„Brána ke vzdělávání: školní čtenářské kluby“ Nakouknutí do světa Laddugandy O projektu Aktivity a vybrané plánované výstupy Milníky správného směru
Seznamte se … To je třeťačka Blanka…
A to je Ťuťka… Co mají společného Blanka a Ťuťka?
Blanka patří k dětem, které chodí do čtenářského klubu.
Jaká Ťuťka je? Co ji zajímá? Co má ráda?
Realizace: – Realizátor projektu: Nová škola, o. p. s. Informace o projektu: Financování: Evropský sociální fond v rámci OPVK, státní rozpočet ČR Hlavní cíle projektu: 1. Posílit příležitosti ve vzdělání u dětí z MŠ a I. stupně ZŠ s SVP. 2. Přenést v zahraničí úspěšné čtenářské kluby do ČR, tedy i obnovit naši českou tradici. 3. Opilotovat čtenářský program zaměřený na děti – nečtenáře, a na závěr požádat MŠMT ČR o jeho akreditaci. 4. Připravit metodiku ustavení a fungování čtenářských klubů v českých podmínkách.hwww.novaskola.org/klub
Naše přesvědčení o dětském čtenářství, resp. cíle řečené lidsky: Rozvíjet čtenářství můžeme jen u dětí, které poznaly radostný zážitek z četby. Každé dítě potřebuje při své čtenářské cestě průvodce. Čtení je potřeba věnovat čas. Čtenářská gramotnost je základním předpokladem školního i životního úspěchu dětí. Chceme: … aby si děti samostatně a rády četly: v průběhu klubových setkání budou mít možnost číst knihu dle svého výběru … aby každé dítě odcházelo z klubového setkání s knihou – s tou, kterou má rozečtenou již dlouho, či s tou, kterou si půjčí z klubové knihovny … aby si děti doporučovaly knihy navzájem
Kritické myšlení, o. s., ZŠ U Soudu - Liberec KVK Liberec 5. ZŠ Kolín, ZŠ HlavečníkMK Kolín ZŠ Chlumec n. C., ZŠ MrákovMK Chlumec n. C. ZŠ Staňkov, ZŠ Čechova - RokycanyMK Rokycany ZŠ Rabasova – Slaný, ZŠ SázavaMK Slaný, MK Sázava ZŠ Polit. Vězňů – Slaný, ZŠ KouřimMK Přelouč ZŠ Pujmanové – HavířovMK Havířov ZŠ Školní – OrlováMK Orlová Partnerské subjekty (14): Spolupracující knihovny (9):
Klíčové aktivity: 1.Přenesení nástroje čtenářských klubů do podmínek ČR 2.Ustavení klubů v ZŠ a první nábor dětí 3.Metodická podpora a koučink manažerů klubů, výměna zkušeností 4.Shromažďování metodických poznatků, tvorba metodiky, šíření poznatků 5.Pravidelná činnosti čtenářských klubů Hlavní výstupy: 1.Vytěžení zahraničních materiálů pro inspiraci 2.Ustavení 21 čtenářských klubů 3.Různé formy zápisů z koučinku jako podklad pro metodiku 4.Veřejná debata (Kritické listy, Palubní deník, web/FCB, konference atd.) 5.Metodika 6.Příprava kurzu manažera školního čtenářského klubu/čtenářského metodika a předložení žádosti o akreditaci na MŠMT
Milníky správného směru Děti jsou z práce v klubu nadšeny a chodí pravidelně. Paní učitelky přijaly možnost spolupráce s knihovnicemi, navzájem se doplňují. Vedoucí klubu si svou práci písemně plánují a snaží se ji posléze reflektovat. Děti si půjčují knížky a prokazatelně je čtou nebo si je prohlížejí. Zaznamenáváme pozitivní dopad práce v klubu na chování a výkon dítěte v běžné výuce. Část učitelek se nebojí využít metodické podpory ze strany týmu.
; A co na to všechno Blanka? Ve škole si Blanka knížky pohlíží, pravidelně si půjčuje tituly domů, v pořádku je vrací. A co nám dělá největší radost? Objevila, že mají knihy doma v garáži a nosí nám je do školy ukázat. Díky knihám našla potřebu druhým sdělovat, co je u ní nového, co zažila a proč se jí kniha líbí.
Na shledanou se těší i Ťuťka z Laddugandy.
Sledujte náš web Debatujte s námi na Napište nám na nebo pokud chcete dostávat náš čtvrtletní „Palubní deník“