Seberegulační vlastnosti osobnosti
Seberegulační vlastnosti osobnosti - vlastnosti, kterými člověk řídí ( ovládá, usměrňuje ) vlastní prožívání a chování
Do těchto vlastností patří: - Svědomí, sebekritika Sebevýchova Sebevzdělávání Sebeuvědomování Sebepoznávání Sebekoncepce
Sebeuvědomování - uvědomování si vlastní individuální existence projevuje se aktuálním poznáváním vlastního duševního života vyjadřuje se pojmy – já, jáství, ego
Sebepoznávání uvědomění si zvláštností svého prožívání a chování dochází k ní prostřednictvím a) hodnocení jiných lidí b) rozboru vlastního chování, jednání c) výsledků činnosti
Kdy se začíná výrazněji utvářet proces sebepoznávání ?
Odpověď: Sepoznávání se začíná utvářet při vstupu do kolektivu, kdy dítě má srovnání s vrstevníky. Poznává v jaké činnosti je lepší, v jaké horší.
Sebekoncepce vztah člověka k sobě samému založený na sebeuvědomování, sebepoznávání a sebehodnocení zahrnuje i postoje a hodnoty, které si člověk osvojil
Svědomí Vnitřní proces - odráží konflikt mezi a)zvnitřněnými mravními zásadami člověka b) jeho aktuálním chováním, jednáním
- určuje hranice mezi tím – co smí - co nesmí - jedná se o zvnitřněný systém zákazů a příkazů dané společnosti - „hlas svědomí“
Jaké faktory ovlivňují svědomí ? Kdy se ozve „hlas svědomí?“
Odpověď: Bude záležet na výchově jedince, akceptované morálce, charakteru, světovém názoru atd.
Sebekritika - verbalizované sebehodnocení (zejména vlastních nedostatků) - veřejné slovní hodnocení z vlastní vůle, event. na výzvu jiných lidí
Sebevýchova Cílevědomý, plánovitý a systematický proces formování vlastní osobnosti
Plán sebevýchovy – určit krátkodobé a dlouhodobé úkoly a cíle
Denní režim rozdělení času na povinnosti a aktivní odpočinek
Pravidelná sebekontrola – na konci dne, týdne, měsíce
Sebevzdělávání Předpokládá se zvládnutí všech seberegulačních vlastností osobnosti Jedinec si sám stanoví cíle - způsob sebevzdělávání - sám sebe motivuje - sám sebe hodnotí
Jaké existují možnosti sebevzdělávání ?
Odpověď: - školení - semináře - kurzy - odborná literatura - učebnice - odborný tisk - běžný tisk
Použitá literatura a zdroje Čáp, J. Čechová, V., Rozsypalová, M. : Psychologie 1. Praha, SPN 1995 Štefanovič, J.: Psychologie pro gymnasia a pedagogické školy. Bratislava, SPN 1974 Štefanovič, J., Greisinger, J.: Psychologie. Praha, Avicenum 1985
http://www.adehade.cz/poradna/vas-dotaz-mam-nechat-vysetrit-desetiletou-dceru/ http://www.arabstina.cz/index.php/preklady.html http://www.jabloneckarodina.cz/ http://poker.nova.cz/clanek/tipyatriky/skola-pokeru-naucte-se-krast-1-dil.html http://www.izun.eu/fejetony-a-povidky/416-dlouhodoby-zamer-czu-studenty-cekaji-velke-zmeny http://www.arnica-janacek.com/index.php/sportovni-vyiti/57 http://www.profimedia.cz/fotografie/zena-v-psani-deniku/0011830874/ http://zenskaprava.cz/publikace-k-dopadum-planovanych-vladnih-reforem-na-zeny/studujici/ http://www.myslenkove-mapy.cz/myslenkove-mapy/studium/jak-efektivne-cist-odborny-text-s-myslenkovou-mapou/ http://www.nidm.cz/projekty/realizace-projektu/klice-pro-zivot/studium-pedagogiky-volneho-casu/ocima-studentu/skola-hrou-aneb-druhaci-na-startu