ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Advertisements

POPIS Popis VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.13.
Slohové postupy.
Gramatika Vypravování
VYPRAVOVÁNÍ.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
VYPRAVOVÁNÍ.
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Práce je vlastní originální tvorbou autora.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_09_Kocůrková
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 7. ROČNÍK TÉMA: SLOH - VYPRAVOVÁNÍ AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: VY_32_INOVACE_26_KM

Anotace: Cílová skupina: Prezentace je určena jako doplněk učiva pro žáky 7. ročníku. Práci lze uplatnit při výkladu učiva i procvičování v jiných ročnících. Téma: Vypravování Cíl: Žáci by se měli naučit dodržovat chronologickou výstavbu vypravování a dbát na časové a příčinné vztahy mezi událostmi. Prezentaci lze použít ve výuce nižších ročníků pro seznámení se slohovým postupem – vypravování, žákům 7. ročníku slouží práce k procvičení slohového útvaru. Pomůcky: Psací potřeby, slohový sešit Klíčová slova: vypravování 5 částí: úvod, zápletka (konflikt), zauzlení, vyvrcholení, rozuzlení děj, dějovost přímá řeč Pilotáž: Žáci si osvojili postupy, které mohou zvýšit poutavost a názornost vypravování. Při prezentaci je dobré se zaměřit na správnou volbu výstižných jazykových prostředků. Žáky upozorníme, že vypravování se objevuje nejen v krásné literatuře, ale také v běžné každodenní komunikaci a v odborné oblasti. Žáci ocenili samostatnou práci prostřednictvím obrazů – spojení slov a obrazů. Prezentaci doporučuji uplatnit ve dvou i třech vyučovacích blocích.

Jaké místo má v mezilidské komunikaci? Jaké místo má v literární tvorbě?

události zážitky lidská komunikace příhody umělecký styl, epická díla publicistika reprodukce dějů historické příběhy, pověsti

„Vypravěčství je umění prastaré a jaksi starodávné. Být vypravěčem je vzácné. Čím dál tím vzácnější, protože vypravěčů ubývá. A ubývá proto, že mizí posluchači. Ono totiž vyprávět je těžké. Skoro tak těžké jako naslouchat.“ Miroslav Horní č ek

2. ZÁPLETKA 3. ZAUZLENÍ 4. VYVRCHO LENÍ 5. ROZUZLE NÍ 1.ÚVOD VYPRAVOVÁNÍ – BARVITÝ A PŘEKVAPIVÝ DĚJ – 5 ČÁSTÍ:

-události autora (vypravěče) -zachycení prostředí -charaktery osob, vlastnosti -motivy jednání -řeč postav -děj líčíme jako jedinečný, neopakovatelný -kompozičně dobře a přehledně uspořádané !!

- vylíčíme prostředí, krajinu, kde se příběh odehrává -seznámíme posluchače (čtenáře) s osobami -rozvineme příběh -uvedeme konflikt -můžeme uvažovat, proč došlo ke konfliktu -rozvíjíme děj, ale nesmíme nudit -fantazie musí mít svou logiku a pravdu ► příběh se otevírá - expozice ► vymyslíme zápletku ► zvyšujeme napětí ► vyvrcholení děje ► zápletku rozuzlíme ZAPAMATUJ SI POSTUP

-je neomezen -slova významově bohatá -výrazná a působivá mluva -používáme všechny slovní druhy -uplatňujeme rozmanitá slovesa, přídavná jména, příslovce -spojky mohou děj zpomalit nebo stupňovat -věty jednoduché i souvětí -autorská řeč -řeč postav -přímá řeč -er-forma, ich-forma -oslovení čtenáře -převažují věty oznamovací, ale uplatňují se věty tázací, přací, zvolací -vypravujeme v minulém čase, pro oživení použijeme čas přítomný, ale není vhodné oba časy libovolně střídat znalost mateřštiny jazykový cit

ČINNOSTNÍ UČENÍ 1. Vypravujeme Vypravujte příběh, v němž použijete dvacet uvedených výrazů. Výrazy se mohou v textu vyskytovat v libovolném pořadí a v jakémkoli tvaru. Slovesa i v tvarech záporných. Každý výraz můžete užít vícekrát. a) běžet – červený – obyčejný – pstruh – popel – poslat – procházka – rázovitý – restaurace – špinavý – tužka – ubrus – ujistit – uklizečka – večer – vodník – vysvětlit – vzpomenout si – zaujmout – zkažený b) bílý – dort – dcera – kamarádka – lokomotiva – louže – narozeniny – ohníček - péci – pes – promazat – skončit – smát se – spokojený – strašidlo – ultrafialový - vypadnout – vuřt – vzít za své - zahrada Příběhy si připravte písemně

2. Vymýšlíme názvy a)Vymyslete název kouzelné pohádky. b)Vymyslete název pohádky beletristické. c)Vymyslete název humoresky. d)Vymyslete název detektivky. e)Vymyslete název dramatického příběhu. f)Vymyslete název pamětí. Humoreska =povídka nebo novela s humorným obsahem.

Např. řešení a)Kouzelné pohádky: O naříkavé víle, O chechtavém dráčkovi, Jak si skřítkové stavěli dům, O uplakaném rybníčku, O kouzelném žabáčkovi. b) Beletristická pohádka: Vyprávění o jedné nezbedné třídě. c) Humoresky: Vzorná kaňka v mém sešitě. Není mráz jako mráz. d) Detektivka: Podivné příběhy z Koňského trhu. e) Paměti: Kronika našeho rodu.

Vymyslete moderní pohádkový příběh podle následujících obrázků. Nezapomeňte na rozdělení textu do odstavců. Užijte rozmanité jazykové i básnické prostředky. 3. Vypravuj s fantazií

4. Rozhlasové vyprávění o mé osobě ► Vyberte si věc: MP3 přehrávač, počítač, mobil, hudební nástroj, vysoušeč vlasů, vysavač, knihu, mýdlo ►Napište výstižně, co by asi o vás vyprávěla ….. ►Texty předneseme před třídou jako řečnické cvičení

Zdroje: Archiv autora, vlastní tvorba