Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická
Odbor ekonomický Odbor analýz a statistik Odbor programového financování Správce rozpočtu MPSV/Kapitoly Správce programů
Odbor ekonomický - hlavní úkoly: Státní závěrečný účet kapitoly 313 a Finanční vypořádání se státním rozpočtem za rok 2013 Aktualizace střednědobého výhledu, návrh rozpočtu kapitoly na rok 2015 Implementace nového účetního a ekonomického systému od 1. ledna 2014
Odbor analýz a statistik – hlavní úkoly: Příprava podkladů pro úpravy minimální mzdy Zpracování návrhu pro zvýšení životního a existenčního minima Analýzy vývoje příjmů a výdajů domácností ČR Zajištění rezortních statistických zjišťování v oblasti sociálních služeb, sociálně-právní ochrany dětí, výkonu sociální práce a gesce za IS o průměrném výdělku Příprava údajů a informací o sociální ochraně v ČR do jednotného evropského systému ESSPROS
Odbor programového financování - hlavní úkoly: evidence investičních akcí organizačních složek státu resortu MPSV v informačním systému EDS/SMVS a správa systému EDS/SMVS za kapitolu finanční řízení investičních dotací zejména do sociální oblasti financovaných ze zdrojů EU, státního rozpočtu a Programu švýcarsko-české spolupráce sběr a analytické zpracování stavebně technických podkladů pro potřeby programového financování správa informačního systému Centrálního registru administrativních budov resortu MPSV
Legislativa zákon č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví vyhláška č. 560/2006 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu
Příkazce operaceSprávce rozpočtu Hlavní účetní Systém finanční kontroly
Příkazce operace: do 7,5 mil. Kč – ředitelé odborů nad 7,5 mil. Kč náměstek/vrchní ředitel určení příkazci pro vybrané druhy výdajů – např. EU projekty, dotace
Minimální mzda Základní právní úprava je stanovena zákoníkem práce (zákon č. 262/2006 Sb.) Výši a podmínky pro poskytování minimální mzdy upravuje nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě Poslední úprava minimální mzdy provedena od 1. srpna 2013 Základní sazba minimální mzdy činí Kč za měsíc nebo 50,60 Kč za hodinu Sazba minimální mzdy pro zaměstnance s invalidním důchodem činí Kč za měsíc nebo 48,10 Kč za hodinu
Minimální mzda v Programovém prohlášení Vlády ČR „Vláda zvýší minimální mzdu po projednání se sociálními partnery tak, aby zajišťovala důstojný život zaměstnanců nezávislý na sociálních dávkách. Její úroveň bude dostatečně motivační a měla by se postupně s ohledem na ekonomické a sociální souvislosti přiblížit 40 % průměrné mzdy.“ Podíl minimální mzdy k průměrné mzdě činí v současnosti 33,8% Minimální mzda v Plánu a Výhledu legislativních prací vlády 2014 až 2017 MPSV předloží každoročně do konce října po projednání se sociálními partnery v Radě hospodářské a sociální dohody ČR návrh na úpravu minimální mzdy Vládě ČR K dosažení cíle by se měla minimální mzda ročně zvyšovat o cca 600 – 700 Kč
Životní a existenční minimum Upraveno zákonem č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu, v platném znění. Částky životního a existenčního minima platné od 1. ledna 2012 v Kč za měsíc pro jednotlivce3 410 pro první osobu v domácnosti3 140 pro druhou a další osobu v domácnosti, která není nezaopatřeným dítětem2 830 pro nezaopatřené dítě ve věku - do 6 let až 15 let až 26 let (nezaopatřené)2 450 Částka existenčního minima v Kč za měsíc existenční minimum Životní minimum je součtem všech částek životního minima jednotlivých členů domácnosti. Od roku 2007 nezahrnuje nezbytné náklady na bydlení, vzhledem k jejich velké diferenciaci. Ochrana v oblasti bydlení je řešena v rámci systému dávek státní sociální podpory poskytováním příspěvku na bydlení a v systému dávek pomoci v hmotné nouzi doplatkem na bydlení.
Valorizace životního a existenčního minima Částky životního a existenčního minima může vláda zvýšit od 1. ledna podle skutečného vývoje spotřebitelských cen, pokud nárůst nákladů na výživu a na ostatní základní osobní potřeby přesáhne ve stanoveném rozhodném období 5 %. Za mimořádných okolností je může zvýšit také mimo termín pravidelné valorizace. Životní a existenční minimum bude po naplnění valorizační podmínky s největší pravděpodobností valorizováno nařízením vlády od 1. ledna Po zvýšení o 5,8 % (nyní předpokládaném pro zachování reálné úrovně částek), by například u jednotlivce částka životního minima vzrostla o 200 Kč na Kč. U čtyřčlenné úplné rodiny s dětmi např. ve věku 8 a 16 let by došlo ke zvýšení o 600 Kč z Kč na Kč. Zvýšení životního a existenčního minima se projeví zejména v oblasti dávek pomoci v hmotné nouzi a u dávek státní sociální podpory.
Děkuji za pozornost Ministerstvo práce a sociálních věcí, sekce ekonomická, Na Poříčním právu 1, Praha 2 tel: , fax: ,