Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Peněžní trh Ekonomika podniku 2. ročník Peněžní trh - každý vyspělý ekonomický systém je postavený na toku peněz.
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
Majetek podniku VY_32_INOVACE_MAJ_19. Obsah: Definice podniku Definice majetku podniku Rozdělení majetku ze dvou hledisek Aktiva – dlouhodobý a oběžný.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1802_ŽIVOTNÍ P. Téma: Pojem F. G._ Životní pojištění Číslo projektu:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO52 Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO54 Název.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1602_RM SYSTÉM Téma: Pojem F. G._ RM SYSTÉM Číslo projektu:
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_36 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
Ing. Veronika Dostálková MBA MAJETEK A ZÁVAZKY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_IVOVACE_2301_STAV FINANCÍ Téma: Pojem F. G._ ZJIŠTĚNÍ STAVU FINANCÍ.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Ing. Veronika Dostálková MBA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EU_62_A_sada 2_18_M_Termínovaný vklad_Duch
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Autor: Pavel Maroušek Vedoucí: Ing. Martin Maršík, PhD.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti Autor: Pavla.
Opakování – pracovní list
Měnová soustava, měnová politika
Digitální učební materiál
EU_62_B_sada 1_06_M_Příkaz k úhradě_Poliačíková
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK I.
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Období: září – prosinec 2011
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Digitální učební materiál
VY_62_INOVACE_ – Bezhotovostní platební styk
Definice finanční majetek (u úvěru cizí zdroj) držený ve firmě do jednoho roku vyznačuje se vysokou likvidností Aktivní účty - 21, 22, 26 Pasivní účty.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: OBN Ročník: 2 Téma: Finanční gramotnost 5 – volné finance Tematický okruh : Člověk jako občan Jméno autora: Mgr. Ludmila Klavíková Datum tvorby: červen 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_OBN_KA028 Soubor : 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_OBN_KA028 Anotace: Základní informace o investování tzv. volných peněz, o formách úspor.

Finanční gramotnost-volné finance Volné finance, fyzická investice, investice finanční, úrok, likvidita, bankovní účty, bankovní poplatky

Volné finance spotřeba - nákup věcí, které nepotřebujeme, ale chceme je, je jednorázová úspory - jsou pro ekonomiku zásadní, představují kapitál (volné finanční prostředky), které můžeme použít v budoucnosti, vytváří předpoklad k investicím, jsou stěžejní jako způsob „rezervy“ rezerva - finanční prostředky tzv. na horší časy, je stěžejní pro domácnosti jako způsob vytvoření rezervy

Fyzické investice V případě, že nepoužijeme volné prostředky na spotřebu, volíme mezi dvěma formami úspor: fyzická investice – např. koupě nemovitosti, uměleckých děl, zlata a jiných kovů, starožitností, mincí atd. Fyzické investice většinou v čase neztrácejí svou hodnotu, naopak jejich cena na trhu stoupá.

Investice finanční Druhou možností úspor jsou tzv. investice finanční: do různých fondů termínovaných účtů spořících produktů cenných papírů apod.

Úrok, likvidita při rozhodování o finančních investicích zvažuje investor úrok a likviditu úrok - je procentní výnos z vložené investice likvidita - je rychlost proměny investice na hotové peníze. Je-li likvidita vysoká, peníze jsou téměř bez omezení k dispozici, má-li finanční produkt nízkou likviditu, je přeměna na peníze obtížná. je třeba brát v úvahu výši inflace znehodnocující peníze a daň z příjmu uvalenou na výnosy z investice

Bankovní účty Nejběžnější formou ukládání volných peněz jsou bankovní účty: běžný účet - krátkodobé uložení peněz s minimálním úrokem, jejich majitel s nimi může kdykoliv nakládat podle libosti spořící účty - nabízejí vyšší úrok, ale peníze není možné vybrat kdykoliv, vklad probíhá jednorázově nebo v pravidelných platbách termínovaný účet – z hlediska úroků je nejvýnosnější, ale manipulace s penězi je nejobtížnější, vklad je jednorázový a výběr je možný jen ve stanovenou dobu Vklady na bankovních účtech jsou v ČR ze zákona pojištěny.

Bankovní poplatky při volbě banky a typu účtu je nutné počítat s bankovními poplatky jedná se o poplatky - např. vedení účtu, vklad a výběr v hotovosti na přepážce, výběr z bankomatu, vydání a použití platební karty, internetové nebo telefonické bankovnictví

Úkoly: 1.Vyhledejte podrobnosti týkající se ochrany drobných střadatelů v ČR ze zákona od roku 2008 v souvislosti s pojištěním vkladů u bank. 2.Vyhledejte podrobnosti týkající se ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek, která je pořádána v ČR od roku Jaká rizika a jaké výhody přináší propojení bankovního světa přes internet?

Literatura, citace: DVOŘÁK, Jan. Odmaturuj! ze společenských věd. Aktualiz. vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 256 s. Odmaturuj!. ISBN HORECKÝ, Jan. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2011, 95 s. ISBN KLÍNSKÝ, Petr, Otto MÜNCH a Danuše CHROMÁ. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. 3., upr. vyd. Praha: Eduko, 2012, 179 s. ISBN ZUBÍKOVÁ, Zdeňka a Renáta DRÁBOVÁ. Společenské vědy v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 188 s. V kostce (Fragment). ISBN