ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jitka Havránková ČísloVY_32_INOVACE_3211 NázevShoda podmětu s přísudkem Téma hodinyShoda podmětu s přísudkem PředmětČeský jazyk a literatura Ročník/y/4 AnotacePrezentace seznamuje žáky s gramatikou shody podmětu s přísudkem. Očekávaný výstup Žák si zopakuje učivo k dané problematice, seznámí s pravidly pravopisu shody a procvičí si je ve cvičení. Druh učebního materiálu Prezentace
Podmět vyjadřuje původce nebo nositele děje. Ptáme se na něj Kdo? Co? a přísudkem. jede po silnici. Ptám se: Kdo, co jede? Auto
Vyjadřuje, co podmět dělá. běháPes po zahradě. Podmět běhá Vyjadřuje, co se s podmětem děje. Jablkospadlona zem.spadlo Vyjadřuje, jaký je podmět. Ovoceje zdravé.
Tereza viděla výborný film. Co by se změnilo, kdyby byl jiný podmět? Terezavidělavýborný film.PetrDítě o Podmět a přísudek jsou ve shodě = ovlivňují se navzájem.
Naučíte se, jak správně napsat : Kluci běžel-. Holky se jim smál-. Hříbata řechtal-.
Jednoduchá pravidla : Je-li podmět rodu mužského životného, píšeme - i. Psi štěkali. Je-li podmět rodu mužského neživotného a rodu ženského, píšeme Y. Pařezy ztrouchnivěly. Sousedky se pohádaly. Je-li podmět rohu středního píšeme a. Letadla letěla.
Kluci běžel -. i. Napíšeme měkké i, protože podmět je rodu mužského životného. Holky se jim smál-.y. Napíšeme tvrdé y, protože podmět je rodu ženského. Hříbata řechtala.a.-. Napíšu -a, protože podmět je rodu středního.
Ptáci štěbetal _. Včely bzučel_. Mraky zčernal_. Právě se narodil_ morčata. Křečci ohryzal_ klec. Závodníci se blížil_ k cíli. Stroje pracoval_. Bačkory ležel_ pod stolem. Po dešti vyrostl_ hřiby. Telata bučel_. Svíčky pomalu dohořel_. Doufám, že jste tohoto démona gramatiky porazili. i i i yy y y y y a a