Etická výchova jako nástroj prevence Konference PPRCH 2010 Ing. Mgr. M. Nováková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Služby pro rodiny v ČR výzvy a perspektivy
Advertisements

Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
Prevence rizikového chování
Jak se (ne) stát závislákem! „Jak se (ne) stát závislákem !“ je interaktivní výchovný program pro „….náctileté“ s tématikou primární prevence některého.
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
ZÁVISLOST NA NIKOTINU, ODVYKÁNÍ
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
Projekt etické výchovy podle R.R.Olivara a L. Lencze
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
2014 / 2015 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka - Rocky Ideologica.
VY_32_INOVACE_VkZ.8.14-Postižené dítě a jeho okolí název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Člověk a zdraví.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rizikového chování v dospívání
Zdravá škola.
Programy dlouhodobé primární prevence Agentura pro občany Sídliště Za Stadionem 1358, Kyjov.
2012 / 2013 Trestní právo Trestn ě právní odpov ě dnost Metodica.
Socializační funkce rizikového chování Zisky a ztráty spojené s rizikem Jan Širůček, Michaela Širůčková Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta.
Mravní výchova.
Asertivita.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Zpracovala: Simona Hyková
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Kulhánková Adéla, C4A.  Ř ecké ethos = zvyk, oby č ej, charakter  Praktická filosofie – morální jevy  Deskriptivní etika – mravní jednání a hodnoty.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Národní program zdraví – projekty podpory zdraví Putování za zdravým jídlem Mít své tělo ráda Krok za krokem za zdravým životem Národní program řešení.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Definice, základní pojmy
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO Datum ověření ve výuce: Téma: Evropská unie Tématický okruh: Nadnárodní společenství Vzdělávací.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Podpora bezpečného klimatu prostřednictvím etické výchovy Hana Kachtíková 3.října 2017
Diagnostika Zimní semestr 2015/2016.
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Syndrom rizikového chování v dospívání
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Projekt etické výchovy podle R.R.Olivara a L. Lencze
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Etická výchova jako součást života školy
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Etická výchova jako nástroj prevence Konference PPRCH 2010 Ing. Mgr. M. Nováková

Ing.Mgr. Nováková M Etická výchova – nový vzd ě lávací obor – cesta prevence ? Syndrom rizikového chování v dospívání (SRCH D) 1. A busus návykových látek (ev. vznik závislosti) Nikotin, alkohol, kanabinoidy,tzv.tvrdé drogy 2.V psychosociální oblasti Sociální maladaptace,poruchy chování,agresivita, delikvence, úrazy, sebevraždy 3.Rizika pro reprodukční zdraví Předčasný začátek pohlavního života – střídání partnerů – pohlavní nemoci – aborty – časná a nechtěná těhotenství

Informace → „norma“ chování vrstevníků na dospívající působí: 1. Informace o důsledcích RCH (vědomosti samy nestačí !, zvl. u ohrožených jedinců) 2. Motivace pro zdravý životní styl (ZŽS), SRCH D však nahrazuje něco „důležitého“ co dospívajícímu chybí – motivace pro RCH silnější než pro ZŽS 3. Dovednosti → jak odolávat tlaku vrstevníků- jak odmítat RCH Represe → účinná: zákony (drogy, doprava, trestná činnost) → málo až neúčinná: u konkrétního dospívajícího ► pouze mezní limity chování ! ► rozhodnout se pro ZŽS musí sám ( a problematika je komplexní)

Hlavní rizikové faktory dospívání Malá sebed ů v ě ra Malá sebeúcta P ř íslušnost k menšinám (rasovým, etnickým, nábo ž enským) Chyb ě ní smyslu ž ivota aj.

Hlavní ochranné faktory dospívání Funk č ní rodina Sebed ů v ě ra a sebeúcta Zapojení do pozitivní skupiny vrstevník ů Provázení zralým a anga ž ovaným dosp ě lým Komunikativní dovednosti

Prevence SRCH D Zajiš ť ovat zdravý psychosociální vývoj Odstra ň ovat faktory rizikové Posilovat faktory ochranné - práce s jednotlivcem

Etická výchova podle R. Olivara a L. Lenze P ě stuje: sebeúctu, zdravé sebev ě domí, dobré vztahy s vrstevníky (prosociálnost), toleranci k menšinám, komunika č ní dovednosti, hlubší motivace k zdravému ž ivotnímu stylu. Pracuje dlouhodobě s jedincem!

Výchovný trojúhelník- spolupráce tří složek škola Společnost - rodina

Ing.Mgr. Nováková M  Výchovný styl pedagoga  Výchovný program EV Zahrnuje faktory působící preventivně v rovině prevence sociálně patologických jevů (80 leta minulého století)  Cíl EV: výchova k prosociálnosti  Spole č enský aspekt  Individuální aspekt

Prosociálnost jako cíl  Prosociální chování je chování zaměřené na prospěch druhé osoby, které nevyplývá z povinnosti a je vykonáno bez nároku na odměnu  Vyžaduje vnitřní vztažný systém  Má tendenci se šířit, často přináší odměnu nepřímou  spolupráce, přátelství, pozitivní vztahy

Výchovný styl pedagoga 1. Výchovné spole č enství – vzájemná podpora, norma skupiny 2. Odm ě ny a tresty - (pozitivní motivace) 3. Pravidla (normální je naslouchat si, pomáhat si,spolupráce, pozice rovnosti ) – č itelnost 4. P ř ijetí bez podmínek – odd ě lení provin ě ní a provinilce 5. Vybízení k ž ádoucímu chování, spolupráci, pomoci …. 6. Induktivní disciplina – ukaz ň ování metodou d ů sledk ů 7. Radostná atmosféra – pouze ta v ě c, která byla vykonána v atmosfé ř e radosti, byla vykonána dob ř e (radostnost podporuje tvo ř ivost) 8. Vyjád ř ení podpory a sympatie – beru t ě, v ěř ím ti 9. Spolupráce s rodi č i Ing.Mgr. Nováková M

6 pravidel pochvaly PP ř icházím do hodiny v č as PP ř ipravím si pom ů cky PPo zvon ě ní jsem na svém míst ě PP ř ihlásím se, chci-li mluvit PPo t ř íd ě nepobíhám PPro ostatní jsem kamarád, mám k nim úctu…… Ing.Mgr. Nováková M

 1. DODR Ž UJEME ŠEST PRAVIDEL POCHVALY  2. TADY NIKDO NIKOHO NESHAZUJE  3. VŠICHNI JSME SI ROVNI  4. VŠICHNI JSME KAMARÁDI  5. MÁME PRÁVO NA SV Ů J NÁZOR A RESPEKTUJEME DRUHÉ  6. OSLOVUJEME SE JMÉNEM  7. VCHÁZÍME S DOBROU NÁLADOU  8. VCI Ť UJEME SE (JSME EMPATI Č TÍ)  9. CHOVÁME SE NA SVÉ ÚROVNI  10. ZA URÁ Ž KU, UBLÍ Ž ENÍ, SE OMLUVÍME

Zahradnický model výchovy PP ř ipravit p ů du- výchovné spole č enství ZZasadit semeno – zaujetí dít ě te senzibilizace ZZapušt ě ní ko ř en ů - hodnotová reflexe RRoubování – pozitivní hodnocení, pochvala PPro ř ezávání – odm ě na, trest PPé č e o plody – transfer do ž ivota TTeplo a vláha - spolupráce, p ř átelství L. Lencz, Etická výchova

Ing.Mgr. Nováková M Program Etické výchovy  Komunikace  Sebepoznání sebep ř ijetí  Tvo ř ivost  Pozitivní hodnocení druhých  Komunikace cit ů  Empatie  Asertivita  Vzory  Pomoc, p ř átelství  Prosociálnost  Komplexní prosociálnost  Aplika č ní témata

Ing.Mgr. Nováková M Prožitkové metody formují postoje  Vnit ř ní nastavení pedagoga otevřenost, přijetí žáka bez podmínek  Vn ě jší výraz postoje atmosféra hodiny

Roviny osobnosti (podle V.E. Frankla) naplno č lov ě kem ve všech rovinách osobnosti: jaký jsem, kým jsem, kam sm ěř uji … osobní potenciál! Ing.Mgr. Nováková M Tělesná rovina Duševní rovina Duchovní rovina

Prostor pro vaše otázky Ing.Mgr. Nováková M Děkuji za pozornost !