Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_12 Popis výukového materiálu Název:Agroturistika Autor:Bc. Pavel Lang Datum: Obor:a) L/01 Gastronomie (nástavbové studium) b) L/01 Gastronomie Ročník:a) - 2. ročník a b) - 4. ročník Předmět:Hotelový provoz Anotace výukového materiálu 1. Materiál je určen pro výuku předmětu Hotelový provoz a je v souladu s ŠVP 2. Materiál je prezentován žákům prostřednictvím ICT s výkladem a doplněním při současném použití učebnic Moderní řízení hotelového provozu (Ing. J. Beránek a kol., Magconsulting 2013) a Cestovní ruch pro střední školy a pro veřejnost (D. Drobná a E. Morávková, nakl. Fortuna Praha 2004) Součástí materiálu je krátký test s označením odpovědí. Další formou zpětné vazby je test jako souhrn několika realizovaných materiálů. Pro výuku je použit - PC s dataprojektorem - interaktivní tabule - interaktivní dataprojektor - učebnice
Agroturistika Pavel Lang
Základní formy agroturistiky Agroturismus forma venkovského turismu CR, jehož aktivity jsou bezprostředně spjaty s přírodou, krajinou a venkovským prostředím provozována podnikateli v zemědělské výrobě a slouží jim jako dodatečný nebo další finanční zdroj k udržení nebo rozšíření hlavního podnikatelského programu, což je výroba zemědělských produktů
Základní formy agroturistiky Ekoagroturismus agroturismus provozovaný na ekologické farmě (farma, která nepoužívá při výrobě rostlin a chovu zvířat žádné syntetické chemikálie, hnojiva, hormonální přípravky, umělá barviva či konzervační látky )
Agroturismus v České republice rostoucí poptávka po ubytování na venkově je jedním ze současných trendů v CR podle odhadů tráví dovolenou na českých statcích ročně řádově 30 tisíc turistů, z toho asi 10 tisíc z ciziny. Ze zahraničí převažují Němci, Poláci a Nizozemci
Organizace v agroturistice v ČR ECEAT CZ centrum pro eko-agroturistiku, nezisková organizace založená 1992 se sídlem v Brně je členem ECEAT international hlavním cílem je přispět k rozvoji venkova a napomáhání k rozšiřování šetrných forem CR Svaz venkovské turistiky – založen 1997 členem mezinárodní organizace svazů venkovské turistiky Eurogites stará zejména o prosazování a hájení zájmů svých členů, kterými jsou venkovští podnikatelé
Standardy pro ubytování v soukromí za ubytování v soukromí ručí Svaz venkovské turistiky 3 kategorie: malý kemp, ubytovací objekt / apartmán (letní byt) s vlastním vařením, ubytování se stravováním ubytovací zařízení max. kapacita do 35 osob 4 kvalitativní třídy - o zařazení do příslušné třídy rozhoduje certifikační orgán pro zařazení do příslušné třídy musí UZ splnit v požadovaném rozsahu: Všeobecné standardy a další standardy
Prázdniny na venkově oficiální turistický produkt ČR, který je podporovaný CzechTourismem jejich prostřednictvím jezdí do ČR na hostů ročně společným programem ECEAT CZ a Svazu podnikatelů ČR ve venkovské turistice a agroturistice prezentují ubytovací zařízení v následujících skupinách: malé kempy, chalupy a letní byty s vlastním vařením, pensiony se snídaní příp. dalším stravováním (do 20 lůžek), hotely, speciální nabídky (ubytovny, chaty apod.)
Význam agroturistiky pro zemědělské podnikatelské subjekty je doplňkovým zdrojem příjmů, což jim přináší existenční jistotu zvyšuje vybavenost obcí a také příjmy jak obyvatel obce, tak i obce samotné snižuje nezaměstnanost a vytváří pracovní příležitosti v zemědělství, ale i v jiných oborech CR se díky ní rozptyluje do větších územních celků, což je blahodárné pro ŽP
Negativní aspekty agroturistiky mohou nastat případy, kdy se vztah mezi CR a zemědělstvím změní ve vztah konkurenční - hlavní sezóna CR v podstatě shodná s hlavní sezónou v zemědělství a tak dochází ke konkurenci v rozložení a využívání pracovních sil a i konkurence z hlediska umístění volného kapitálu přetěžování farmářek, na kterých vedle práce v zemědělství spočívá i práce v oblasti agroturistiky možný negativní dopad na ŽP atd.
Podnikání ve venkovské turistice podnikat v tomto oborou mohou především pracovníci v zemědělství a majitelé farem impulsem k zahájení činnosti by měla být snaha o rozšíření svých aktivit s cílem zlepšit hospodářskou činnost nebo zhodnotit svou nemovitost důležité mít na zřeteli, že výsledky tohoto snažení se nedostaví hned, ale až po určité době podnikání
Podmínky úspěšného podnikání v agroturistice Nezbytné rozmyslet následující kroky: 1. krok: rozhodnutí o podnikání 2. krok: dobrý nápad 3. krok: znalosti a informace 4. krok: založení živnosti
Strategie podnikání ve venkovské turistice podnikatelský plán musí mít zřetelné strategické zaměření a zároveň musí efektivně používat jednotlivé marketingové nástroje strategické záměry venkovské turistiky by měly v první řadě respektovat zásady vyplývající z udržitelného rozvoje podnikatelský plán venkovské turistiky by měl vycházet ze znalostí životního stylu a potřeb konzumentů venkovské turistiky, protože jen tak lze účinně využít jednotlivé marketingové nástroje
Děkuji za pozornost...
Výstupy - Test: 1. Definujte termín - AGROTURISMUS Na otázky odpovídejte vlastními slovy 2. Definujte termín - EKOAGROTURISMUS 3. Popište standardy pro ubytování v soukromí 4. Upozorněte na některé Negativní aspekty agroturistiky 5. Definujte význam agroturistiky v rámci CR