VY_32_INOVACE_05-45 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Šíření tepla vedením Jméno autora:Jaroslava Vondráčková Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Materiál seznamuje s tepelnými vodiči a izolanty a předkládá úkoly k řešení konkrétních situací
Šíření tepla vedením Jak je možné, že voda v hrnci, postaveném na zapnuté plotýnce vařiče, se ohřeje? Víme, že teplo přechází z jednoho tělesa na druhé. Vzpomenete si, z kterého tělesa na které? A vzpomenete si, za jakých okolností se tepelná výměna neuskuteční?
Tepelné vodiče Částice látek na sebe narážejí. Rychlejší částice se tím zpomalí, pomalejší se zrychlí. Tím se chladnější těleso ohřívá a teplejší těleso se ochlazuje. V pevných látkách atomy kmitají. V kapalinách se atomy a molekuly posouvají. V plynech se zvýšená rychlost předává pouze srážkami molekul. Látky, které vedou teplo dobře, nazýváme tepelné vodiče. Schopnost vést dobře teplo mají především kovy. Na vedení tepla v nich se podílejí volné elektrony. Nejlepšími vodiči tepla jsou stříbro, měď, hliník, ………
Budeme si pamatovat Vedením se teplo šíří v pevných látkách, v kapalinách i v plynech. Dobře vedou teplo pevné látky. Špatně vedou teplo kapaliny a plyny.
Tepelné izolanty Látky, které vedou teplo špatně, nazýváme tepelné izolanty. Tepelnými izolanty jsou některé pevné látky, které neobsahují volné elektrony – plasty a sklo. Tepelnými izolanty jsou většinou i kapaliny (výjimkou jsou tekuté kovy). Nejlepšími tepelnými izolanty jsou plyny (vedení tepla se v nich uskutečňuje srážkami a ty nejsou časté). Vůbec nejlepším tepelným izolantem je vakuum. Víte proč? V praxi se používají jako tepelné izolanty látky obsahující vzduch – suché dřevo, vata, pěnový polystyrén, peří, …..
Příklady z praxe Hliník a měď jsou schopné dobře odvádět teplo. Proto se z nich obvykle vyrábějí chladiče aut, tělesa klimatizace nebo i chladiče tepelně zatěžovaných elektronických součástek. Inertní plyny (argon, neon, …….) patří mezi výborné tepelné izolanty. Proto se jimi plní prostor mezi skly u moderních oken. Prostor uvnitř iglů vyhřeje i obyčejná olejová lampa. Sníh je totiž velmi dobrým tepelným izolantem. Zevnitř jsou iglů ještě vyložena kožešinami polárních zvířat. Chlupy těchto kožešin jsou duté, obsahují vzduch, a proto mají vynikající izolační vlastnosti.
Diskutujeme Proč nám velký kus železa připadá studený, ale například malý železný hřebík ne? Proč jsou podlahy z keramických dlaždic „studené“ a podlahy ze dřeva nebo z korku „teplé“? Proč dáváme na podlahy koberce?
A stále diskutujeme Proč se studené kovové předměty zdají být chladnější než dřevěné o stejné teplotě? Proč se např. u vařičů, žehliček a dvířek kamen zhotovují držadla z porcelánu, umělých hmot apod.
Popřemýšlej Zahříváme-li plamenem na jednom konci kovovou tyčku, pocítíme po chvíli, že se zahřívá i její druhý konec. Vysvětli tento jev a uveď jeho název.
Mozek se raduje. Pokračujeme. Říká se, že kožich hřeje. Jak se to myslí, když přece kus ledu volně položený ve vytopené místnosti roztaje dříve, než kdyby byl zabalen do kožešiny? Proč máme v bytech dvojitá okna? Stará pranostika praví: „Únor bílý, pole sílí.“ Vysvětli, jaký účinek má vrstva kyprého sněhu při nebezpečí vymrznutí obilí.
Použitá literatura RAUNER, Karel – hlavní autor. Fyzika 8 – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Nakladatelství Fraus, ISBN MACHÁČEK, Martin. Fyzika 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Dotisk 2. vydání. Praha: Prometheus, ISBN Použité obrázky: [online]. c2011 [cit ].