Kvalita Očima Pacientů 2009 Měření kvality zdravotních služeb prostřednictvím spokojenosti pacientů Tisková konference 19. 3. 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odpovědnost při zveřejňování výsledků měření kvality ve zdravotnictví Konference Českého zdravotnického fóra Darová dubna 2009 RNDr. Tomáš Raiter.
Advertisements

HV FN Brno 2014 Vývoj hospodaření F A K U L T N I N E M O C N I C E B R N O w w w. f n b r n o. c z.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
ZMĚNY ZÁKONA č.96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních Argumenty k podpoře zachování studia vybraných oborů na SZŠ a VOŠZ.
„Integrované dopravní systémy – informační systémy pro podporu rozhodování veřejné správy při výstavbě a provozování IDS v České republice“ Výzkumný projekt.
Výstupy projektu „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ Kontrolní šetření kvality sociálních služeb Mgr. Blanka Mikaušová Odbor sociálních.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Psychiatrické nemocnice a jejich role MUDr. Jaromír Mašek Psychiatrická nemocnice Havlíčkův Brod
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
Zdravotnictví v KHK PharmDr. Jana Třešňáková členka rady s gescí za oblast zdravotnictví.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
WHO - HPH Autum School 2011 in the Czech Republic Národní síť nemocnic podporujících zdraví v ČR Společný projekt MZČR a WHO 2010 – 2011 Milena Kalvachova.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Kvalita očima pacientů Praha , MUDr.Markéta Hellerová.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Pracovní skupina Portál elektronického zdravotnictví NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy, MUDr. Pavel VEPŘEK předseda pracovní skupiny.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Katedra podnikové strategie Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku.
Akreditační standardy SAK ČR pro nemocnice - I
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH
Standardy funkčního programu prevence a kontroly infekcí
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Zdravé město J I L E M N I C E Fórum, 11. dubna 2013.
model fungování a praxe
(pro jednání výboru pro zdravotnictví)
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
„Váš kraj, Váš rozpočet“
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Společenská odpovědnost ve školství
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Charakteristika primární péče
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Vykazování postupu nebo stavu
Vzdělávání.
Informace o změnách metodiky dotačního řízení Konference primární prevence rizikového chování Praha, Matouš Korbel.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Seminář ke kódování studijních programů
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
PROCES STANDARDIZACE SOCIÁLNÍ PRÁCE V LOVOSICÍCH
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Základní Listina Projekt: „Aktualizace procesu komunitního plánování sociálních služeb v ORP Šternberk“, reg. číslo CZ /0.0/0.0/16_063/
NNO a dobrovolnictví „Pomáháme těm co pomáhají… “ Jiří Tošner
Projekt „Plánování sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Život bez střeva , Praha.
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Novinky 2014 Praha Mgr.Martina Sedláková.
Příspěvek k činnosti v PSNDP
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Kvalita Očima Pacientů 2009 Měření kvality zdravotních služeb prostřednictvím spokojenosti pacientů Tisková konference

BONUM AEGROTI SUPREMA LEX DOBRO PACIENTA JE NEJVYŠŠÍ ZÁKON Moderní psychiatrie i rehabilitace mají jedno společné: Snahu o integraci pacienta v co možná největší míře do společnosti zdravých lidí.

DOBRO PACIENTA JE NEJVYŠŠÍ ZÁKON Etické: pacient = uživatel služby Ekonomické: spokojený pacient = rychlejší léčba = nižší náklady = kratší pracovní neschopnost (vyšší výkonnost ekonomiky) dobré hospodářské výsledky ZZ korelují se spokojeností pac. Legislativní: veřejné informace = podklad pro svobodnou volbu lékaře zakotvenou v právním řádu = veřejná kontrola zdravotnických zařízení financovaných z veřejných rozpočtů Důvody měření spokojenosti pacientů ve vyspělých zdravotních systémech:

HLAVNÍ PŘÍNOSY PROJEKTU  Je nastaven jeden standard měření kvality zdravotních služeb ve všech lůžkových zařízeních.  Každá nemocnice má k dispozici metodický postup doporučený Ministerstvem zdravotnictví ČR a každoročně aktualizované referenční výsledky, se kterými se může poměřovat.  Managementům nemocnic umožní další práci s výsledky – zlepšování služeb pro pacienty na jednotlivých odděleních, u konkrétního personálu…  Všechna zařízení zvládla metodiku. Je položen základ, se kterým je možné každé další výsledky komfortně srovnávat.  Zvyšování spokojenosti pacientů jako kriterium hodnocení manažerských schopností vedení zdravotnických zařízení.  Zpracovává se standardizace v oblasti ambulantní péče a připravujeme standardizaci v oblasti měření kvality pracovního života pracovníků ve zdravotnictví.

DIMENZE KVALITY  Přijetí pacienta do nemocnice  Respekt-ohled-úcta k pacientovi  Koordinace a integrace péče o pacienta  Informace-komunikace-edukace pacienta  Tělesné pohodlí pacienta  Citová opora, zmírnění strachu a úzkosti pacienta  Zapojení rodiny a přátel do léčby pacienta  Propuštění a pokračování péče o pacienta  Hodnocení sester  Hodnocení lékařů  Hodnocení rehabilitačních pracovníků  Hodnocení všeobecných služeb Žádná dimenze neobsahuje záměrně hodnocení odborného lékařského výkonu. Přesto je korelace mezi hodnocením těchto dimenzí a odbornou erudicí hodnoceného subjektu vysoká.

Kvalita Očima Pacientů METODIKA (T.Raiter)

PARAMETRY VÝZKUMU  Dle standardizované metodiky – Věstník MZ květen 2008  Celková účast vzrostla na více než pacientů  Návratnost dotazníků vzrostla 72 %, (návratnost v roce 2006 – 10%)  Projekt rozšířen o rehabilitační ústavy  V roce 2009 se k projektu připojila VZP, pro kterou je kvalita péče jedním ze strategických cílů na období  Info pro občany: Fakultní nemocnice a velké ústavy  sběr 4 týdny (listopad 2009) Psychiatrické léčebny a rehabilitační ústavy  sběr 6 týdnů (listopad - prosinec 2009) Shodný dotazník Shodný výběr respondentů Shodná organizace sběru Shodné zpracování a interpretace

RELATIVNÍ NÁVRATNOST DOTAZNÍKŮ PL RÚ

METODICKÉ PŘEDNOSTI VÝZKUMU  Dotazování hospitalizovaných pacientů.  Minimální doba hospitalizace – 2 dny.  Úplný výběr = osloveni všichni propouštění pacienti.  Velké vzorky pacientů – analýza stanic.  Evidence nezařazených (indisp.) pacientů.  Vysoká návratnost – 70%.  Anonymita, dobrovolnost.  Vážení dat podle údajů z NIS.  Přísná analýza: (metoda TOP BOX: standard dobré péče = 80 % zcela spokojených)

STRUKTURA VÝSLEDKŮ Každá samostatně hodnocená organizační jednotka (nemocnice, klinika, oddělení, stanice) je hodnocena v těchto úrovních: 1. Souhrnná spokojenost – celkový index kvality zdravotní péče 2. Spokojenost v osmi dimenzích kvality – index dimenze kvality 3. Srovnání výsledku pracoviště s průměrem za všechna ostatní pracoviště (ve všech dimenzích kvality) 4. Srovnání výsledku pracoviště s výsledkem za předchozí šetření 5. Hodnocení sester 6. Hodnocení lékařů 7. Hodnocení všeobecných služeb 8. Přehled indikátorů – statisticky významné odchylky v hodnocení pracoviště ve srovnání s ostatními pracovišti za všech 49 dílčích indikátorů jednotlivých dimenzí 9. Připomínky pacientů – přepisy vyjádření pacientů k hospitalizaci (nezveřejňují se) 10. Základní frekvence – frekvence odpovědí na jednotlivé otázky

PARAMETRY VÝZKUMU Odpovědnost při zveřejňování výsledků měření kvality !!! Uvádějte spolu se zveřejněním výsledků: 1.absolutní počet dotázaných: PL 2 646, RÚ relativní návratnost: PL 76 %, RÚ 78 % 3.výběrový vzorek dotázaných: hospitalizovaní, úplný výběr propouštěných pacientů 4.výsledky včetně intervalů spolehlivosti výsledku

PSYCHIATRICKÉ LÉČEBNY

OTEVŘENÁ VERSUS UZAVŘENÁ ODĚĚLENÍ Specifická problematika psychiatrických léčeben: Otevřená a uzavřená oddělení léčeben je třeba při hodnocení důsledně odlišovat. Na uzavřených odděleních je hodnocení pacientů systematicky vychýleno o cca 10 procentních bodů k nižším hodnotám. Hodnocení probíhá na obou typech oddělení, ale pro potřeby kategorizace se přihlíží pouze k otevřeným oddělením.

PSYCHIATRICKÉ LÉČEBNY

REHABILITAČNÍ ÚSTAVY

REHABILITAČNÍ ÚSTAVY Specifická problematika rehabilitačních ústavů: samostatné hodnocení rehabilitačních pracovníků vysoká očekávání pacientů od rehabilitačních pracovníků

REHABILITAČNÍ ÚSTAVY

Kvalita Očima Pacientů VÝSLEDKY PSYCHIATRICKÝCH LÉČEBEN A REHABILITAČNÍCH ÚSTAVŮ (M.Hellerová)

PSYCHIATRICKÉ LÉČEBNY

VÝSLEDKY ŠETŘENÍ

PL – HODNOCENÍ LÉKAŘŮ

PL – HODNOCENÍ SESTER

REHABILITAČNÍ ÚSTAVY

VÝSLEDKY ŠETŘENÍ

RÚ – HODNOCENÍ LÉKAŘŮ

RÚ – HODNOCENÍ SESTER

RÚ – HODNOCENÍ REHAB. PRACOVNÍKŮ

KATEGORIZACE PODLE KVALITY – 30 PŘO MZČR KategorieFakultní nemocnice a ústavy Psychiatrické léčebny Rehabilitační ústavy A+ (významně nadstandardní) FN Hradec Králové FN Ostrava FN Plzeň FN Motol Masarykův okol. ústav Brno Nemocnice Na Homolce IKEM PL Červený Dvůr PL Bílá Voda PL Kosmonosy RÚ Kladruby RÚ Luže - Košumberk A (nadstandardní) PL Šternberk PL Opava A- (standardní) FN Na Bulovce FN Královské Vinohrady FN Olomouc Ústav pro péči o matku a dítě PL Jihlava PL Brno PL Havlíčkův Brod RÚ Hrabyně B+ (mírně pod standardem) Všeobecná FN FN u sv. Anny v Brně PL Kroměříž B (pod standardem) PL Horní Beřkovice PL Dobřany B- (významně pod standardem) FN Thomayerova FN Brno PL Bohnice

Pro více informací kontaktujte Ministerstvo zdravotnictví ČR: tel.: