Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
Advertisements

Peněžní trh Ekonomika podniku 2. ročník Peněžní trh - každý vyspělý ekonomický systém je postavený na toku peněz.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Finanční trh Peníze. PENÍZE  PROSTŘEDEK SMĚNY  MÍRA HODNOT  UCHOVATEL HODNOT  MÍRA INFLACE.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
Hospodaření s oběžným majetkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz,
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO52 Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO54 Název.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
EU_62_A_sada 1_11_M_Na poště_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Prezentace.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
EU_62_A_sada 1_03_M_Vznik peněz_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Materiál.
OCHRANNÉ PRVKY ČESKÝCH BANKOVEK. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzd ě lávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0107 Název vzd ě lávacího materiálu: Ochranné.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_36 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
Ing. Veronika Dostálková MBA
Prezentace k finanční gramotnosti. Co je to banka. Autor
Obchod, trh Základy hospodaření.
Pasivní bankovní operace – vklady
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Pasivní bankovní operace -přímé bankovnictví
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Opakování – pracovní list
Měnová soustava, měnová politika
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK I.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Platit se dá i jinak než penězi.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: ročník oboru strojírenství.
Období: září – prosinec 2011
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti  
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Test.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, dělba práce Autor: Pavla Lukešová.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika podnikání Vzdělávací oblast: Peněžní gramotnost Název učebního materiálu: Hotovostní peníze Jméno autora: Ing. R. Krastenicsová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: Mince, bankovky, ochranné prvky, hotovostní placení Anotace: Prezentace je určena žákům 3. ročníku oboru Ekonomika podnikání. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky.

Hotovostní peníze  peníze jsou zvláštní prostředek směny, který je všeobecně přijímán při placení za zboží a služby nebo při úhradě dluhu.  mince a bankovky běžně používáme při placení v obchodech, v podnicích služeb, na poště, ukládáme do banky nebo shromažďujeme doma.

OCHRANA BANKOVEK PROTI PADĚLÁNÍ Bankovky jsou tištěny na speciálním bankovním papíře, který se odlišuje např. silou nebo zbarvením a je opatřen hlubotiskem ( např. pro nevidomé). Při výrobě se používá papír s ochrannými prvky.

OCHRANNÉ PRVKY BANKOVKY OBSAHUJÍ TYTO OCHRANNÉ PRVKY: Vodoznak – obrazec, který je zřetelný, podíváme-li se na bankovku proti světlu Okénkový proužek –vyroben z umělé metalizované hmoty, je zapuštěn do povrchu a vystupuje po 5 mm na povrch papíru. Na těchto stříbřitých okénkách je čitelná nominální hodnota bankovky. Při pohledu proti světlu je proužek viditelný celý. Ochranná vlákna – zapuštěna v papíru, oranžové barvy v délce 6 mm, jsou viditelná pouhým okem Mikrotext – je skryt na lícní straně bankovky v pruhu základní barvy a číselně označuje hodnotu bankovky. Na rubové straně bývá mikrotex slovně.

U bankovek vyšších hodnot – Kč → více ochranných prvků Soutisková značka – obrazec, z něhož je z jedné strany bankovky vidět jedna část a z druhé strany druhá část. V průhledu proti světlu je značka vidět celá a její linky na sebe navazují. Skrytý obrazec – je viditelný, dáme-li bankovku ve výši očí do vodorovné polohy proti zdroji světla Opticky proměnlivá barva – podle toho, v jakém úhlu je bankovka proti světlu, mění se barva určitého prvku bankovky takto vytištěného. Na tisícikoruně je vytištěn stylizovaný lipový list v koruně stromu a barva se mění ze zlaté na zelenou. Iridiscentní pruh – na kraji bankovky

Vydávání peněz do oběhu Dozorem nad vydáváním peněz do oběhu je pověřen stát.. Činnost samotnou vykonává tzv. centrální banka ( u nás Česká národní banka). Emise –výdej peněz (tisk) Nejvyšší hodnota mince – 50 Kč Nejvyšší hodnota bankovky – Kč

Hotovostní placení 1. Občané Nákupy hotovými penězi – při platbě nutno převzít doklad o prodeji (paragon), slouží pro případnou reklamaci Prostřednictvím dokladů - šeky poštovní poukázky pokladní složenky Při výběru nebo vkladu hotovosti na běžný účet se u větších částek používá tzv.výčetka platidel.

Hotovostní placení 1.Podnikatelé - používají výjimečně, nakupují na fakturu nebo za zboží či služby platí ihned při dodání Od roku 2004 musí být platby větších částek = nad EUR (v ČR tuzemské platby podle aktuálního kurzu v Kč) prováděny bezhotovostně.

Poštovní poukázky 1. Poukázka A používá se velmi často firmy, které jsou příjemci peněz, uzavírají s poštou smlouvu, na jejímž základě jim pošta fakturuje cenu za tuto službu. Odesílatel za tuto službu neplatí. 2. Poukázka B slouží k proplacení hotovosti z účtů bank občané tak dostávají např. přeplatky elektřiny, plynu apod. Na poukázce je vytištěn plátce – odesílatel peněz. částku v hotovosti vybírá příjemce na poště 3. Poukázka C – slouží k proplacení peněz zaslaných hotově

Použité zdroje Učebnice – KLÍNSKÝ, P., CHROMÁ D., TESAŘOVÁ S., JANÁK M, Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe škol, Praha 2é13: NUOV, ISBN 978 – ŠVARCOVÁ, j. Ekonomie stručný přehled –teorie a praxe aktuálně a v souvislostech učebnice. Zlín, CEED ISBN – KLÍNSKÝ P., CHROMÁ D. Finanční gramotnost - úlohy a metodika, Praha 2013, ISBN SKOŘEPA M., SKOŘEPOVÁ E. Finanční a ekonomická gramotnost prozákladní školy a víceletá gymnázia, 1. vyd. Praha: SCIENTA spol. s r. o. 2009, ISBN – KOLEKTIV AUTORŮ. Slabikář finanční gramotnosti – Učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti, 1. vyd. Praha: COFET, a. s., 2012, ISBN _ mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf