Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_04_Významné alkany I Téma.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Chemické prvky-nekovy č.1
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_406.
ZEMNÍ PLYN Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Matěj Martinák IX.A.
Obnovitelné zdroje energie (OZE)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Skleníkový efekt Natálie Gajanová,kvarta.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Oxid uhličitý
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Skleníkový efekt.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemie, složení živých organismů.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Ch_032_Zemní plyn Ch_032_Paliva_Zemní plyn Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ (Global Warming) ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová Přírodovědný seminář-chemie – 9. ročník.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_05_Významné alkany II Téma.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
VY_32_INOVACE_Slo_I_13 Voda 2 ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
CHEMIE 8., 9. ročník ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 Významné nekovy, polokovy Mgr. Jitka Říhová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_Slo_I_09 Dusík ppt.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
VY_32_INOVACE_C9-013 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
VY_32_INOVACE_Slo_III_02 Uhlovodíky – Alkany ppt.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_52_INOVACE_54_Životní prostředí ČR
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Hydrosféra koloběh vody v přírodě
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_04_Významné alkany I Téma sady: Organická chemie Datum vzniku: leden 2014 Třída: Sexta Autor: Mgr. Miroslav Pražienka

ANOTACE Materiál slouží k aktivní výuce o významných alkanech: o jejich významu pro člověku, využití v průmyslu a dopadech na životní prostředí. Fakta psána písmem žluté barvy jsou pro žáky povinné poznámky k zápisu do jejich sešitů, bílé písmo označuje doplňující údaje. Aktivita je připravena pro druhý ročník středních škol či odpovídající ročníky víceletých gymnázií.

Pojmenuj následující alkany dle pravidel platné nomenklatury:

Výsledky: oktan 3,3,4-trimethylhexan 2,3-dimethylbutan 3,4,4trdimethyl-5,6 diethyloktan 2-methylpentan

Významné alkany

Methan CH 4

plyn bez barvy a zápachu, netoxický hlavní součást zemního plynu (kolem 90%) alternativní palivo motorů (CNG - compressed natural gas) v přírodě vzniká anaerobním rozkladem těl organismů (bludičky…) – močály, bažiny…

vzniká v termitištích rýžovištích a střevech přežvýkavců (cca 500 l denně!) – ve vzduchu 0,0002 % velmi zesiluje skleníkový efekt

Relativní příspěvky jednotlivých skleníkových plynů BEZ vodních par:

Přečtěte si následující článek a zhodnoťte ho z chemického hlediska: povetri-kravin-fgc- /zahranicni.aspx?c=A140128_073303_zahranicni_zthttp://zpravy.idnes.cz/nadmute-kravy-vyhodily-do- povetri-kravin-fgc- /zahranicni.aspx?c=A140128_073303_zahranicni_zt

Skleníkový plynZměna oproti roku 1780 Přirozené a antropogenní zdrojeEkvivalent CO 2 vodní pára- Moře, oceány, sladkovodní zdroje - hydrosféra obecně > CO % spalování fosilních paliv a biomasy (80 %); odlesňování; Aerobní rozklad organických látek; lesní požáry; vulkanická činnost; eroze … 1 CH % Mokřady, močály a tundra (20 %); anaerobní rozklad organických látek, termiti, spalování biomasy a skládky odpadů (5 %); zpracování zemního plynu a ropy, uhelné zdroje, úniky plynu (10 %); chov dobytka, pěstování rýže (25 %); tání permafrostu 20 N2ON2O+ 11 % Lesy; louky; oceány; půda; zpracování půdy; zemědělská hnojiva; spalování fosilních paliv a biomasy, změna v užívání půdy 200

Na základě předchozí tabulky rozhodněte (ANO/NE) o následujících výrocích: Množství oxidu uhličitého a methanu stouplo v atmosféře za posledních 200 let mnohem méně než oxidu dusného. Pokud srovnáme skleníkové plyny podle síly, získáme řadu: H 2 0, oxid dusný, methan a oxid uhličitý.

Zdroje obrázků: archiv autora s pomocí freewarového programu ChemSketch pro tvorbu chemických vzorců Použitá literatura: Kotlík B., Růžičková K. Chemie I v kostce, Havlíčkův Brod: Fragment, ISBN X Beneš.P, Pumpr V., Banýr J. Základy praktické chemie 2.díl pro 9.ročník základní školy. Praha: Fortuna, ISBN archiv autora