TIS Robert Šimon, Marek Vašíček, Borek Požár, Aňa Korytářová, Prokop Masojídek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Advertisements

Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Energetická hodnota potravin (EH)
Přírodověda – 5. ročník, Půda
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Projekt odboru personálního Ministerstva vnitra Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV: nástroj ke zvýšení efektivity práce MV ČR.
EKOLOGIE (oikos = dům; logos – slovo)
Negativní vliv mycích prostředků II.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
Savci biomů světa 8. ročník.
VY_32_INOVACE_5/12_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vlastnosti plynů.
ŠTOKY - LES.
Změny skupenství látky
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Grafické řešení lineárních rovnic
„Svět se skládá z atomů“
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Užitečné závaží.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Plodiny budoucnosti Vypracovala: Veronika Vojáčková
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
AUTOR: Blanka Petlánová
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
VY_52_INOVACE_11_ Rostliny v rybníku a okolí
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Různé podmínky života na Zemi
Kvadratické nerovnice
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Těžiště a stabilita těles
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Rozbor některých konkrétních ekosystémů
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Cileček, Zaoral, Kališ, Milan
Mineralogický systém II. Halogenidy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Výzkumníci a pomocníci: Brzula O., Čuříková A., Kopecká S., Kutra, D.,
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Agropuzzle 3 MSŠZe a VOŠ opava PORTUGALSKO 2018.
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
Vlastnosti plynů.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
Člověk a jeho svět 3. ročník
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
PLOŠTICE.
1. Hodnota pH Záporný dekadický logaritmus koncentrace vodíkových (oxoniových) iontů v roztoku. 2. pH půdy Koncentrace H+ a OH- iontů nemá přímý vliv na.
Projekt Karmelka: Školní kiosek
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_35_ vodní_rostliny_ad1 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Autor:
Každý den jsme trochu starší…
Podobnost trojúhelníků
Transkript prezentace:

TIS Robert Šimon, Marek Vašíček, Borek Požár, Aňa Korytářová, Prokop Masojídek

Cíl expedice Měření stáří stromů Měření typu půdy Obecné rady pro další expedice

Měření stáří stromů Dva základní typy metod ▫ Invazivní  Sondování  Kácení stromů a počítání letokruhů ▫ „Humální“  Měření obvodu kmenu  Počítání pater stromu  Počítání letokruhů již spadlého jedince

Měření stáří stromů Zvolili jsme humální metody Většinou jsme počítali stáří stromu podle obvodu kmene Zkoušeli jsme i počítání pater větví, ale to šlo velmi špatně u starších a velkých stromů Na jednom stromu jsme si ověřili zda koeficienty fungují

Měření stáří stromů StromObvodObecný koeficientPřesný koeficient Smrk156 cmMezi 56 a 72 let116,5 let Smrk96 cmMezi 32 a 48 let70,35 let Smrk129 cmMezi 43 a 64,5 let95,73 let Jeřáb175 cmMezi 58,3 a 87,5 let Bříza135 cmMezi 45 a 67,5 let Bříza62 cmMezi 20,6 a 31 let Javor265 cmMezi 88,3 a 132,5 let Javor241 cmMezi 80,3 a 120,5 let Smrk166 cmMezi 55,3 a 83 let124,3 let Jeřáb186 cmMezi 62 a 93 let

Měření stáří stromů Vyplývá z toho, že přesný koeficient dává mnohem větší čísla, než obecný koeficient Našli jsme spadlý strom, který měl obvod 180 cm, což by odpovídalo u obecného koeficientu mezi 60 a 90 lety a u přesného 135 let Počet letokruhů byl pouhý 55, což by spíše odpovídalo dolní hranici obecného koeficientu

Tis U tisu se těžko určuje stáří Dokáže hibernovat Jeho spodní větve se ohýbají a vytváří další jedince Někdy i více tisů srůstá dohromady Roste velmi pomalu, ale jistě Na místě jsme zjistili obvod a výšku tisu, kde nám vyšlo, že obvod 222 cm a výška 16 m

Tis Použité metody: ▫ Sondování – let v 50. letech minulého století ▫ Měření obvodu – let Pravděpodobně je strom starší Asi 2 metry od tisu byla zřícenina hamru ze 17. století Byl to původní strom v Čechách

Měření typu půdy Rozhodli jsme se měřit typ půdy v údolí Zdobnice, podle rostlinné skladby Kerblík lesní – Je ukazatelem dusíku v půdě Kapraď samec – Hlavně na minerálně bohatých hlinitých půdách s dobrým rozkladem humusu Česnáček lékařský – Nejčastěji je k nalezení na půdách vlhkých a zároveň dobře zásobených živinami Pomněnka bahenní – Preferuje humózní bahnité půdy

Měření typu půdy Ptačinec velkokvětý – Preferuje půdy hlinité až hlinitopísčité, humózní, výživné Hluchavka žlutá - Preferuje slabě kyselé až neutrální půdy, humózní, kypré, bohaté na živiny a bazické látky Hluchavka nachová – Preferuje půdy vlhké až vysýchavé, minerálně dosti bohaté. Zapleveluje půdy bohatší na dusík, které jsou kypré a s příznivou formou humusu Brčál barvínek – Roste hlavně na vlhkých, živinami bohatých půdách Škarda dvouletá – Roste na vlhkých až vysýchavých, spíše hlinitých, živinami bohatých, kyselých až slabě alkalických půdách

Kapraď samec

Kerblík lesní

Hluchavka žlutá

Česnáček lékařský

Měření typu půdy Skladba poukazuje na vysoký výskyt dusíku, humusu, minerálů a velkého množství živin v půdě. pH rozpětí je různé, většinou kyselejší V blízkém okolí se daří vlhkomilným rostlinám, právě díky podmáčení

Obecné rady Pokud jdete rychle k cíli, stihnete toho daleko více. Ať jdete kamkoliv, vezměte si sebou Borka Nikdy nechoďte bez pořádné mapy a někoho, kdo v ní umí číst, potažmo GPS s aktuálními mapami Čím delší terénní výzkum tím více si vzít jídla a pití s sebou Dělejte co můžete pro úspěch expedice Trasu si dobře naplánujte a zjistěte si terén trasy

Obecné rady Pokud narazíte na bažinu a nezkoumáte ji, vyhněte se jí obloukem, pokud ano, vezměte si gumáky Nebojte se zeptat místních, znají mnoho užitečných informací, a mohou mít doma i nějaké dokumenty Nebojte se elektrických ohradníků, jenom toho za nimi Nezapomeňte přiměřeně odpočívat

Závěr expedice Metody měření stáří stromů jsou různé, povětšinou se výsledky liší, z čehož vyvozujeme, že neinvazivní metody jsou méně přesné než invazivní Okolní půda je převážně dusíkatá, minerální, humózní a kyselá

Děkujeme za pozornost