Ontogeneze člověka se vztahem k pohybovým aktivitám Marie Blahutková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Adolescence doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Fakulta sportovních studií Masarykova univerzita.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Žák ve výchovně vzdělávacím procesu TV Periodizace ontogenetického vývoje, věkové zákonitosti a individuální zvláštnosti.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Následky falešných nařčení ze sexuálního zneužití u dětí
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Vývojov člověka – základní přehled
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Plánování ve školní tělesné výchově
DOBROTY… …NEJEN SLADKÉ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
Didaktika sportovních činností
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Rodinné systémy a domácí násilí Mgr. Eva Oujezská
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Prostředí k UČENÍ v Začít spolu
Andragogika Vzdělávání.
Pedagogika školního sportu
Zvířata domácí, volně žijící a exotická
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
OVOCE A BARVY …procvič postřeh.
Životní cyklus.
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Psychologie pro učitele 4.přednáška
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Hledáme klíč k právům dětí
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
OSOBNOST.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Pracovní výchova – dívky 9.tř. Prezentace č. 18
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Centra kolegiální podpory
Vychovávaný jedinec.
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Život bez střeva , Praha.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
Vztahově postojové vlastnosti osobnosti
Diagnostika, poradenství HTF 2013
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Ontogeneze člověka se vztahem k pohybovým aktivitám Marie Blahutková

Ontogenetický vývoj člověka Prenatální vývoj 0 – 1 nemluvně batole 3 – 6 předškolní věk 6 – 11 prepubescence 12 – 26 adolescence ranná střední pozdní 26 – 30 mecitma 30 – 45 životní stabilní vyvrcholení 45 – 60 střední věk 60 – 75 aktivní stáří 75 - ….. kmetství

Adolescence – most mezi dětstvím a dospělostí 10 (11) – 20 (22) let Adolescence – adolescere (časná – střední-pozdní) A jako bouře a konflikt : - nevyhnutelný a dramatický střet protikladných tendencí v člověku, psychosociální moratorium – Erikson, 1969, psychoanalýza (vnitřní konflikt) – Freud, 1946, asketismus (strach ze ztráty kontroly nad vlastnímu sexuálními impulzy) a intelektualizace (primárně sexuální a paralelně emocionální konflikt) – Freudová, 1946, separace – druhý individuační proces (zvýšená úzkostnost – oidipovský komplex) Blos, 1979 generační konflikt (z pozice dospělé populace) Meeus, 1994 obrácený generační rozpor (očekávání negativních hodnocení od A) Meeus, 1996 ohnisková teorie (současné nárokování několika úkolů – vznik ohniska rozporu) Coleman, 1980 koncept vývojového úkolu, Havighurst, 1974: - přijetí vlastního těla (včetně pohlavní zralosti), - kognitivní komplexibilita, flexibilita a abstraktní myšlení, - uplatnění emocionálního a kognitivního potenciálu ve vrstevnických vztazích, - změna vztahů k dospělým – autonomie, - představa ekonomické nezávislosti a směřování k jistotám, - získání zkušeností v erotickém vztahu, - rozvoj intelektu, emocionality a interpersonálních dovedností se vztahem ke komunitě, - představa o budoucích prioritách v dospělosti – osobní cíle, styl života - ujasnění hierarchie hodnot (světový názor),

Krize – hledání - závazek difúzní identita – stav bez krize nebo závazku (snadno ovlivnitelný, bez názoru, vnitřně přizpůsobivý) náhradní identita (předčasné uzavření) – závazky ve vztahu ke světu a k sobě, přebírání postojů od autorit (rodiče, učitelé, přátelé) moratorium – krize identity – stavy úzkosti a pochybnosti (bez závazků) získání identity (dosažení) – zážitek krize hledání a pochybností ve snaze řešit otázku svých závazků Změna sebereflexí a sebeidentity v interpersonálních vztazích – nové dovednosti přijímat sociální role Chování A je výsledkem interakce jednotlivce a prostředí Životní prostor – mikrosystém – mezosystém – exosystém – makrosystém

Adolescence je období utváření vlastního vývoje A produkuje svůj vlastní vývoj jako podnět pro ostatní A je zprostředkovatel vnějšího světa Vědomí jeho vlastní účinnosti self – efficacy záleží na tom, jak dokáže A vyhodnotit svoji minulou zkušenost A je příprava na dospělost: - má svoji subkulturu (účes, oděv, hudba, umění) - má svoji komunikaci - získává relativně autonomní a specifičtější charakter A je období utváření formálních operací A se rozšiřují citové zážitky, přibývá vyšších citů a zvýšené sebereflexe

Vztahy Vztah k sobě Vztah k ostatním Maskulinita – feminita Vztahy k rodičům Vztahy k sourozencům Vrstevnické vztahy a skupiny (sociální status) Přátelské vztahy Erotické vztahy Status moratoria (pozitivní představy) Status předčasného uzavření (kombinace konvenčnosti a rigidity Status zmatku či rozptýlené identity (nízké sebehodnocení)

Problémové chování predelikventní chování a páchání trestné činnosti agrese, násilí, šikana a týrání užívání drog sexuální rizikové chování poruchy příjmu potravy sebevražedné pokusy a dokonané sebevraždy

Etapy sportovního tréninku I. Etapa výběr pro specializaci (masová základna) – přípravka II. Etapa výběr pro závodní sport specializace (sport. oddíly) III. Etapa výběr pro vrcholový sport reprezentace ČR (junioři, senioři)

Výběr sportovních talentů 1.Přirozený – spontánní (bez přesných kritérií) 2.Empirický – zkušenostní (stanovují trenéři) 3.Profesiografický – přesně stanovená kritéria 4.Experimentální – sledovaný soubor zůstává stejný po dobu experimentu 5.Retrospektivní – předpoklad schopností

Schopnosti se vztahem ke sportovnímu tréninku A.Senzomotorické (senzus – smysl, vnímání, motorika – pohyb) – řídí nácvik pohybu B. Intelektové - rychlé a přesné zpracování informací (IQ) C. Sociální - ovlivňují kvality lidského chování

Literatura Nakonečný, M. Ontogeneze člověka. 1. vyd. Praha: SPN, 2003 Macek, P. Adolescence. 1. vyd. Praha: Portál, 2001 Švancara, P. Ontogeneze.1. vyd. Praha: SPN, 1971