VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 18_Život v mořích a oceánech Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : prosinec 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 10_Soustava rozmnožovací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
Advertisements

Polární pás.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Sladkovodní a mořské ryby Pětilístek: ryby
Poušť Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_08_07_Ekosystémy Vzdělávací oblast:
1. Vznik asi před 3,8 miliardami let kondenzací vodní páry 2. Pohybem litosférických desek dochází ke změně jejich rozložení 3. V současnosti se některé.
KYTOVCI (zajímavosti) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ZEMĚPIS VY_32_INOVACE_09_05_podnebné pásy (polární pás)
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Afrika – SAHARA, SAHEL.
Přírodověda 5. ročník Mgr. Dana Svobodová
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
DELFÍN Martina Malárová a Veronika Vachůnková. POPIS DELFÍNA -Živí se rybami a dalšímy mořskými živočichy, např. korýši a hlavonožci. Spotřebuje jich.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
RYBY (zajímavosti) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název Světový ekologický problém: oceán
VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOVĚDA 5
Savci biomů světa 8. ročník.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Test Čtvrtek, 2.3..
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Polární oblasti.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR:Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_02_27_ VOLNĚ ŽIJÍCÍ ŽIVOČICHOVÉ.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Polární oblasti Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Jméno autora výukového materiálu
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 09_Smyslová soustava
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Život ve vodách oceánů TÉMATICKÝ CELEK:
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Šablona III/2 Život v oceánech
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 04_Přírodní oblasti světa – II.
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: říjen 2012
VY_32_INOVACE_PŘZOO.16 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vy_32_INOVACE_O4_ŽIVOČICHOVÉ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_24_SUBTROPICKÝ PODNEBNÝ PÁS.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Vy_52_Inovace_39_Želvy Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_25_TROPICKÝ PODNEBNÝ PÁS TÉMA:TROPICKÝ.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Život v oceánech a mořích.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Autor: Mgr. Marie Boučková
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 17_Polární pás
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 18_Život v mořích a oceánech Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : prosinec 2011

Ž IVOT V MOŘÍCH A OCEÁNECH oceánů  většina povrchu Země pokryta vodou oceánů podnebí, slanost vody, hloubka  na rozšíření života v oceánech má vliv podnebí, slanost vody, hloubka mořích s dostatkem tepla a světla  většina rostlin a živočichů je na hladině nebo pod hladinou v blízkosti pevnin v mořích s dostatkem tepla a světla tma a chladžádné rostlinyživočichové  hluboko v oceánu je tma a chlad, nejsou zde žádné rostliny, pouze živočichové, kteří se životu zde přizpůsobili  podmínky pro život jsou různé v mořích různých podnebných pásů : moře tropického a subtropického pásu – celoročně vysoká teplota, příznivé podmínky pro život rostlin i živočichů moře tropického a subtropického pásu – celoročně vysoká teplota, příznivé podmínky pro život rostlin i živočichů moře mírného pásu moře mírného pásu – menší množství druhů živočichů, jednotlivé druhy ale ve velkém množství, nejbohatší loviště ryb moře polárního pásu moře polárního pásu - žijí zde největší savci na Zemi, velryby, jejich potravou je plankton  život v mořích bývá často ohrožen znečištěním vody, dokážeš dát příklad takového znečištění ? (zajímavý referát o znečišťování vody : Průmyslový rybolov (v sítích uvíznou i živočichové, které člověk neloví), vypouštění odpadů, ropné havárie. Možné příklady

M OŘE TROPICKÉHO A SUBTROPICKÉHO PÁSU žraloci, delfíni, medúzy, chobotnice, koráli  nejznámější živočichové : žraloci, delfíni, medúzy, chobotnice, koráli

M OŘE MÍRNÉHO PÁSU makrely, sledě, tresky,sardinky, tuňáci, garnáti, humři, langusty, krevety  nejznámější živočichové : makrely, sledě, tresky, sardinky, tuňáci, garnáti, humři, langusty, krevety

M OŘE POLÁRNÍHO PÁSU velryba grónskáplankton  žije zde největší savec na Zemi – velryba grónská, jejíž potravou je plankton lední medvědytučňákymrožetulenělachtany  také zde můžeme vidět lední medvědy, tučňáky, mrože, tuleně, lachtany

Z NÁŠ SVĚTOVÉ OCEÁNY ? N APIŠ JEJICH NÁZVY K DANÝM ČÍSLICÍM Tichý oceán Atlantský oceán Indický oceán Tichý oceán Severní ledový oceán Jižní oceán

OBOJŽIVELNÍCI SAVCIPLAZI PTÁCI BEZOBRATLÍ P OJMENUJ JEDNOTLIVÉ ŽIVOČICHY A ZAŘAĎ JE DO SPRÁVNÉ SKUPINY. racek

HÁDANKY. Jaké mořské živočichy, jejichž tělo kryje krunýř, znáš? Jak se nazývají živočichové, kteří vypadají jako barevné skály? Jaké znáte užitkové ryby moří, které konzumujeme u nás? Jak se jeví kosmonautům naše planeta z kosmu a proč? rak, krab, humr, langusta, želva, … koráli sleď, treska, sardinka, makrela, tuňák, humr, … modrá planeta, Zemi pokrývá 71 % vody

P ŘESMYČKY. V YLUŠTI POJMY TÝKAJÍCÍ SE ŽIVOTA NA ZEMI ČI VE VODĚ. P OJMY PAK VYSVĚTLI. NKTNOPLA ÁVIRKA ECINTEHCALP RELAMAK ÁLOKR EÚAMDZ ŘSÁKOM AAŘS PLANKTON, potrava pro velryby KAVIÁR, rybí jikry, pochoutka PLACHETNICE, nejrychlejší mořská ryba MAKRELA, mořská ryba KORÁL, mořský žahavec, původce korálových útesů MEDÚZA, mořský žahavec MOŘSKÁ ŘASA, mořské rostliny bohaté na vitamíny a minerály

Z OPAKUJ SI ANGLICKÁ SLOVÍČKA A NĚCO MÁLO Z MATEMATIKY A ZJISTÍŠ, ŽE :. V blízkosti mořského břehu často rostou TAJENKA 1, které ve velkém produkují TAJENKA 2 potřebný pro život na Zemi. 1.H 2.S 3.PN 4.L 5.C 6.P-B 7.PH 2.moře 3.plankton TAJENKA 1 : _ _ _ _ _ _ _ SEAWEED = MOŘSKÁ ŘASA ŘEŠENÍ

A NYNÍ TAJENKA ČÍSLO 2. SPOČÍTEJ PŘÍKLADY, VYLUŠTI PŘESMYČKU A NALEZNEŠ POTŘEBNÉ SLOVO S 694 * 27 = S K : 84 = K Í ( ) * (538 – 503) = Í Y * 12 – 74 = Y L * ( ) – 66 = L TAJENKA 2 : _ _ _ _ _ _KYSLÍK ŘEŠENÍ

VÍTE, ŽE. ČTENÍ PRO ZAJÍMAVOST. Moře je slané 282 m1,5 km Moře je slané proto, že sem řeky odplavují slané nerosty z pevniny. Kdyby moře vyschla, bylo by tolik soli, že bychom z ní mohli postavit zeď kolem rovníku vysokou 282 m a silnou 1,5 km. Severní ledový oceán Severní ledový oceán je tak studený, že je víc než z poloviny po celý rok zamrzlý. Živočichové, kteří v něm plavou (lední medvědi, tuleni, mroži), mají silnou vrstvu podkožního tuku. žraloci bílí Jedni z nejsilnějších a nejobávanějších lovců na světě jsou žraloci bílí, kteří napadají i lidi. Úhoř říční Úhoř říční je tažná ryba. Líhne se v moři, kde 3 roky dospívá a je unášen proudem k Evropě. Poté samci zůstávají asi 4 roky při ústí řek a samice táhnou do vnitrozemí, kde žijí až do dospělosti ( 10 – 14 let). Pak se vracejí k samcům a společně putují do míst, kde se narodili. plachetnice Nejrychlejší mořské ryby se nazývají plachetnice. kaviár Oblíbená pochoutka kaviár se vyrábí z jiker jesetera ruského. Krabi Krabi jsou „čističi“ pobřeží – sežerou všechny zbytky živočichů a rostlin.

Z BYDE - LI ČAS. Z AJÍMAVÉ VIDEO Z MOŘSKÉHO SVĚTA

M ETODICKÝ LIST  Tento digitální učební materiál je určen 5.ročníku, předmět Přírodověda, oblast Člověk a příroda, část Život v oceánech a mořích. Materiál je určen pro práci na interaktivní tabuli, žáci mohou hledat řešení společně v diskusi a poté zapisovat na tabuli, některé úlohy mohou řešit samostatně do sešitu a pak doplňovat na tabuli.  Snímek č.2  Snímek č.2: stručné zopakování základních poznatků o životě v mořích a oceánech, jednotlivé poznámky nabíhají automaticky asi po 2 s, poslední poznámkou je úloha, její možné řešení se odkryje klikem myší.  Snímky č.3,4,5  Snímky č.3,4,5: postupně se objevují obrázky živočichů žijících v této oblasti podle jejich řazení v nadpise.  Snímek č.6  Snímek č.6: žáci napíší názvy světových oceánů podle zadání; správné odpovědi se zobrazí na klik myši.  Snímek č.7  Snímek č.7: žáci pojmenují a zařadí živočichy do správných skupin, řešení je na snímku č.17.  Snímek č.8  Snímek č.8: jsou zde uvedeny 4 hádanky, žáci je mohou řešit ve dvojicích a připravit si jejich řešení do sešitu, nebo mohou být námětem pro jejich společnou diskusi, poté napíší své názory na tabuli; postupným klikáním myší zobrazujete možné odpovědi.  Snímek č.9  Snímek č.9: žáci vyluští přesmyčky a napíší svůj názor, co se pod daným názvem ukrývá; postupným klikáním myší se zobrazují odpovědi.

 Snímek č.10  Snímek č.10 : opakování anglických slovíček, žáci zapisují do křížovky anglické výrazy, jejím vyluštěním dostanou výraz první tajenky věty uvedené v nadpisu (MOŘSKÉ ŘASY); možná bude vhodné použít slovníky; řešení křížovky je na snímku č.16  Snímek č.11  Snímek č.11 : žáci spočítají dané příklady, písmena dosadí do tabulky, vyluští přesmyčku a získají tajenku č. 2 (KYSLÍK)  Snímek č.12  Snímek č.12 : stránka zajímavostí; je na vyučujícím, zdali ji použije  Snímek č.13  Snímek č.13 : video o životě v moři, opět záleží na vyučujícím a časových možnostech, zdali ho použije při výuce

1.SHARK 2.SEA 3.PLANKTON 4.WHALE 5.OCEAN 6.POLAR-BEAR 7.DOLPHIN ŘEŠENÍ KŘÍŽOVKY

ŘEŠENÍ. racek, ptáci velryba, savci rak, obojživelníci žába, obojživelníci želva, plazi sasanka mořská, bezobratlí delfín, savci tučňák, ptáci chobotnice, bezobratlí vydra, savci

P OUŽITÝ MATERIÁL Přírodověda 5, učebnice pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010 Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu pro 5.ročník, Mühlhauserová, 2004 Pozadí na snímcích : Obr.na snímku č. 3 : žralok delfín medúza chobotnice koráli Obr.na snímku č. 4 : makrela sledi public/Tu%C5%88%C3%A1k%20Ryby.jpghttp://files.ucivo.webnode.cz/system_preview_detail_ c08c2d029- public/Tu%C5%88%C3%A1k%20Ryby.jpg tuňák

garnát 258px-KreeftbijDenOsse.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/KreeftbijDenOsse.jpg/ 258px-KreeftbijDenOsse.jpg humr kreveta Obr.na snímku č. 5: velryba lachtan polar_bear-spl.jpghttp://news.bbcimg.co.uk/media/images/ /jpg/_ _z polar_bear-spl.jpg medvěd tuleň bytes/animalia/eumetazoa/coelomates/deuterostomes/chordata/craniata/aves/spheni sciformes/images/pic-emperor-penguin-03.jpghttp:// bytes/animalia/eumetazoa/coelomates/deuterostomes/chordata/craniata/aves/spheni sciformes/images/pic-emperor-penguin-03.jpg tučňák mrož Obr.na snímku č. 6: mapa Obr.na snímku č. 7: racek clipart.com/cartoon_clipart_images/cute_little_cartoon_penguin_wearing_a_bow_tie _ _SMU.jpghttp:// clipart.com/cartoon_clipart_images/cute_little_cartoon_penguin_wearing_a_bow_tie _ _SMU.jpg tučňák

želva chobotnice velryba web.com/_images_300/Pink_Sea_Urchin_with_Its_Spines_Spread_Open_ jpghttp:// web.com/_images_300/Pink_Sea_Urchin_with_Its_Spines_Spread_Open_ jpg sasanka zrcL8PlBoOU/T4Vk72wt6BI/AAAAAAAAAPY/HhZcZGWfbG4/s1600/6dc1f e pnghttp://3.bp.blogspot.com/- zrcL8PlBoOU/T4Vk72wt6BI/AAAAAAAAAPY/HhZcZGWfbG4/s1600/6dc1f e png žába delfín sleď vydra Obr.na snímku č. 9: plachetnice Obr.na snímku č. 10: žralok delfín lední medvěd oceán