Vztah lékař – pacient z evropského hlediska Jana Pelouchová členka správní rady ECPC, Brusel spoluzakladatelka globální sítě CML Advocates Network spoluzakladatelka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
OČIMA ŽEN Projekt OČIMA ŽEN je podpořen z programu „Fondu pro nestátní neziskové organizace“. Program „Fond pro nestátní neziskové organizace“, jež je.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Česká společnost pro rozvoj lidských zdrojů Lublaňská 57/5 | Praha 2 | | T | F | |
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Praktické zkušenosti a doporuční Praktické zkušenosti a doporuční Program Cíle 3/Ziel3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Pracovní skupina Portál elektronického zdravotnictví NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy, MUDr. Pavel VEPŘEK předseda pracovní skupiny.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
MUDr. Milan Kubek Prezident ČLK. Smysl a cíl Hledání pokud možno spravedlivého kompromisu mezi „neomezenými“ možnostmi lékařské vědy a omezenými finančními.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Jsou venkovské školy horší než městské?
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ProŽeny Třebíčské centrum o.s..
Co jsme dokázali a co nás ještě čeká
Úřad práce České republiky
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Globální grant Operační program Rozvoj lidských zdrojů
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
JAK POMÁHÁ INOVATIVNÍ LÉČBA PACIENTŮM
Pracovní porada Pracovní list.
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Nekuřácká asociace občanské sdružení
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
Pracovní porada Pracovní list.
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Název projektu: Moderní škola
Individuálně vzdělávací plán
POVOLÁNÍ.
Digitální učební materiál
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Koordinátor podpory (terénní sociální pracovnice) v ORP Mělník
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Kongresové centrum Nemocnice Na Homolce
Hledáme klíč k právům dětí
Nežádoucí účinky léčiv
Oficiální internetový portál českého předsednictví EU EU.2009.CZ
Výběrové kempy v Policii ČR
Ing. Stanislava Správková
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
První český medicínský portál
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Poslanecká sněmovna ČR
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Regionální karty a vstup do Základní sítě pro rok 2020
Život bez střeva , Praha.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Jaké jsou obzory digitální Evropy?
Podpora samostatného bydlení
Transkript prezentace:

Vztah lékař – pacient z evropského hlediska Jana Pelouchová členka správní rady ECPC, Brusel spoluzakladatelka globální sítě CML Advocates Network spoluzakladatelka RCAG, Akční skupiny pro vzácné rakoviny, Brusel předsedkyně Diagnóza CML o.s.

Praha Evropský den práv pacientů Evropská koalice pacientů s rakovinou sdružuje přes 300 pacientských organizací ze 42 zemí včetně EU 27 Akční skupina pro vzácné rakoviny 11 pacientských advokátů z 6 zemí „Nejednat o nás bez nás“

Praha Evropský den práv pacientů Diagnóza CML o.s. řádný člen IAPO sdružení založené a řízené pacienty s chronickou myeloidní leukémií 196 členů 11 členů Poradní rady (9 hematologů vč. českého specialisty v USA) kooperativní skupina zdravotních sester (absolvují edukační programy společně s pacienty)

Praha Evropský den práv pacientů Specializovaná hemato-onkologická centra v ČR

Praha Evropský den práv pacientů Kdo léčí rakovinu často, léčí ji lépe zvyšování povědomí pacientské veřejnosti o centralizovaném systému hemato-onkologické péče v ČR odbornost – výzkum – laboratorní zázemí – dostupnost cílené terapie doporučení místních hematologů vs. informovanost pacienta

Praha Evropský den práv pacientů Potřeby pacientů informace (onemocnění, možnosti léčby, vliv na kvalitu života) kontakty (specialisty v oboru, pacientské organizace, lokality klinických studií) Vzniká nový fenomén – informovaný pacient zaujímá aktivní přístup ke svému onemocnění překonává strach z neznáma (tabu rakoviny) – vyhledává informace je motivován ke spolurozhodování o své léčbě informovaný souhlas přechází k partnerské pozici v dialogu s lékařem (vliv na dodržování léčebného režimu – potažmo léčebné výsledky)

Praha Evropský den práv pacientů Aktivní a sebevědomý pacient získá více informací: podstata onemocnění výhody a rizika terapie nežádoucí účinky klinické studie Výhoda pro lékaře: spolupracující pacient

%10%20%30%40%50% informovanost o léčbě/výsledcích/lab. parametrech/prognóze vztah s ošetřujícím lékařem/důvěra/dobrá komunikace přípravky určené k léčbě dodržování léčby Co je pro Vás jako pacienta důležité ve vztahu k onemocnění a léčbě CML? Výsledky průzkumu skupiny pacientů s CML v ČR (n=126) ZDROJ: STEM/MARK, CML, 02/2010

Praha Evropský den práv pacientů Proč přetrvává paternalistický přístup lékaře k pacientovi? vyhovuje lékařům s názorem: „Jsme za své pacienty zodpovědní“ vyhovuje pacientům s názorem: „Nechme to na doktorovi“ „Lepší nevědět“ Vztah lékaře k jeho pacientovi - vztah lékaře k pacientské organizaci (překonání nedůvěry – moc nad pacientem?)

Praha Evropský den práv pacientů Léčit nemocného, nikoli diagnózu Co očekává pacient od svého lékaře? –profesionalitu –etiku –otevřenou komunikaci A bonus navíc? lékař sečtělý, přemýšlivý, ochotný hledat nová řešení

Praha Evropský den práv pacientů Komunikace s nemocným v soukromí ordinace dodržování ochrany osobních údajů nepřerušovaná telefonáty prvotní zjišťování, jak pacient svoji situaci vnímá (ochota vyslechnout nepříznivou zprávu) chronologický výklad diagnózy srozumitelně, bez medicínského žargonu nepřerušován telefonáty zpětná vazba (zda pacient chápe) zachování naděje (naděje nemusí = vyléčení)

Praha Evropský den práv pacientů Jaká je realita? Kde vám byla praktickým lékařem či místním specialistou sdělena diagnóza? (anketa mezi členy sdružení pacientů s chronickou myeloidní leukémií) telefonicky na chodbě v čekárně poklepem na okénko řidiče zaparkovaného automobilu v areálu nemocnice asistencí policie (vyhledání pacienta-rybáře na jeho chalupě) „dostavte se do nemocnice“

Praha Evropský den práv pacientů Role pacientské organizace při zlepšování dialogu lékař – pacient edukace a osvěta - příprava na konzultaci s lékařem (zápis otázek, příprava argumentů, zvážení alternativ léčby) informační vybavenost (vzdělávací materiály: brožury, instruktážní DVD, letáčky, informace na webové stránce) poskytování příležitostí k osobnímu poznání specialistů v oblasti léčby (pořádání přednášek, diskuze ve skupině/ v kuloárech) posilování partnerské pozice pacienta

Praha Evropský den práv pacientů Posilování partnerské role pacientské organizace ve vztahu k odborným společnostem příklad EHA - ECPC 2010 – XV. kongres Evropské hematologické asociace zahájení spolupráce s ECPC - Evropskou koalicí pacientů s rakovinou začlenění tzv. pacientské sekce do agendy kongresu, téma: Možnost přístupu do klinických studií náhled na konkrétní tematiku z perspektivy lékaře i pacienta pohled pacienta součástí agendy vědeckého programu

Praha Evropský den práv pacientů Přínos expertizy pacienta pro vědu a výzkum zkušenosti ze soužití se svým onemocněním nastavení klinických studií hodnocení kvality života

Kontakt Jana Pelouchová Diagnóza CML občanské sdružení U Nemocnice Praha 2 Tel Internet:

Děkuji za pozornost