Zavádění centrálních nákupů
1.Legislativa 2. Jednotlivé kroky centralizovaného zadávání a centrálních nákupů 3. Působnost jednotlivých subjektů 4. Zvolení vhodných zadávacích řízení 5. Časový harmonogram centralizovaného zadávání 6. Personální zabezpečení 7. Elektronizace VZ v rámci centralizovaného zadávání 8. Efektivita centrálních nákupů Obsah prezentace
zákon č. 137/2006 o ZVZ v platném znění UV 563/2011 a Minimální požadavky… UV 930/2011 (seznam komodit pro CN) UV č. 343/2010 a UV č. 451/2011(o používání el.tržišť a seznam komodit pro povinný nákup přes el.tržiště) UV č. 289/2 015 (o seznamu komodit určených pro standardizaci a o pravidlech pro centrální nákup státu na bázi dobrovolnosti ) Legislativa
provedení komoditní analýzy vytvoření seznamu komodit pro centrální nákupy vytvoření pravidel pro centrální nákupy úprava vnitřních předpisů tak, aby byla zakotvena povinnost využívat schválený systém centrálních nákupů a centralizovaného zadávání schválení komodit, u kterých bude povinnost centralizovaného zadávání v případě objektivních důvodů příprava žádostí o výjimku Jednotlivé kroky centralizovaného zadávání a centrálních nákupů
určení centrálního (příp. centrálních) zadavatele (zadavatelů) a pověřujících zadavatelů, určení pravomocí a odpovědností všech subjektů účastnících se centralizovaného zadávání stanovení postupů centralizovaného zadávání příprava smlouvy o vzájemných vztazích CZ-VZ sběr požadavků od pověřujících zadavatelů pro centralizované zadávání a centrální nákup Jednotlivé kroky centralizovaného zadávání a centrálních nákupů - pokračování
1. Řídící orgán - zpracovává analýzu potřebných komodit a zařazuje komodity (vyřazuje)do (z) seznamu centrálně zabezpečovaných komodit - připravuje pravidla centrálního nákupu, včetně vzorů zadávacích podmínek - vyhodnocuje fungování systému centrálních nákupů, - metodicky řídí centrální nákup - analyzuje a vyhodnocuje centrální nákupy - provádí průzkum trhu (prověřuje jeho možnosti vč. cen) Působnost jednotlivých subjektů
2. Centrální zadavatel - zpracovává specifikace komodit a vymezuje jejich konkrétní parametry pomocí číselníku NIPEZ, - zasílá pověřujícím zadavatelům seznam plánovaných komodit a podklady k uplatnění svých požadavků, - předkládá pověřujícím zadavatelům návrh zadávací dokumentace k připomínkám, uzavírá smlouvy CZ- VZ, - po vypořádání připomínek k zadávací dokumentaci realizuje zadávací řízení, uzavírá rámcové či jiné smlouvy; Po uzavření smlouvy: - schvaluje nestandardní nákupy či nákupy od jiných než rámcových dodavatelů, Působnost jednotlivých subjektů– pokračování 1
- prověřuje, zda poskytnuté plnění odpovídá požadavkům na kvalitu, cenu, termíny dodání, množství; 3. Pověřující zadavatelé - uplatňují své požadavky v rámci předsběru, - realizují minitendry či objednávky, uzavírají prováděcí (kupní) smlouvy, - odůvodňují plánovaný nákup od jiného než rámcového dodavatele nebo nákup nestandardního majetku, - evidují průběh nákupu v evidenčním modulu veřejných zakázek. Působnost jednotlivých subjektů– pokračování 2
Rámcové smlouvy Rámcová smlouva s jedním uchazečem (pojištění, bezpečnostní služby) zadávání na základě RS dle § 92 odst. 1 písm. a) Rámcová smlouva s více uchazeči - zadávání na základě RS dle § 92 odst. 2 písm. a) Rámcová smlouva s více uchazeči - zadávání na základě RS dle § 92 odst. 3 (minitendry) Dynamický nákupní systém (ICT, spotřební materiál, kancelářské potřeby) Nákupy na komoditní burze (energie, plyn) Zvolení vhodných zadávacích řízení
stanovit časové cykly pro sběr požadavků pověřujících zadavatelů stanovit harmonogram přípravy a připomínkování zadávacích podmínek stanovit časové cykly, ve kterých budou zadávány centralizované veřejné zakázky a realizovány centrální nákupy Časový harmonogram pro centralizované zadávání a centrální nákupy
Malé resorty ÚOSS (průměr. počet podříz. organizací 7,5) Průměrný přepočtený počet pracovníků zajišťujících centralizované zadávání povinných komodit dle číselníku NIPEZ v rámci 1 resortu - v rámci řídicího subjektu 7,0 - v rámci podřízené organizace 0,5 Velké resorty ÚOSS Průměrný přepočtený počet pracovníků zajišťujících centralizované zadávání povinných komodit dle číselníku NIPEZ v rámci 1 resortu - v rámci řídicího subjektu 12,0 - v rámci podřízené organizace 0,5. Personální zabezpečení centralizovaného zadávání
Elektronické zadávání prostřednictvím Resortního systému centralizovaného zadávání (RSCZ) 12 I. PORTÁL II. EVIDENČNÍ MODUL III. E-ZAKIV. GEMIN
I. PORTÁL RSCZ Účelem „PORTÁLU“ je poskytnout uživatelům systému jednotné místo pro: Uveřejňování informací k oblasti zadávání veřejných zakázek 2. Přístup do Systému a do jeho jednotlivých částí, tj. přístup do: a)Evidenčního modulu b)externího elektronického nástroje E-ZAK c)externího elektronického tržiště veřejné správy GEMIN 3. Uveřejňování informací k vývoji a nasazování nových verzí aplikační části systému 4. Přístup k uživatelské dokumentaci 5. F.A.Q. (často kladené otázky) 6. Kontaktní údaje na pracovníky podpory systému
II. EVIDENČNÍ MODUL „EVIDENČNÍ MODUL“ je část Systému, která je určena pro Evidenci realizovaných veřejných zakázek a pro statistické a manažerské výstupy nad vloženými daty k realizovaným veřejným zakázkám. 14 Evidenční modul
III. E-ZAK Externí certifikovaný elektronický nástroj „E-ZAK“je část Systému, která je především určena k realizaci zadávacích řízení v režimu Zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách v platném znění (dále jen „Zákon“), současně je ale možno využít i pro realizaci VZ malého rozsahu na nepovinné komodity a současně slouží k uveřejňování VZ na Profilu zadavatele i pro tvorbu a odesílání formulářů do Věstníku VZ a pro realizaci VZ k DNS. 15 E-ZAK
IV. GEMIN Externí atestovaný elektronický nástroj – elektronické tržiště „GEMIN“ (viz je část Systému, která je především určena k provádění průzkumů trhu před vlastním zadávacím řízením a k realizaci zadávacích řízení v režimu Zákona (zjednodušené podlimitní řízení) a k realizaci VZ malého rozsahu v hodnotě od 50 tis. Kč bez DPH na tzv. „povinné komodity“, ale současně umožňuje i realizaci zadávacích řízení na pořízení jakékoliv položky od hodnoty > než 0,- Kč bez DPH nad rámec „položek povinných“ a dále slouží k uveřejňování uvedených VZ na Profilu zadavatele e-Tržiště (sekundární Profil zadavatele) GEMIN
GEMIN dále slouží pro realizaci dílčích plnění k Rámcovým smlouvám Centralizovaného nákupu (objednávky, minitendry a sdružené minitendry) v intencích § 92/1a, 1b, § 92/2a, 2b a §92/3 Zákona. 17 Veřejné zakázky – cesta k Věstníku VZ
Porovnání cen, za které se nakupovalo před zahájením centrálních nákupů s cenami, za které bylo nakupováno z centrálně uzavřených smluv. Úspora Kč je vyjádřena v %. Pilotní fáze CN Xerografický papír46 % Výpočetní technika23,5 % Nábytek (kancelářský, sedací, lehací, kovový)49 % Pneumatiky19,5 % Pohonné hmoty do vlastních úložišť10 % Obálky a poštovní tašky43 % Tiskárny a multifunkční tiskárny21 % Spotřební materiál pro stávající tiskárny40 % Záznamová a paměťová média26 % Efektivita centrálních nákupů
Děkuji za pozornost Ing. Šárka Nováková QCM, s.r.o. tel Prostor pro dotazy