Národní soustava kvalifikací Školení pro členy pracovních skupin sektorových rad.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Pracovní právo. Pohovor
 problematika odborné způsobilosti SBS 20 let upravena naprosto nedostatečným způsobem,  především v oblasti soukromých detektivních služeb,  živnostenský.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
ECVET v projektech KA1 odborné vzdělávání a příprava v programu Erasmus+ žádostí o grant.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Povolání, zaměstnání, práce
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
TVORBA A AKTUALIZACE NÁRODNÍ SOUSTAVY KVALIFIKACÍ (NSK)
Dokument KAP MSK - obsah
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základy automatického řízení 1
V. Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AKREDITACE K USKUTEČŇOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU dle novely zákona č
Školy jako centra celoživotního učení KAP MSK
Plánování ve školní tělesné výchově
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Aktivity a činnosti úseku služeb v oblasti dalšího vzdělávání
Příspěvek na konferenci
Pracovnělékařské služby
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Gymnasium Jižní Město Praha
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Správa sociálního zabezpečení
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Uživatelská příručka DuoTrainin
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zvláštní odborná způsobilost
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
Mistrovská zkouška Jednání Sektorové rady
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Projekt Komplexní program podpory ke zvýšení zaměstnanosti žen na trhu práce v Ústeckém kraji PRÁCE PRO KAŽDOU Registrační číslo projektu.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Profesionalizace sociální práce v ČR
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Národní soustava kvalifikací Školení pro členy pracovních skupin sektorových rad

NSK – PRINCIPY, STRUKTURA, VZTAHY Hlavní cíl Umožnit občanům, aby jim mohly být uznávány skutečné znalosti a dovednosti, bez ohledu na to, jakou cestou je získali ve škole, v kurzu, praxí, sebevzděláváním Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (179/2006) Jednotky NSK, jejich obsah a vazby Způsob tvorby a schvalování NSK Procesy a pravidla uznávání kvalifikací

NSK – PRINCIPY, STRUKTURA, VZTAHY Profesní kvalifikace – základní jednotka NSK Způsobilost vykonávat určitou pracovní činnost nebo více činností, které dávají možnost pracovního uplatnění Montér výtahů Florista Strážný Podlahář plovoucích podlah Chůva Sportovní masér Auditor systémů řízení

NSK – PRINCIPY, STRUKTURA, VZTAHY Kvalifikační standard Stanovuje, co má držitel kvalifikace umět Je souborem kompetencí Hodnoticí standard Stanovuje, jak ověřit splnění požadavků kvalifikačního standardu Je souborem kritérií a postupů pro zkoušku Obsahuje požadavky na autorizované osoby Autorizované osoby Realizují zkoušky uchazečů o profesní kvalifikace Autorizace udělují autorizující orgány

NSK – PRINCIPY, STRUKTURA, VZTAHY Soustružení kovových materiálů Frézování kovových materiálů Broušení kovových materiálů Vrtání kovových materiálů Obsluha CNC obráběcích strojů OBRÁBĚČ KOVŮ Poslední slovo při získávání úplné profesní kvalifikace má škola.

NSK – PRINCIPY, STRUKTURA, VZTAHY Způsobilost vykonávat určité povolání; zpravidla odpovídá určitému oboru vzdělání. Instalatér Zahradník Kuchař Chemický technik Kominík Způsobilost vykonávat určitou pracovní činnost nebo více činností, které dávají možnost pracovního uplatnění. Montér výtahů Sportovní masáž Florista Příprava studené kuchyně Strážný Montáž komínových vložek DÍLČÍ KVALIFIKACE Ú PLN É PROFESNÍ KVALIFIKACE D Í L ČÍ KVALIFIKACE PROFESNÍ KVALIFIKACE

NSK – PRINCIPY, STRUKTURA, VZTAHY Národní soustava povolání NSK POČÁTEČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ Zkou š ky DÍLČÍ KVALIFIKACE Typov é pozice Š koln í vzd ě l á vac í programy Typov é pozice Kurzy, programy Povol á n í R á mcov é vzd ě l á vac í programy Ú PLN É PROFESNÍ KVALIFIKACE Praxe,… D Í L ČÍ KVALIFIKACE PROFESNÍ KVALIFIKACE

NSK – PRINCIPY, STRUKTURA, VZTAHY NSK a rekvalifikace Vyhláška č. 176/2009 Sb. Pokud pro určité činnosti existuje profesní kvalifikace: získá akreditaci MŠMT jen kurz, který vede k profesní kvalifikaci rekvalifikací může být jen kurz, který vede k profesní kvalifikaci

NSK – PRINCIPY, STRUKTURA, VZTAHY NSK a Živnostenský zákon Profesní kvalifikace NSK může být stanovená jako podmínka pro získání živnostenského oprávnění.

NSK – PŘÍNOSY PRO CÍLOVÉ SKUPINY Občané Příležitosti Na základě složené zkoušky získá celostátně platné osvědčení o kvalifikaci, bez nutnosti školní docházky. Po získání stanovené sestavy profesních kvalifikací možnost získat stupeň vzdělání, bez nutnosti školní docházky.

NSK – PŘÍNOSY PRO CÍLOVÉ SKUPINY Zaměstnavatelé Transparentnost Předloží-li uchazeč o práci osvědčení o kvalifikaci NSK, zaměstnavatel podle standardu kvalifikace přesně uvidí, co všechno držitel kvalifikace musel prokázat u zkoušky. Záruky Standardy jednotlivých kvalifikací tvoří zaměstnavatelé Celkové zkvalitnění pracovníků v dané oblasti Začnou-li zaměstnavatelé u zaměstnanců vyžadovat osvědčení o kvalifikaci NSK, zvýší se kvalifikovanost pracovníků v dané oblasti, zaměstnavatelé si mohou vybírat z kvalitnější nabídky pracovníků.

NSK – PŘÍNOSY PRO CÍLOVÉ SKUPINY Vzdělavatelé Příležitosti Realizovat kursy pro profesní kvalifikace Možnost stát se autorizovanou osobou Spojení zkoušek z profesních kvalifikací s kursy pro ně Možnost čerpat peníze z Úřadu práce na rekvalifikace

AKTUÁLNÍ ÚDAJE NSK MDMKMMRMPOMPSVMŠMTMVMZdMZeMŽPCelkem PK v gesci * Aut. osob Autorizací Držitelů osvědčení Zkoušejících

Pravidla a postupy tvorby standardů profesních kvalifikací

Kvalifikační standard PK – odborné kompetence Které z příkladů by neměly být odbornými kompetencemi? A.Druhy ovocných dřevin B.Výsadba ovocných dřevin C.Výsadba D.Výsadba červeného rybízu A., C. V každé odborné kompetenci musí být ČINNOSTNÍ SLOŽKA Výsadba, opravy, údržba, seřizování, navrhování, volba, posuzování PŘEDMĚTNÁ SLOŽKA Ovocné dřeviny, spotřební elektronika, pánský oblek, účetní uzávěrka 

NSK vychází z NSP Národní soustava povolání (NSP) obsahuje popisy jednotek práce (povolání, typové pozice). NSK vytváří pro tyto jednotky práce profesní kvalifikace. NSK přebírá z NSP jejich odborné dovednosti (není-li důvod ke změně), zohledňuje i odborné znalosti, obecné dovednosti a měkké kompetence (při stanovování kritérií hodnocení). Hlavní přidanou hodnotou NSK proti NSP je hodnoticí standard, podle něhož se každá profesní kvalifikace zkouší.

Přebírání existujících odborných kompetencí Do kvalifikačního standardu je žádoucí přebírat odborné dovednosti z jednotky práce NSP (existuje-li adekvátní jednotka práce). Pokud se některá nepřebere nebo přeformuluje, musí se to zdůvodnit. Důvodem pro nepřevzetí nebo přeformulování odborné dovednosti z jednotky práce do kvalifikačního standardu PK může být: - Věcný obsah kompetence neodpovídá požadavkům firemní praxe. - Kompetence je nepřezkušitelná Důvodem pro přeformulování kompetence naopak není: - Snaha o upřesnění kompetence (měla by řešit kritéria hodnocení) - Stylistické nedostatky

Přebírání existujících odborných kompetencí Neexistuje-li jednotka práce v NSP, je žádoucí využívat kompetence již existující v centrální databázi kompetencí. Mělo by se jednat o tytéž kompetence (uznávání podle 179/2006) Je třeba odpovědět na otázku přenosu kompetence: Zvládá-li někdo v rámci jedné kvalifikace určitou činnost, pro kterou je potřebná určitá kompetence, bude i v rámci druhé kvalifikace zvládat činnost, k níž je potřebná stejná kompetence? Pokud to nezvládne, nejde o stejnou kompetenci – odlišit v názvu. Lze připustit vysvětlení, instruktáž či zaškolení na pracovišti, nastudování technické dokumentace apod. Nikoliv ale kurz, speciální trénink apod.

Kvalifikační úrovně Kvalifikační úrovně je třeba stanovovat na základě deskriptorů nikoliv na základě stupňů vzdělání – ty jsou spíš zpětná vazba. Výsledná úroveň kvalifikace má odpovídat úrovním přiřazeným většině kompetencí. Nemělo by se stát, že kompetence tvořící těžiště dané kvalifikace má (mají) vyšší úroveň než je úroveň kvalifikace jako celku. To by měl být signál pro rozdělení, pro vznik nové kvalifikace 

Hodnotící standard PK – kritéria hodnocení Které z příkladů by neměly být kritérii hodnocení? A.Zhotovit knižní vazbu B.Zhotovit měkkou vazbu sešitovou C.Seřídit knihařskou linku podle technologického schématu D.Seřizovat knihařské stroje E.Posoudit správnost navržené spalinové cesty (podle ČSN ) A., D. Kritéria hodnocení musí být co nejvíc jednoznačná

Obecné kompetence v kritériích hodnocení NSP: jako měkké kompetence a obecné dovednosti NSK: jako samostatné se nestanovují Využijí se až při tvorbě kritérií hodnocení v hodnotícím standardu v návaznosti na ověřování odborných činností Důvod: V hodnotící komisi nemůže být expert přes měkké kompetence. Expert přes odbornost to ověří ve vazbě na odborné činnosti

Obecné kompetence v kritériích hodnocení Jako přirozená součást ověřování odborných kompetencí  stručně a srozumitelně vysvětlit….....  pohotově a přiměřeně situaci reagovat na…....  obhájit navržené řešení….…  přesvědčivě vysvětlit efekt…....  přizpůsobit styl jednání situaci….…  odhadnout požadavky zákazníka..…..  ….…s využitím tabulkového procesoru  …....vyhledáním na internetu  …....úpravou prezentace 

Hodnotící standard PK – způsoby ověřování Obsluhovat zařízení xy Obsluhovat zařízení xy během zadané mimořádné události Poskytnout informace o zadaném bankovním produktu Popsat požadavky na informační systém o managementu kvality Preference způsobů ověřování: 1. předvedení, 2. písemně, 3. ústně praktické předvedenípísemněústně praktické předvedenípísemněústně praktické předvedenípísemněústně praktické předvedenípísemněústně praktické předvedení ústně praktické předvedení písemně

Způsoby ověřování – písemné testy Požadavek zákona: ověřit všechny požadavky KS Není to náhodný výběr úkolů a otázek, jako např. u maturity Ve škole je žák prověřován průběžně, ke zkoušce z PK přichází neznámý člověk „z ulice“ Test nese riziko „přeskočení“ některých kompetencí nebo kritérií

Pravidla pro aplikaci písemných testů Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnotícího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla: A.Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo možné vytvářet dostatečné počty různě sestavených testů. B.Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněné následující podmínky: B1. Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy: Pro každé kritérium existuje několik otázek. B2. Pro jednotlivé vygenerované testy: Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň jednu otázku. B3. Pro úspěšné splnění požadavků testu: Za úspěšné splnění testu se považuje xx % 1 ) správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek. 2 )

Pravidla pro aplikaci losovaných otázek Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnotícího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla: Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí losovaných otázek, musí být splněné následující dvě podmínky: A.Pro celkový soubor otázek: Každé kritérium je zohledněno v několika otázkách. B.Pro soubor vylosovaných otázek konkrétního uchazeče: Každý uchazeč musí mít v souboru svých vylosovaných otázek zohledněno alespoň jednou každé kritérium (myslí se kritérium, u něhož jsou losované otázky způsobem ověření a v návaznosti na pokyn, která kritéria je třeba u zkoušky splnit).

Povinné součásti pokynů pro realizaci zkoušky Jsou dány zákonem č. 179/2006 Sb. nebo požadavky autorizujících orgánů a jsou součástí šablony hodnotícího standardu. Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy. Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Uvést zda je k vykonání zkoušky vyžadována zdravotní způsobilost

Vstupní kvalifikační požadavky na uchazeče Jsou možné vstupní kvalifikační požadavky na uchazeče? Ano. Ale jen v opravdu odůvodněných případech. Nikoliv plošné nastavování např. maturity. Požadavky by měl obsáhnout hodnotící standard. Je možná např. stavebnicová návaznost profesních kvalifikací, nebo požadovaná způsobilost předepsaná jiným předpisem (ŘP).

Složení zkušební komise 1 levnějšíobjektivnější Co zákon nepřipouští? A.V komisi je člen SR, který je současně autorizovanou osobou B.V komisi je člen SR, který není autorizovanou osobou C.Zkoušku si přijde shlédnout člen SR D.Komise je sestavená z odborníků pro různé části kvalifikace E.Členem komise je kromě aut.osob odborník na… F.U zkoušky je přítomen odborník na… Příklad – PK Podkovář u zkoušky je přítomen veterinární lékař, který má alespoň 5 let prokazatelné praxe v léčení koní a rentgenologii končetin koní. 2, 3

Co nemůže být v požadavcích na odbornou způsobilost aut.osob ? A.Absolvování určitého oboru vzdělání B.Dosažení určitého stupně vzdělání C.Odborná způsobilost podle určitého právního předpisu D.Členství v určité asociaci, svazu, cechu, komoře E.Schválení určité asociace, svazu, cechu, komory F.Doporučení určité asociace, svazu, cechu, komory G.Certifikát o určité vykonané zkoušce nebo absolvovaném kurzu H.Uvedení konkrétní organizace jako autorizované osoby I.Schválení určité organizace J.Doporučení určité organizace K.Osvědčení o vytvářené dílčí kvalifikaci L.Počet roků praxe na určité pozici M.Požadavek že musí jít o právnickou osobu  Požadavky na odbornou způsobilost Autorizovaných osob (autorizovaných zástupců)

Povinné součásti požadavků na aut.osoby Jsou dány zákonem č. 179/2006 Sb. nebo požadavky autorizujících orgánů a jsou součástí šablony hodnotícího standardu. 5 let odborné praxe, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace. Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce, který nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (do níž se počítá i praxe z oblasti zkoušení), musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci zákona č. 179/2006 Sb. a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin. Autorizovaná osoba musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC, vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).

Které z příkladů by neměly být součástí požadavků na MTZ aut.osob? A.Měřidla B.Zkušebna tlumičů pérování C.Analyzátor výfukových plynů D.Zkušební agregáty E.Diamantová vodní pila s průměrem alespoň 300 mm F.Mechanizmy pro přípravu stavebních směsí a dopravu materiálů odpovídající požadavkům BOZP a hygienickým předpisům A., D. Požadavky musí být co nejvíc jednoznačné Možno vymezit číslem normy, předpisu apod.  Požadavky na materiálně-technické zabezpečení Autorizovaných osob

Děkuji Vám za pozornost