Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0673 Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Personální řízení a jeho úloha v podniku
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Vývoj teorií řízení. Vědecké průmyslové řízení Hospodárná příprava a následné provádění výrobních a obslužných procesů A.W. Taylor, H.L. Gant, A.B. Gilbreth,
Systémové pojetí manažerské práce
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Podnikový management Garant předmětu: Prof. Ing. Petr Němeček, DrSc Aktualizovat obsah předmětu vzhledem k vývoji v teorii a požadavkům současné praxe.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
Ekonomika informačních systémů
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Projektové plánování Projektové řízení Ing. Jiří Šilhán.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Systém managementu jakosti QMS
Jan Škoda Nikola Kačerová
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Prosperita organizace
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
Řídící struktury, malé a velké organizace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Systém řízení kvality.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Management - Organizování
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Základní informace  Kontakt:  Kancelář Komárov 2.patro  Přednášky nepovinné, semináře povinné: povolena 1 neúčast  Zápočet : docházka,
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Dny vědy a techniky v Plzni
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Ekonomika malých a středních podniků
POJEM A VÝVOJ MANAGEMENTU
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím ICT Tematický okruh: Ekonomické předměty Název materiálu: Historie a vývoj managementu Číslo materiálu:VY_32_Inovace výuky_6.C_EP_18/20 Autor: Ing. Vladimír Kasík Datum tvorby: Všechny neocitované myšlenky patří autorovi.

Historie managementu Vývoj managementu: stále se hledají nové principy, ale včleňují se do nich staré, osvědčené zkušenosti.

Fáze: 1.stádium: klasický management 2.stádium: management let 3.stádium: management 80.- konec 20. století 4.stádium: současnost

1) Klasický management první tří desetiletí 20.století výroba v USA byla zaměřena na zvyšování výkonnosti s důrazem na bezprostřední řízení výroby (pracovní disciplína) USA prodělávaly bouřlivý rozvoj průmyslové výroby, byly zapojovány nekvalifikované pracovní síly, včetně přistěhovalců. v praxi existovalo málo odborníků přístup k řízení nevyžadoval od podřízených žádnou iniciativu, pouze dodržování kázně

Představitelé: F. W. Taylor – zakladatel managementu, zavedl řadu opatření: disciplína (řídící pracovníci mají být odborně kvalifikováni) výběr pracovníků pro výkon určité práce vojenský typ organizace motivace pracovníků tento směr se označuje jako „taylorismus“

H. Ford: činnosti byly prokalkulovány na minimum času a nákladů zavedl v roce 1913 běžící pás Ford T byl vyroben v desítkách milionech kusů

Max Weber: německý sociolog logická dělba práce právo a povinnosti jsou vymezené a přesně popsané zavedl byrokratický systém organizace řízení tehdy byla byrokracie opravdu přínosem řízení

Tomáš Baťa: plánování veškeré činnosti, samospráva dílen pravomoc a odpovědnost řídících pracovníků týdenní vyplácení mezd, účast na zisku podnikové spoření, disciplína, běžící pás

Členění: a) vědecká řízení: Taylor řídící pracovníci mají být odborně kvalifikováni k řízení dělníků, ti mají plnit jejich úkoly motivace pracovníků (úkolová mzda) zavedení normování práce, časové studie, pásová výroba b) lidské zdroje: Elton Mayo opak vědeckého řízení sleduje se motivace lidí, jejích iniciativa, zdůraznění psychologie a sociologie c) správní řízení: Henry Fayol důraz na celistvost a harmonii řízení, snaha o ucelený pohled na řízení a úlohu manažera spravedlivé odměňování, plánování, předvídání, organizování, koordinace a kontrola d) byrokratické řízení: Max Weber organizace fungující na základě pevných norem a jasných pravidel, přesné pravomoce, povinnosti, popisy činností

2) Management let Členění: a) sociální přístupy: hledání, postavení a úlohy člověka v podniku důraz na mezilidské vztahy úkolová mzda b) procesní přístupy: došlo k propracování řady manažerských funkcí (plánování, organizování, kontrolování) c) systémové přístupy: usilují o aplikaci koncepce funkční analýzy a obecné teorie systému do řízení řešíme složité problémy skutečnosti účelově vytvořený a uspořádaný celek d) matematické přístupy: matematické moduly, řešení problémů, logické procesy při formování mat. modelu nemůžeme obsáhnout všechny aspekty zkoumané reality e) empirické přístupy: neboli pragmatické zkušenost (empirie) a praktické poznatky (pragmatismus) = důležitá je praxe jsou předkládány manažerům za účelem zlepšení jejich řídících činností

3) Období managementu 80. léta – konec 20. století dochází k celé řadě změn ve vývoji ekonomiky růst konkurence globální změny (ekonomický, politický původ, aj.)

Členění: a) filosofie podnikání: okamžitá ziskovost výrobku, preferováno v minulosti, není nejvýhodnější cestou k popularitě dnes se firmy zabezpečují v podobě zvyšování tržního podílu orientace na snižování nákladu (materiál, čas, aj.) zvýšení produktivity práce, zkracování času (kratší dodací lhůty) objednávací cykly, skladovací cykly b) samostatnost a podnikavost: vyšší vzdělanost a kvalifikovanost týmová práce c) ústup od hromadné výroby: - současná tržní realita upřednostňuje zákazníka  náročnost výroby, univerzálnost pracovníků aj. d) rozvíjení tvořivosti: reaktivní (okamžité reagování na problém zákazníka) inovativní (vyžaduje týmovou práce a odborné informace)

4) Management v 21. století TQM – Total Quality Management  Vývoj již od 80. let 20. stol.  Přístupy komplexního (úplného) řízení jakosti  ISO certifikáty  Kontrola kvality nejen na výstupu, ale i na vstupu

Reengineering – cílem reengineeringu je být lepší zásadní a radikální přestavba (redesign) podnikových procesů za účelem skokového zdokonalení výkonnosti v prostředí společnosti znalostí se zaměřením na procesy (procesní přístup)  zlepšení kvality  zkrácení výrobních časů  snížení nákladů, zvýšení produktivity

Learning Organization Organizace, kde se lidé neustále rozvíjejí, má tyto znaky: - Osobní mistrovství (umění zvládnout nové problémy) -Tvůrčí myšlení -Umění vytvářet společné vize -Týmové učení – schopnost učit se od druhého -Systémové myšlení – synergie, společná radost z práce

Další vývoj managementu: Ukazují se tyto trendy: -Postupující globalizace klade nároky na univerzálnost managerů -Umění předpovídat trendy, krize a úspěšně jim předcházet -Flexibilita a nezlomnost podnikatelského ducha a optimismu -Větší přiblížení zákazníkům -Modernost v propojení s tradičními hodnotami