Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_22_GLOBALNI_EKOLOGICKE_PRO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příroda ovlivňuje člověka
Advertisements

Narušování souvislostí v biosféře  S vývojem společnosti souvisí rozvoj energetiky, průmyslu a dopravy,  chemizace a mechanizace zemědělství i lesního.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Globální svět.
DEMOGRAFIE - RŮST POČTU OBYVATEL
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Ekologické problémy Společenské problémy
Ekologické problémy Společenské problémy
Ekologické aspekty liniových staveb
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI611 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
HOSPODÁŘSKÉ PROBLÉMY SOUČASNÉHO SVĚTA
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s rozšířením, podmínkami a významem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Registrační číslo projektu:
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Globální, regionální a místní problémy životního prostředí
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Obraz působení člověka
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Globální problémy Počátky environmentálního myšlení.
PŽP- KS-přehled konzultací PŽP-KS-I (30.9.) Právo životního prostředí – historické a společenské souvislosti vývoje právní regulace ve světě.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
OCEÁNY.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Globální problémy lidstva. GLOBALIZACE - Co myslíš, že znamená tento pojem? Je abstraktní pojem, který naznačuje „srůstání světa“. Jde o nerovný proces,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Shrnutí vlivů člověka na biosféru Podle ZELENKA, J. (2007): Ekologie a environmentalistika. Gaudeamus Hradec Králové, ISBN , 370 str.
15 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování půd a vod. Znečišťování a degradace půd Minerální hnojiva - dusičnany,fosforečnany Pesticidy Imise – těžké kovy, kyselé.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Voda
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekonomika životního prostředí
Ekologické globální problémy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Environmentální problémy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
KRAJINNÁ SFÉRA PŘÍRODNÍ SLOŽKA ČLOVĚKEM TVOŘENÁ SLOŽKA
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Biosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název materiálu:
GLOBALIZACE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_22_GLOBALNI_EKOLOGICKE_PRO BLEMY Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby AnotacePrezentace shrnuje základní okruhy globálních ekologických problémů současnosti. Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY PROČ NASTALY?

1)V souvislosti s průmyslovou revolucí – 19. – začátek 20. století – v Evropě a Severní Americe GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY PROČ NASTALY? Demografická revoluce: 2) Přírůstek potravinových zdrojů od 50. let 20. století („zelená revoluce“) – v rozvojových zemích Asie, Afriky, Jižní a Střední Ameriky

Rozvojové země: Vlivem zdravotní péče a prevence se - podstatně snížila mortalita - nepoklesla natalita Z jakých důvodů?

Rozvojové země: Vlivem zdravotní péče a prevence se - podstatně snížila mortalita - nepoklesla natalita důvody: -tradice početných rodin v oblasti -tamní náboženství neuznává antikoncepci -nevzdělanost -chudoba – děti se starají o staré rodiče -využití levné dětské pracovní síly

GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY PROČ NASTALY? Sociálně ekonomické problémy -rozvojové země Přenášení euro-amerického způsobu života do nových oblastí - rozrušování tradičních vazeb ve společenské organizaci změna hodnotových měřítek vlivem novodobého způsobu života Evropský způsob moderního zemědělství v jiných přírodních podmínkách Finanční pomoc vyspělých zemí je někdy problematicky využita – likvidace původních ekosystémů

GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY PROČ NASTALY? Sociálně ekonomické problémy -vyspělé země Nároky na bydlení (velikost, zařízení bytu) Práce, doprava Sociálně kulturní zabezpečení (péče o zdraví, děti, seniory, možnost vzdělání, možnosti rekreace, kultury, …….) Úroveň uspokojení potřeb závisí na vysoké spotřebě energie a materiálů

Ve které části světa se nachází většina rozvojových zemí? ( 2007_%281%29.svghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:UN_Human_Development_Report_ 2007_%281%29.svg Prohlédněte si obrázek na uvedené www adrese.)

Ve které části světa se nachází většina rozvojových zemí? Na jižní polokouli, proto označení Bohatý Sever Chudý Jih

Oblasti globálních problémů: 1) základní změny v biosféře 2) přímé ohrožování zdraví lidí 3) ohrožování biodiverzity na Zemi 4) nedostatek přírodních zdrojů

Základní změny v biosféře: a)Narušení klimatu vzrůstajícím skleníkovým jevem b) Snižování množství ozónu ve stratostéře c) Narušování globálních biochemických cyklů znečišťováním atmosféry, hydrosféry, pedosféry - rozšiřování toxických a těžko rozložitelných látek d) Ohrožování velkých biomů, zejména tropických deštných lesů a oceánů – vliv na klima

Přímé ohrožování zdraví lidí: a)Mnoho negativních chemických, fyzikálních a biologických jevů v prostředí - hluk - záření - toxické látky - šíření původců nemocí b) Zdravotně závadná voda využívaná k pití c) Ekologické katastrofy- povodně - smrště - průmyslové havárie

Ohrožování rozmanitosti na Zemi: a)Ničení a ztráta původních ekosystémů a biotopů - vysušováním - stavební činností - těžbou dřeva b) Ohrožení a vymírání druhů změnou podmínek jejich prostředí c) Redukce genetické základny - pokles či rozdrobení populace mnoha druhů - zúžení variability jejich genetické informace - šlechtění organismů – mizení původních genofondů

Nedostatek přírodních zdrojů: a)Nedostatek a ohrožování zdrojů pitné vody b)Snižování rozlohy a úrodnosti obdělávané půdy c)Nadměrné čerpání živé přírody - opakované sklizně - lov, rybolov

Cvičení: 1.K uvedeným jevům napište globální problém, který způsobují, vyvolávají či se na něm podílejí: a) Freony jako hnací plyny sprejů b) Vydatné deště nad územím Čech v roce 2002 c) Položení drenážních trubek pro odvod vody ze zamokřené louky d) Kácení stromů v tropech pro dřevo, půdu, prostor pro sídla e) Netěsnost mořského ropného vrtu f) Budování čtyřproudé dálnice Praha – České Budějovice g) Pití šťávy s kostkami ledu v Indii

g) Kontrola zdravotního stavu cestujících letadlem při návratu z oblasti s výskytem ptačí chřipky h) Postavení nové betonárky i) Sledování populace modráska na loukách s kvetoucím totenem krvavcem j) Prosakování skládky popílku (- odkaliště) k) Bydlení blízko železniční trati l) Ochrana čolků na území ČR m) Zmenšení ploch pevninských horských ledovců v Evropě n) Vysazování smíšených lesů s odolnými jehličnany na návětrných svazích našich severních hor o) Únik výrobního plynu do ovzduší

2. Na uvedené www adrese srovnejte původní a současný areál vlka obecného. Pokuste se vyvodit příčiny rozdílu areálu.

Zdroje: NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NASA jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BABAKALTHY. ctica_-_GPN jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SMITH, Doug. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN