ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 7. ROČNÍK TÉMA: SLOH - VYPRAVOVÁNÍ AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: VY_32_INOVACE_26_KM
Anotace: Cílová skupina: Prezentace je určena jako doplněk učiva pro žáky 7. ročníku. Práci lze uplatnit při výkladu učiva i procvičování v jiných ročnících. Téma: Vypravování Cíl: Žáci by se měli naučit dodržovat chronologickou výstavbu vypravování a dbát na časové a příčinné vztahy mezi událostmi. Prezentaci lze použít ve výuce nižších ročníků pro seznámení se slohovým postupem – vypravování, žákům 7. ročníku slouží práce k procvičení slohového útvaru. Pomůcky: Psací potřeby, slohový sešit Klíčová slova: vypravování 5 částí: úvod, zápletka (konflikt), zauzlení, vyvrcholení, rozuzlení děj, dějovost přímá řeč Pilotáž: Žáci si osvojili postupy, které mohou zvýšit poutavost a názornost vypravování. Při prezentaci je dobré se zaměřit na správnou volbu výstižných jazykových prostředků. Žáky upozorníme, že vypravování se objevuje nejen v krásné literatuře, ale také v běžné každodenní komunikaci a v odborné oblasti. Žáci ocenili samostatnou práci prostřednictvím obrazů – spojení slov a obrazů. Prezentaci doporučuji uplatnit ve dvou i třech vyučovacích blocích.
Jaké místo má v mezilidské komunikaci? Jaké místo má v literární tvorbě?
události zážitky lidská komunikace příhody umělecký styl, epická díla publicistika reprodukce dějů historické příběhy, pověsti
„Vypravěčství je umění prastaré a jaksi starodávné. Být vypravěčem je vzácné. Čím dál tím vzácnější, protože vypravěčů ubývá. A ubývá proto, že mizí posluchači. Ono totiž vyprávět je těžké. Skoro tak těžké jako naslouchat.“ Miroslav Horní č ek
2. ZÁPLETKA 3. ZAUZLENÍ 4. VYVRCHO LENÍ 5. ROZUZLE NÍ 1.ÚVOD VYPRAVOVÁNÍ – BARVITÝ A PŘEKVAPIVÝ DĚJ – 5 ČÁSTÍ:
-události autora (vypravěče) -zachycení prostředí -charaktery osob, vlastnosti -motivy jednání -řeč postav -děj líčíme jako jedinečný, neopakovatelný -kompozičně dobře a přehledně uspořádané !!
- vylíčíme prostředí, krajinu, kde se příběh odehrává -seznámíme posluchače (čtenáře) s osobami -rozvineme příběh -uvedeme konflikt -můžeme uvažovat, proč došlo ke konfliktu -rozvíjíme děj, ale nesmíme nudit -fantazie musí mít svou logiku a pravdu ► příběh se otevírá - expozice ► vymyslíme zápletku ► zvyšujeme napětí ► vyvrcholení děje ► zápletku rozuzlíme ZAPAMATUJ SI POSTUP
-je neomezen -slova významově bohatá -výrazná a působivá mluva -používáme všechny slovní druhy -uplatňujeme rozmanitá slovesa, přídavná jména, příslovce -spojky mohou děj zpomalit nebo stupňovat -věty jednoduché i souvětí -autorská řeč -řeč postav -přímá řeč -er-forma, ich-forma -oslovení čtenáře -převažují věty oznamovací, ale uplatňují se věty tázací, přací, zvolací -vypravujeme v minulém čase, pro oživení použijeme čas přítomný, ale není vhodné oba časy libovolně střídat znalost mateřštiny jazykový cit
ČINNOSTNÍ UČENÍ 1. Vypravujeme Vypravujte příběh, v němž použijete dvacet uvedených výrazů. Výrazy se mohou v textu vyskytovat v libovolném pořadí a v jakémkoli tvaru. Slovesa i v tvarech záporných. Každý výraz můžete užít vícekrát. a) běžet – červený – obyčejný – pstruh – popel – poslat – procházka – rázovitý – restaurace – špinavý – tužka – ubrus – ujistit – uklizečka – večer – vodník – vysvětlit – vzpomenout si – zaujmout – zkažený b) bílý – dort – dcera – kamarádka – lokomotiva – louže – narozeniny – ohníček - péci – pes – promazat – skončit – smát se – spokojený – strašidlo – ultrafialový - vypadnout – vuřt – vzít za své - zahrada Příběhy si připravte písemně
2. Vymýšlíme názvy a)Vymyslete název kouzelné pohádky. b)Vymyslete název pohádky beletristické. c)Vymyslete název humoresky. d)Vymyslete název detektivky. e)Vymyslete název dramatického příběhu. f)Vymyslete název pamětí. Humoreska =povídka nebo novela s humorným obsahem.
Např. řešení a)Kouzelné pohádky: O naříkavé víle, O chechtavém dráčkovi, Jak si skřítkové stavěli dům, O uplakaném rybníčku, O kouzelném žabáčkovi. b) Beletristická pohádka: Vyprávění o jedné nezbedné třídě. c) Humoresky: Vzorná kaňka v mém sešitě. Není mráz jako mráz. d) Detektivka: Podivné příběhy z Koňského trhu. e) Paměti: Kronika našeho rodu.
Vymyslete moderní pohádkový příběh podle následujících obrázků. Nezapomeňte na rozdělení textu do odstavců. Užijte rozmanité jazykové i básnické prostředky. 3. Vypravuj s fantazií
4. Rozhlasové vyprávění o mé osobě ► Vyberte si věc: MP3 přehrávač, počítač, mobil, hudební nástroj, vysoušeč vlasů, vysavač, knihu, mýdlo ►Napište výstižně, co by asi o vás vyprávěla ….. ►Texty předneseme před třídou jako řečnické cvičení
Zdroje: Archiv autora, vlastní tvorba