Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky AEI-8.2 ZÁSADY PÁJENÍ, NEJČASTĚJŠÍ CHYBY PŘI PÁJENÍ Obor:Autoelektrikář Ročník:1. Vypracoval:Bc. Svatopluk Bradáč Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Nejčastější chyby při pájení ● Spoj není pokrytý hladce rozlitým cínem
Nejčastější chyby při pájení ● Na spoji je mnoho cínu
Nejčastější chyby při pájení ● Na spoji i v jeho okolí je množství kalafuny.
Nejčastější chyby při pájení ● Vývod součástky není dokonale spojen s okolním cínem
Nejčastější chyby při pájení ● Vývod není připájen po celé jeho ploše
Nejčastější chyby při pájení ● Cín na spoji je tmavě šedý, zbytky kalafuny jsou černé
Nejčastější chyby při pájení ● Vývod dostatečně nevyčnívá z pájeného místa
Nejčastější chyby při pájení ● Mezera mezi plošnými spoji se zalila cínem
Dokončovací práce ● Přesahující konce vodičů se uštípnou přímo na pájeném místě (nejlépe před pájením) ● Při přerušení pájení na déle než 15 minut se doporučuje vypnout mikropáječku, šetří se tím hrot ● Kapky pájecího prostředku, které často vznikají při pájení, lze odstranit technickým benzínem nebo technickým lihem (rozpouštědla naleptávají plasty) ● Po odzkoušení funkce je vhodné plošný spoj zalakovat tzv. kalafunovým lakem (roztok kalafuny rozpuštěné v lihu)
Odstraňování pájky ● Je lepší použít odsávačku cínu (nejšetrnější způsob jak pro součástky, tak pro desku plošného spoje). Cín nahřejeme a odsávačkou ho odsajeme. Oddálení obou nástrojů se provede současně. ● Přebývající cín odstraňujeme tak, že desku obrátíme tak, aby pájecí body směřovaly k zemi. Pájené místo zespodu nahřejeme, tekutá pájka steče na pájecí špičky. Je také možno si pomoci lehkým klepnutím desky o pracovní plochu. ● Otvory v desce plošného spoje, které zůstaly po odstranění pájky zalepené se vyčistí odklepnutím nebo hrotem, který přiložíme k otvoru, ve kterém jsme pájku zahřáli.
Střední průmyslová škola Uherský Brod,