Požadavky průmyslu ČR na energetiku k podpoře konkurenceschopnosti Konference Done 9/2009 K.Šimeček – SVSE
Současná finanční krize je logickým důsledkem poklesu jak individuální, tak investiční spotřeby. Výdaje soukromých osob, podnikatelských subjektů i velkých firem byly dlouhodobě podporované trvalým zadlužováním, cena realit, akcií a komodit byla spekulativními nákupy odtržena od svých skutečných hodnot. Systém dluhů a falešných hodnot způsobil kolaps finančních ústavů po celém světě. Poptávka po zboží, investicích a službách prudce poklesla v důsledku „zchudnutí“ nakupujících. Pokles poptávky vyvolal převis nabídky téměř ve všech oborech. Pro zlepšení stavu musí dle ekonomického zákona nabídky/poptávky dojít ke snížení výrobních kapacit a zrušení neefektivních podniků soutěžících v konkurenčním boji, pokud nejsou pravidla trhu příliš deformována protekcionismem, zneužíváním dominance či některou formou regulace.
Finanční krize vyhrocuje hospodářskou soutěž
V ostrém celosvětovém souboji průmyslových firem rozhoduje schopnost podniků inovovat výrobu a snižovat náklady. Na nákladovost má výrazný vliv podnikatelské prostředí, které může pomoci perspektivnímu podniku porazit konkurenci nebo jej naopak znevýhodnit. Proto se prozíravé státy snaží v současné situaci podpořit svůj průmysl a konkurenceschopnost svého podnikatelského prostředí, energetická infrastruktura je jednou z jeho hlavních součástí.
Market organizations are more industry friendly out of Europe Australia: Pool is obligatory. Energy price: 20 to 40 €/MWh Maintain of regulated tariffs in some states. Lack of investments. New-Zealand: Pool is obligatory Energy price + transport: 45 €/MWh Maintain of long term contracts for industrials. CO 2 : no market, ratified the Kyoto Protocol South Africa: Failure of wholesale market > set up of a single-buyer system Energy price: 15 to 20 €/MWh Regulated tariffs will be maintained Scandinavia: Pool Energy price: 30 to 50 €/MWh Long term contracts + direct investments for industrials. Gradual disconnection between pool prices and fundamentals. USA: Each state chooses its market organization 18 are completely open to competition 33 did not deregulate or interrupted the process (ex: California) Energy price: mostly 40 to 65 €/MWh CO 2 : local markets, did not ratify the Kyoto protocol Canada: Each province chooses its market organization. Single buyer system in Quebec and British Colombia. CO 2 : No market, ratified the Kyoto protocol United Kingdom: Failure of the pool > set up of pseudo bilateral systems with centralization and adjustment. Energy price: 50 to 80 €/MWh Pool system « Power exchange » model « Single buyer » model System depending on the States, no unique system Continental Europe: Energy price: 65 to 75 €/MWh CO 2 = EU-ETS
Schizofrenní a nepraktické chování EU Otevření trhu s energiemi - snaha o vytvoření konkurenčního prostředí mezi dodavateli energií ve prospěch odběratelů. Technicky a organizačně zatím nezvládnuto Direktivní zásahy do energetiky - boj proti klimatickým změnám (masivní podpora OZE, EU ETS, spotřební daň na energie, …) je realizován regulací cen tj. Zásahem do tržních principů nabídky/poptávky,které jsou tím méně účinné.
ČR –vyspělá infrastruktura ale doposud diskriminační prostředí Nedostatečná konkurence na straně výroby, nízká konkurence ze strany exportu Podstatně silnější lobbyistický vliv energetických firem na tvorbu legislativy a regulovaných cen než vliv odběratelů Vliv státu na řízení energetických společností nepreferuje podporu podnikatelského prostředí Důsledkem jsou jedny z nejvyšších cen energií v Evropě i ve světě
Požadavky odběratelů na legislativu 1.Zajištění bezpečnosti dodávek energií 2.Nediskriminační pozice ve vztahu ke změnám množství a parametrů odběru energií 3.Odstraňování všech překážek a bariér rozvoje konkurence na straně nabídky 4.Minimalizaci negativních dopadů ekologických přirážek a regulací 5.Zajištění spoluúčasti spotřebitelů energií na tvorbě legislativy
Ad1 – Bezpečnost dodávek Stanovit hodnotu Dodávky poslední instance u elektřiny i plynu metodou cost plus k cenám komodity v aktuálním období. Prodloužit dodávku poslední instance u plynu pro průmyslové odběratele alespoň na 5 pracovních dnů. Podmínit právo na omezení či přerušení dodávky elektřiny odběratelům při provádění plánovaných prací na zařízení distribuční soustavy nevzniknutím či úhradou ztrát odběratelů.Povinnost dohody.
Ad 2 - Podpora změny Možnost flexibilní úpravy výše rezervovaných kapacit v průběhu roku: snížení RK bez sankcí z důvodu poklesu výroby, zavedení cenově dostupných krátkodobých (měsíčních a denních) rezervací kapacit zejména v plynárenství, snížení sazeb za měsíční rezervaci Zmírnění či úplné zrušení sankcí za neodebrané množství elektřiny nebo plynu v případě, že neodebrání bylo způsobeno vynuceným snížením výroby v důsledku poklesu prodeje Vyřešit mechanismus snížení rezervovaného příkonu - zpětný odkup Osvobodit kapacitní účiník v pásmu 0, od penalizace
Ad 3 - Zvyšování konkurence Stimulovat rozvoj přes hraničních kapacit a řízení energetických toků Dominantní dodavatelé by měli provést kalkulace na možnost uplatnění množstevní slevy (podmínka ÚOHS) Zajistit reálnou možnost přístupu k podzemním zásobníkům plynu pro všechny obchodníky a velké zákazníky
Ad4-Ekologie ETS - Využití benchmarkingu jako alternativy k aukčnímu principu Problematika provozu velkého OZE přes LDS, jejíž provozovatel musí nést ztráty přenosu do distribuční sítě Rozšířit počet odvětví vyjmutých z EDR dle kvalifikace NACE na celý energeticky intenzivní průmysl (dle úrovně spotřeby)
Účast spotřebitelů na tvorbě legislativy Regulatory Impact Assesment – Diskuse odborné veřejnosti nad legislativními změnami, vypořádání připomínek by mělo být zveřejněno Zástupci spotřebitelů,spotřebitelské svazy a asociace by měly být neopominutelným účastníkem při tvorbě energetické legislativy Přístup spotřebitelů k evropským a světovým benchmarkingovým analýzám cen energických komodit, služeb a přirážek
Závěr Český průmysl čelí více než kdykoliv předtím velmi tvrdé konkurenci. Jakákoliv konkurenční výhoda může pomoci celým průmyslovým odvětvím přežít ekonomickou krizi a hospodářskou recesi. Vláda ČR by měla zajišťovat státní službu v energetice stálým tlakem na snižování nákladů v regulovaných síťových společnostech a svým vlivem prosazovat konkurenci v dodávkách plynu a elektřiny