Preromantismus ● Johann Wolfgang Goethe. Preromantismus 2. pol. 18. století – začátek 19. století ● Umělecký směr, vznikl jako reakce na klasicismus,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Advertisements

Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Preromantismus Johann Wolfgang Goethe. Preromantismus 2. pol. 18. století – začátek 19. století ● Umělecký směr, vznikl jako reakce na klasicismus, osvícenství.
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Pracovní právo. Pohovor
Klasicismus Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3617_ Klasicismus Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_1304_romantismus Téma: Romantismus Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Nenechej si říkat Staříku - Stařenko!!.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Pojem přeměna obchodní společnosti
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Co jsme si odnesli z Evropy
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Občanské soudní řízení I.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Úzká brána a cesta k životu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Autor: Mgr. Nováková Jana
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název a číslo materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Životní cyklus.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Občanské soudní řízení I.
Realismus - Rusko VY_32_INOVACE_VII-A-14.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Občanské soudní řízení I.
Naučil jsem se....
Jen se tak koukám co zrovna děláš..
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Preromantismus.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Každý den jsme trochu starší…
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Preromantismus ● Johann Wolfgang Goethe

Preromantismus 2. pol. 18. století – začátek 19. století ● Umělecký směr, vznikl jako reakce na klasicismus, osvícenství a ohlašuje blížící se romantismus ● Zdůrazňuje: ● - opravdovost citu, ● - hloubku vášně ● - prožitek srdce ● - právo každého člověka na plný citový život.

Inspirace preromantismu: ● Zvýšený zájem o přírodu (kulisou děl bývá neporušená příroda) ● Útěk ze soudobé civilizace do vzdálené minulosti (středověk, pohanství) ● Obdiv k exotickým krajům

Silně se preromantismus projevil v Německu ● Johann Wolfgang Goethe ● Friedrich Schiller ● Hnutí Sturm und Drang (Bouře a vzdor)

Johann Wolfgang Goethe Johann Wolfgang Goethe ( )

Základní životopisné údaje ● Narodil se ve Frankfurtu nad Mohanem v rodině zámožného právníka ● Dostalo se mu širokého vzdělání ● Od mládí se zajímal o literaturu, divadlo, přírodní vědy ● Studoval práva v Lipsku, později ve Štrasburku

● Od roku 1775 žil ve Výmaru Friedrich Schiller ● Později se sem přistěhoval i Friedrich Schiller působili v hnutí Sturm und Drang ● Spolupracovali spolu, působili v hnutí Sturm und Drang ● Goethe hodně cestoval ● Navštívil Itálii, Sicílii, Řecko ( zde se seznámil s antikou)

● Ve Výmaru žil Goethe až do své smrti a zde je také pohřben. ● Již během svého života se stal velmi uznávaným autorem.

Goethe a Čechy - Goethe měl také velmi vřelý vztah k Čechám, obzvláště k Mariánským Lázním Ulrikou von Levetzow - na sklonku života se zde seznámil se svojí velkou životní láskou Ulrikou von Levetzow

Literární dílo Král duchů, Čarodějův učeň ● Poezie - raná lyrika, balady Král duchů, Čarodějův učeň Utrpení mladého Werthera ● Romány - Utrpení mladého Werthera Faust ● Drama - Faust

Utrpení mladého Werthera román v dopisech

● Nadaný mladý muž Werther se zamiluje do Lotty, snoubenky svého přítele ● Je k ní poután velkou citovou náklonností, přestává zvládat svá citová hnutí, ztroskotává i v zaměstnání ● Mezitím se Lotta provdá ● Wether si uvědomuje bezvýchodnost situace a spáchá sebevraždu

vlnu sebevražd ● Román se ve své době stal bestsellerem, dokonce vyvolal vlnu sebevražd po celé Evropě ● Goethe je touto reakcí zdrcen

Provinilý Goethe se vrhá do nové práce ● Uvědomuje si nebezpečí přeceňování citu. ● Chce vyzvednout práci pro společnost, lidstvo.

Faust stará lidová pověst ● Podkladem se stala stará lidová pověst o doktoru Faustovi dvoudílné veršované drama ● Goethe vytvořil dvoudílné veršované drama o smyslu lidského života

Faust – 1. díl - Bůh a ďábel (Mefistofeles) uzavírají sázku o člověka - vyberou si Fausta, věčně nespokojeného učence - ďábel získá Faustovu duši teprve tehdy, dosáhne-li Faust uspokojení a bude si přát setrvat v dosaženém - Mefistofeles navrátí Faustovi mládí, provází ho bujnými pitkami i čarodějným rejem

- pomůže mu získat lásku krásné Markétky - ale ani láska nepřináší Faustovi plné uspokojení - naopak ústí v tragédii, Markétka způsobí smrt svého dítěte a čeká na popravu

- Faust se jí v poslední chvíli pokouší zachránit útěkem z vězení - Markétka odmítá, vidí v pozadí ďábla a odevzdává se svému trestu.

Faust – 2. díl - Faust je sám, odmítá mládí i lásku - Mefistofeles mu dává slávu - Faust odchází jako učenec k císařskému dvoru. Vynalézá papírové peníze (zachraňuje císaře), vyvolá z podsvětí ducha trojské Heleny

- Těmito činy získá císařovu náklonnost a vyžádá si na něm půdu - kus bažinatého mořského pobřeží, které chce odvodnit a zúrodnit - Zde chce vytvořit stát pro svobodné lidi, teprve v práci pro druhé nachází uspokojení

„Okamžik směl bych osloviti: jsi tolik krásný, prodli jen! Nemůže ohlas mého živobytí být věky věků přehlušen. - Té strmé slasti předtuchu teď mám a nejvyšší svou chvíli prožívám.“

- pronese Faust osudná slova a klesá mrtev. - peklo se chystá pohltit jeho duši, ale zasahují andělé a vzlétají vzhůru – odvolávají se na nesmrtelný princip lásky

Prací na Faustovi dosáhl Goethe konečně vytouženého cíle.

Úkol: 1) Přečtěte následující ukázku a pokuste se určit: a) dílo, ze kterého ukázka pochází b) k jaké situaci se ukázka vztahuje c) rysy preromantismu

Močál se táhne pod horstvem a zamořuje čeho dosaženo. Zlých výparů smět zbavit zem, pak teprv je mé dílo dovršeno! Chci milionů mnoho usídliti, ne v bezpečném, leč volném, činném žití. … Zde uvnitř bude krajina jak ráj. Nechť příboj burácí až na sám kraj: jak chtěl by, mlsný, násilně se přelít, sbratřené přijdou obce otvor scelit. Ba, tímto smyslem proniknut chci býti, poslední závěr moudrosti je ten: jen pak jsi hoden svobody a žití, když rveš se o ně den co den

2) Pokuste se určit, kdo je zachycen na sousoší

Goethe a Schiller ● Pomník dvou velkých německých básníků ve Výmaru

Místo opakování virtuální procházka Goethovým životem

Zdroje: ● Blažke J.: Kouzelné zrcadlo literatury (Písemnictví 19. věku), Velryba Praha 2001 ● ● ● ●