzémů a dalších kožních nemocí. Využívá se rovněž jako dezinfekční prostředek v potravinářství a v zemědělství Ozón se využívá ve stomatologii (prevence zubních kazů a paradontózy), v ozonoterapii (opary, afty).

Peroxid vodíku Peroxid vodíku H 2 O 2 má oxidační účinky. Je nestálý, vlivem světla, tepla, katalytickými účinky krve, Pt nebo MnO 2 se rozkládá : 2H 2 O 2 → 2H 2 O + O 2 Peroxid vodíku 3 % se používá řadu let jako antiseptikum a dezinfekce odřenin – zastavuje kapilární krvácení. 3 % H 2 O 2 se používá k odbarvování vlasů, bělení pih 30 % H 2 O 2 – technický peroxid, leptá, má žíravé účinky, využití v průmyslu, také k bělení loveckých trofejí.

Voda

Voda je nejrozšířenější chemická sloučenina, je polárním rozpouštědlem. Lidské tělo obsahuje 50 – 72 % vody (v závislosti na věku člověka). Mořská voda - pokrývá 2/3 zemského povrchu Mořská sůl obsahuje převážně chlorid sodný, dále sírany, uhličitany a jiné soli, slaná voda mrzne až při teplotě -2 °C. Průměrná salinita je kolem 3,5 %, extrémně slané je Mrtvé moře – salinita 33% (v litru vody je rozpuštěno 330 g solí) Odpadní vody – znečištění vzniká lidskou činností (v průmyslu, zemědělství, z lidských sídel). Znečištění vody může být také radioaktivní nebo tepelné (do vodních toků se vypouští teplá voda z prům. výroby). Znečištění vody se likviduje buď přímo v prům. podniku nebo v městských čistírnách odpadních vod.

Voda, voda, voda... Povrchová sladká voda - řeky, jezera, potoky, rybníky, vodní nádrže, kanály Podzemní voda, voda atmosférická (v oblacích) Minerální vody - tento termín zahrnuje prakticky jakoukoli vodu získanou z podzemí, léčivých účinků minerálních vod se tradičně využívá v lázeňství. Pitná voda – úprava, čištění dezinfekce – chlorem, ozonem. Voda destilovaná – zbavena rozpuštěných látek varem. Využití v laboratořích, chladiče, ostřikovače, akumulátory. Voda demineralizovaná – zbavena rozpuštěných minerálních látek pomocí iontoměničů (speciálních filtrů), využívá se v medicíně, v chemické výrobě.

Tvrdost vody Tvrdost vody závisí na obsahu rozpuštěných minerálních látek. Tvrdost přechodná je způsobena Ca(HCO 3 ) 2, dochází ke vzniku vodního kamene CaCO 3. Lze ji odstranit varem. Trvalá tvrdost je způsobena CaSO 4 a MgSO 4 dále dusičnany a křemičitany. Lze ji odstranit přidáním sody Na 2 CO 3.

ZDROJE: BANÝR, Jiří a kolektiv: Chemie pro střední školy. Praha: SPN, 1995.