Název projektu: ICT nás baví Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/51.0015 Jméno a příjmení lektora: Mgr. Miloslav Hubatka Název modulu: Projektová výuka vedená.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost • V roce 2012 se Střední odborné učiliště zapojilo do Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.2.06/
managementu znalostí podle
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Projekt „Učíme digitálně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.3.00/ Profil Škola 21.
Didaktické prostředky
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Název projektu: Průvodce světem Multimédií CZ.1.07/3.2.06/ reg. č.: CZ.1.07/3.2.06/ Vzdělávací moduly - obsah 21.
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Spolupráce střední školy se sociálními partnery Ing. Jiří DLAPAL.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Průřezová témata klíčových kompetencí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Projektová výuka.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
TVORBA VÝUKOVÝCH PROGRAMŮ PRO PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
WOSA – výchovou a vzděláváním k občanské společnosti, reg. čís. CZ.1.07/1.1.32/ Žadatel: Sdružení obcí Sedlčanska Projektový manažer:Štěpánka Barešová.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
MAP Trutnovsko Vyhodnocení dotazníkového šetření MŠ , Havlovice MAP Trutnovsko.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
FIKTIVNÍ FIRMY SE PŘEDSTAVUJÍ.  Systematické procvičení všech problémů  Žák řeší úlohy individuálně  Tradiční vztah učitel – žák  Praxe je jen zprostředkována.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Úvodní konference projektu Kreativní a kompetentní učitel CZ.1.07/1.3.06/ Třeboň, 7. září 2010.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ICT_II_S1_18.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP
Didaktické prostředky
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
TECHNOLOGIE PODPORUJÍ DIFERENCIACI VÝUKY
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Učíme se jinak.
Šablony I a jejich realizace Hradec Králové/Pardubice/Liberec
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PRAHA 7 Strossmayerovo nám. 4
Transkript prezentace:

Název projektu: ICT nás baví Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/ Jméno a příjmení lektora: Mgr. Miloslav Hubatka Název modulu: Projektová výuka vedená s ICT

Projektové vyučování Mgr. Miloslav Hubatka

Tvoříme dobré projekty

Projekt v systému Daný projekt ŠVP Klíčové kompetence Cíle projektu

Zásada: Musíte mít jasnou vizi a konkrétní cíl. Fakt, že to dělají jiní, nebo že musíte, nestačí. Soulad cíle a reálných možností školy

Kvalitativní vývojové fáze 1.Projekt pro projekt 2.Projekt s přidanou hodnotou 3.Projekt se všemi atributy

Klíčové kompetence · Kompetence k učení, · Kompetence k řešení problémů, · Kompetence komunikativní, · Kompetence sociální a personální, · Kompetence občanské, · Kompetence pracovní

Znaky projektového vyučování Zaměření na výsledný produkt Žáci mohou ovlivňovat podobu projektu Aktivní zapojení všech žáků podle jejich schopností Kooperace a individualizace Závěrečná reflexe

Projektová výuka Je cílená, promyšlená a organizovaná Je intelektuální (teoretická) i ryze praktická Vyhovuje potřebám a zájmům žáků, ale též pedagogickému rozhodnutí učitele Je koncentrována kolem základní ideje, základního tématu Komplexně ovlivňuje žákovu osobnost Vyžaduje od žáka převzetí odpovědnosti za vlastní učení Je především „záležitostí“ dětí, pedagog vystupuje především v roli konzultanta, partnera Nabízí celistvé poznání, zkoumá problém z různých úhlů pohledu Má praktické zaměření a směřuje k upotřebení v životě Výsledný produkt projektu posiluje smysl učení, důležité je i zaznamenávání průběhu – procesu učení Je založen na týmové spolupráci dětí Propojuje život školy se životem obce, širší společnosti

Pozitiva projektového vyučování zvyšuje motivaci, iniciativu a odpovědnost žáků, poskytuje řadu příležitostí k praktickému řešení úkolů a problémů ze života, posiluje u žáků ochotu spolupracovat a radit se s jinými, přináší korektiv k tradiční výuce, neboť ji obohacuje a doplňuje o přímou zkušenost žáků, rozvíjí u žáků vytrvalost, pohotovost, tolerantnost, sebekritičnost i sebedůvěru, dává příležitost k tvořivým činnostem projektové vyučování je založeno na realizaci

Projekty a cíle Vždy je třeba stanovit cíl projektu – korespondence s ŠVP/ PT… Stanovit dílčí cíle Cíle musí být SMARTER S – Specifikovaný M - Měřitelný A - Akceptovatelný R – Reálný (splnitelný) T - Termínovaný E – Emotivní (vzrušující) R – Registrovaný (zapsaný)

Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020

Algoritmus práce s daty Najdi Zpracuj Prezentuj

Najdi Vyhledání informačních zdrojů Vyhledání informací Zajištění informačních zdrojů

Zpracuj Ověření a porovnání zdrojů Kvantitativní zpracování Kvalitativní zpracování

Prezentuj Výběr materiálů a informací Zpracování v digitální podobě Samotná prezentace vč.sdílení

Složky úspěšné výuky s IT nástroji Dovednosti učitele Výukový obsah Fungující technika

Vývojové fáze implementace ICT do výuky

Popis vývojových fází - 1 Prezentační a interaktivní technika ve vyučovací hodině První využití interaktivní moderní techniky Převládá prezentace, ale postupné zavádění interaktivity První zapojení digitálního vzdělávacího obsahu ve výuce První zkušenosti s výukou pomocí moderních technologií První zapojení žáka – samostatná práce s ICT Stále převládá frontální výuka + první zkušenosti s prací se skupinami Vyšší individualizace výuky Tvorba prvního výukového obsahu

Popis vývojových fází - 2 Kromě interaktivních tabulí se zapojují další zařízeni a periferie – Hlasovací systémy, vizualizéry, digitální mikroskopy aj. Zapojení dalších periferií podle obsahu a charakteru hodiny Větší individualizace ve výuce Větší zapojení projektového vyučování Větší míra samostatné práce žáka Získání dalších možností pro výuku – další digitální obsah a zdroje Přidání prvních tabletů, notebooků pro práci žáků Více se bourá frontální výuka – větší důraz na práci se skupinou Učitel zvládá pokročilejší technologie i jejich aplikace

Popis vývojových fází - 3 Digitální hnízda – zapojení skupiny tabletů, notebooků do výuky Plný přechod od frontální výuky ke skupinovému a projektovému vyučování Velmi důležitá vývojová fáze!!! Stálá přítomnost skupiny (hnízda) tabletů či neotebooků ve třídě pro využití ve výuce Vyšší důraz na skupinové a kooperativní učení žáků Vyšší diferenciace dle dispozic žáka Efektivní zapojení technologií a digitálního obsahu ve vzdělávacím procesu Učitel i žáci získávají důležité návyky pro vyšší stupně implementace Důležitý mezník – přechodová forma na vyšší úroveň využití ICT ve výuce

Popis vývojových fází - 4 Model Mobilní učebna – učebna, kterou využívá celá škola Každý žák má své zařízení, ale ne každou hodinu a v každém předmětu Předstupeň na model 1:1 a na vzdělání pro 21.století Model 1:1, ale ne každou hodinu – volba je na učiteli Technologicky i lidsky náročnější model – vyžaduje zvládnutí nižších fází vývoje Plná samostatnost žáka + zodpovědný přístup k výuce Nutná spolupráce mezi učiteli, koordinace mobilní učebny Finančně méně náročné na školu Nebezpečí, že bude využívat jen pár učitelů Vysoká míra diferenciace ve výuce Náročnost na výukový obsah – co nejvíce do všech předmětů Nebezpečí sklouznout zpět k frontální výuce

Popis vývojových fází - 5 Plný přechod na vzdělání pro 21.století Model 1:1 – každý žák má své zařízení (svoje x školní?) Technologicky i lidsky nejnáročnější model – vyžaduje zvládnutí nižších fází vývoje Plná samostatnost žáka + zodpovědný přístup k výuce Nutná spolupráce mezi učiteli a jejich koordinace Finančně dost náročné na školu Nutná robustní infrastruktura Nebezpečí, že nebude ve výuce plně využito (současný častý jev) Vysoká míra diferenciace ve výuce Náročnost na výukový obsah – co nejvíce do všech předmětů Nebezpečí technických obtíží – nefunkčnost systému Nutnost plné podpory a zapojení rodiny

Myšlenkové mapy v projektech Jako plán Jako realizace Jako výstup

Kooperativní učení Spolupráce mezi jednotlivci Spolupráce mezi skupinami žáků Sdílení dat, podílení se na tvorbě úkolů a digi. materiálů Kooperace při řešení problémů a úkolů Participační modely na výuce

Sdílení a synergie v realizaci projektu

Další využitelnost výstupů

Příklady z praxe

Scoreboard a hodnocení projektů

Pravidla projektu

Zážitky z projektu

Facilitace Jak by se to změnilo, kdybyste to udělal jinak? Co je dobré a co se nepovedlo? Co byste příště udělali jinak? Jaký je Váš pohled na tato tři potenciální řešení? Co by se mohlo udělat, abychom předešli těmto chybám? V čem je problém? Můžete mi o tom říci něco bližšího?