Předmět Český jazyk a literatura Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Název materiálu Česká.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.6 Báseň Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Bůh je moje jistota..
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Poezie Od Roku 1942 průřez básníky. Poezie Od Roku 1942 průřez básníky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tematický okruh: CHEMIE A SPOLEČNOST Název učiva: „ŽIVOT IGELITKY“
Romantismus.
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_Jir_I_32 L.Ferlinghetti
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Česká hymna a její tvůrci
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Děti odsouzených rodičů
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Biblické verše....
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_20
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Dalo by se to označit jako moudra slavných…
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Naučil jsem se....
Návykové látky Alkohol
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Každý den jsme trochu starší…
PERLY MOUDROSTI.
Transkript prezentace:

Předmět Český jazyk a literatura Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Název materiálu Česká poezie po roce 1945 Autor Mgr. Věra Pilousová Tematický okruh 18. Poezie českého beatnika, Václav Hrabě Ročník čtvrtý Datum tvorby 1.pololetí školního roku 2012/2013 AnotaceVliv západní kultury v 60. letech, časopisy Světová literatura a Host do domu. Beatnici – pojem a znaky skupiny, Majáles v Praze v roce 1965, Václav Hrabě, život.Dílo: Stop-time, Blues pro bláznivou holku. Miroslav Kovařík - tvůrce legendy, Pavel Míka, Otevřený dopis Václavu Hraběti. Stylizace lyrického mluvčího, témata poezie. Metodický pokynPrezentace je určená jako podklad pro výklad a práci s texty v hodině, je využitelná pro samostatné studium nebo opakování žáků. Klíčová slovaVliv západní kultury v 60. letech, časopisy Světová literatura a Host do domu. Beatnici – pojem a znaky skupiny, Majáles v Praze v roce 1965, Václav Hrabě, Dílo: Stop-time, Blues pro bláznivou holku. Miroslav Kovařík tvůrce legendy, Pavel Míka, otevřený dopis Václavu Hraběti. Stylizace lyrického mluvčího, témata poezie, úryvky z básní, forma básní.

ČESKÁ POEZIE PO ROCE 1945

VÁCLAV HRABĚ 18. POEZIE ČESKÉHO BEATNIKA

Historicko-politický kontext po r Po vlně kritiky stalinismu dochází v letech k oslabení moci komunistické vlády, což se projevilo v české kultuře uvolněním kontroly nad vydávanými pracemi a rozšířením publikačních možností i dříve zakázaných autorů. V literatuře i životním stylu mladé generace se projevil vliv západní kultury, rockové hudby, písní Rolling Stones a Beatles i hnutí hippies. Významné byly také překlady dosud nevydávaných zahraničních autorů (např. amerických beatniků), které se objevovaly v literárních časopisech Světová literatura, Host do domu, Tvář a dalších.

Nejpopulárnější byli Beatles. Hudební pódia opanovaly bigbítové skupiny v duchu módy elektrických kytar a bicích.

Hnutí hippies mělo u nás celou řadu sympatizantů a napodobitelů. 04thailand0026.jpg/800px-Hippies_04thailand0026.jpg 93%29.jpg/800px-Hippie_bug%21_% %29.jpg

Móda přicházející ze západu přinášela také nové podněty.

Překlady zahraničních autorů se objevovaly především v literárních časopisech: id%3D468

1968/800x800_ilustracni_Tvar.jpg dejiny.cz/PublicFiles/UserFiles/image/Metodika/08_CSR_ /800x800_sesity(1).jpg

Beatnici (zbitá či blažená generace): Volné generační hnutí amerických básníků a prozaiků v USA v 50. a 60. letech 20. století. slovo „beat“ nelze do češtiny přeložit jednoznačně - znamená jednak „zbitý“ či „unavený životem“ (takže vystihuje stav generace) - znamená také „blažený“ (naznačuje tady únik z tohoto stavu“) Hlavní představitelé: William S.Burroughs (1914 – 1998) Lawrence Ferlinghetti ( Jack Kerouac (1922 – 1969) Allen Ginsberg (1926 – 1997)

Jack Kerouac (1922 – 1969) Lawrence Ferlinghetti ( ) Bob Dylan, Lawrence Ferlinghetti, Allen Ginsberg, and Micheal McClure. North Beach, San Francisco,

Lawrence Ferlinghetti Jack Kerouac William S.Burroughs Allen Ginsberg

Allen Ginsberg (1926 – 1997)

Poslouchají jazz, baví se nevázanou sexualitou, konzumují alkohol a grogy, provokují a šokují. Znaky: V době rozkvětu Ameriky odmítají hodnoty konzumní společnosti (bohatství, kariéra, rodina), snaží se o nezávislost na majetku. Žijí jako tuláci, hledají přirozenost a splynutí s přírodou, cení si vnitřní svobody. Nová témata (drogy, alkoholismus, psychiatrické léčebny erotika) Technika spontánního psaní Jazyk ulice,slang a vulgarismy Přínos do literatury:

Studentské oslavy Majáles v Praze v roce 1965 byly mimořádné.

Ginsberg roku 1965 v Praze na Majáles byl zvolen králem.

Václav Hrabě se s Ginsbergem roku 1965 v Praze setkal.

VÁCLAV HRABĚ ( ) básník prozaik

Ze života: Vyrůstal v rodinném domku v Lochovicích na Berounsku, otec byl železniční dělník, matka pracovala v zemědělství studuje jedenáctiletou střední školu v Hořovicích. Jako samouk na klarinet a saxofon hraje s kamarády ve studentském tanečním orchestru v Lochovicích a zakládá dixilendovou kapelu vystudoval češtinu a dějepis na PF v Praze absolvoval základní vojenskou službu, v únoru 1962 se oženil. Živil se jako knihovník, učitel, osvětlovač i účinkující v poetické kavárně Viola. V březnu 1964 se rozvedl. 5. března1965 po příchodu domů kolem třetí hodiny ráno si jako obvykle přitápí plynovým sporákem, plamen jednoho hořáku uhasne a spící Václav Hrabě umírá na otravu kysličníkem uhelnatým.

c9b031f2/images/Lochovice_-_86_.jpg Hrob v Lochovicích

Z tvorby: Václav Hrabě za svého života knižně nepublikoval a nebyl nijak známý. Jeho verše byly recitovány zejména v kavárně Viola. Sbírku posmrtně vydává.M. Kovařík Název znamená pauzu v hudební kreaci. Václav Hrabě se stal po své předčasné smrti téměř legendární postavou. Přispěly k tomu zejména recitační pořady z jeho poezie, pořádané Miroslavem Kováříkem. Stop-time, 1969 Blues v modré a bílé, 1977 Soubor vydal Jaromír Pelc. Blues pro bláznivou holku, 1990 Soubor všech Hrabětových textů připravil Klub přátel poezie.

Pátého března 1965 přichází Václav Hrabě domů pozdě v noci a přitápí si plynovým hořákem. Plamen zanedlouho zhasne a básník se ve spánku otráví oxidem uhelnatým. Tak zněla úřední zpráva. "Tato smrt je obestřena několika záhadami," myslí si dodnes Miroslav Kovářík, tvůrce kultu Václava Hraběte. Miroslav Kovářík (1934) je publicista, recitátor, knižní editor, pedagog, ale hlavně interpret poezie, který objevil a vytáhl na světlo spousty básnických talentů. Nejznámější z nich je určitě Václav Hrabě, od jehož smrti letos uplyne čtyřicet let. Miroslav Kovářík: Hrabětův svět jsem přijal za svůj

Miroslav Kovářík (1934) je publicista, recitátor, knižní editor, pedagog, ale hlavně interpret poezie, který objevil a vytáhl na světlo spousty básnických talentů.

Je pravda, že často ani jeho blízcí přátelé nevěděli, že píše básně? „On ve Viole sedával se dvěma mladými básnířkami, Inkou Machulkovou a Vladimírou Čerepkovou, a občas s nimi vystoupil na nočních jam-sessionech, což byly jazzové improvizace po skončení hlavního představení. Tam sice přednesl několik svých textů, ale psal tenkrát skoro každý a nebyla to jeho vrcholná díla. Já se s Hrabětem v té době setkal dvakrát, třikrát. Když jsme hráli ve Viole, poklepal jsem mu na rameno a řekl: "Pane kolego, my máme vlastního osvětlovače, takže máte volnej večer." Což bylo všechno, nijak jsme se nepřátelili. Naprosto jsem tenkrát netušil, jak osudové pro mě bude setkání s jeho dílem. Když ke mně po Hrabětově smrti doputoval balík s opisy jeho textů, byl jsem z těch básní úplně u vytržení a chtěl je inscenovat.“

„… A pak přišla 60. léta. Praha, kam odešel studovat, byla městem malých divadel, začali vycházet do té doby neznámí autoři, objevil se Prévert, po něm beatnici. Hrabě píše roku 1964 báseň o duších načichlých Ginsbergem a rok nato Ginsberg přijede do Prahy, Hrabě si na něj může sáhnout! Viola byla programově probeatnická, přednášel se tam i Ferlinghetti, Corso…. Dokážete říct v jedné větě, čím vás Václav Hrabě okouzlil? Když jsem poprvé četl jeho poezii, řekl jsem si, že takto přesně cítím i já svůj vztah k tolika jevům, hodnotám i lidem - a jeho svět jsem přijal za svůj.“

Otevřený dopis Václavu Hraběti Milý Václave! Právě uplynulo 47 let od doby, kdy jsi ve věku nedožitých pětadvaceti let zemřel na otravu oxidem uhelnatým. Někdy se říká, že dvacet pět let je i pro katedrálu hodně. Na umírání to věk ale opravdu není. Kdo ví, kolik holek bys ještě pobláznil svými blues. Za svého života ses knihy se svými verši nedočkal, začaly vycházet až dlouho po tvé smrti. Vždy jsi měl asi jen menší okruh nadšenců, kteří ti ale zůstávají věrní i dlouho po své smrti. Tvé verše zpívali známí interpreti. Třeba populární Variace na renesanční téma. Někdo o tobě hovořil jako o „úplně zbytečné legendě“, jiní se proti tomu ohrazovali. Lze jen těžko odhadnout, o jaký další literární poklad bys nás obohatil, kdyby ses dožil dnešních dnů. Bylo by ti už přes sedmdesát. Tobě ale bylo dopřáno jen přesně 9031 dní života. Já sám již od studentských dob, když jdu okolo Vltavy, hledám ty divoké koně, vyjmenovávám své lásky, dívám se na slunce uklánějící se nad krásnou Prahou k západu, na večernici plující černou oblohou a vím, že i má svíce hoří a hoří a milovat mohu jen jako živý. Nedávno jsem si na tebe opět vzpomněl. Na zdi na Petříně někdo napsal začátek tvé Básně skoro na rozloučenou. Bylo to o Štědrém dnu roku Možná to byl kluk, který tam stál se svou holkou. Možná tam byl sám a později jí tam přivedl. To nevím, ale vím, že napsal vyznání o tom, že ji nechce nikdy ztratit. Od té doby svíce času zase uhořela o více než jeden rok a kdo ví, jestli ti dva jsou pořád spolu. To vyznání tam ale prozatím zůstává. pavelmika.blog.iDNES.cz

Václav Hrabě Báseň skoro na rozloučenou Slunce překrásný manekýn se prkenně uklání k západu Zavírají se květiny a obchody Praha unavená chválou básníků a svojí krásou šediví soumrakem Je to tak podivné Co všechno se ti podobá Je to tak podivné Ta myšlenka že tě můžu ztratit Protože všechno na světě se neustále mění

Můžu tě ztratit a zase budou rána plná cigaret a bude to svádět ke krásnému a pompéznímu smutku Můžu tě ztratit a zase budou noci měsíc vlající na obloze bude podobný stínu tvých rozpuštěných vlasů nebudu moct spát a budu nenávidět klasiky Můžu tě ztratit a pak snad bude nejvhodnější svést to na dialektiku Ano to všechno se může stát Ale nikdy už neztratím všechny ty lehkomyslné nevychované a pravdivé děti naší lásky

všechno to co nelze vyhandlovat v Tuzexu nabiflovat přes noc získat protekcí úsměvem touhu a odvahu nečekat až se život převalí kolem jako baráčnický průvod nedat se zlákat štěstím které padne na míru a sluší nebýt tu zbytečně nejíst tu zadarmo chleba Uvidět ráno u Vltavy divoké koně Vyjmenovat své lásky a bude-li to třeba nechat se zabít pro ně

Jak se lyrický mluvčí stylizuje? Hlásí se k oblíbeným básníkům, kteří jsou mu blízcí svým revoltujícím postojem : Francois Villonovi, Františku Gellnerovi, Vladimíru Majakovskému a Allenu Ginsbergovi Vystupuje jako člověk stojící na okraji společnosti ( jako prokletí básníci) Jinde jako rebel, šašek, blázen, vandrák, potrhlý žebrák…..

Témata poezie Václava Hraběte: ¨ (často se v básních prolínají) 5) láska – naplno prožívaná 1) domov (i Praha) 2) vztah k válce 3) vzpoura 4) snaha o odlišení ( hudba, poezie, tabák, alkohol)

1) Téma domova ( i Prahy): Krátká báseň o Praze Hořící obručí proskakují cvičení psi mých myšlenek Na Karlově mostě se nudí barokní legionáři a voda pod jezem zpocená s pěnou v ústech utíká pryč a vrací se zpátky jako zelené obilí když je vítr Voda se vrací vrací se hoře lásky hozené do světa jako bumerang

Ale můj sen z noci na dnešek už se mi nevrátí a nikdy už neuslyším hrát Internacionálu tak jako na pohřbu básníka který ji v každé řádce transponoval do neobvyklých tónin Bude se opakovat léto a zima křik holubů a smutek milenců vrátí se jako ozvěna jak zvony z Říma i naše životy Ten můj sen už se nevrátí Internacionála na hrobě básníka Vrátí se život voda pod jezem

1) Téma domova ( i Prahy): Blues o smutku zhasínajícího teplometu (úryvek) Kočáry antikvárních lásek na Národní třídě Medové hrozny zapadajících mraků a Vltava vycíděná stále novou a novou vodou do lesku diplomatického mercedesu Nalejte mi krásná paní ještě jeden rum Tak tedy vypadá město kam se konečně vracím …

2) Téma vztahu k válce: Ukolébavka (úryvek) … papírovou zlatku po strýčkovi ve vestě Strýček byl legionář válčil na Piavě a byl tak poctivý že když se vrátil neměl práci Zato měl hodnou ženu na rukou tetování a smysl pro legraci A k stáří rakovinu Po celý život nenáviděl válku a všechnu její špínu

2) Téma vztahu k válce: Půlnoční mše v dešti (úryvek) Mrtví romantici zmrzlí v zákopech něžným chraptivým hlasem zpívají nejlepší dílo Ludvíka Beethovena. Také to byli lidé. Teď jsou to jenom jména. Guláš a kvér a řády. Ono to láká. Ale Beethoven? Beethoven? Pánové, co je to za vojáka? Červená, lidská krev v kalužích hasne. A hvězdy na nebi jsou cynicky krásné!

2)Téma vztahu k válce: Vojenská suita 5 (úryvek) Jó už to slunce pomalu mizí v rákosí řeky V krajině cizí A tma je dusná Těžká jak touha jít domů Smutný voják se rouhá Už je ta válka trochu moc dlouhá Už nás to zmáhá Smutek a špína Kdopak vám ještě uvěří v Boha pod nímž se koná ta řezničina?

3) Téma vzpoura: Prolog (úryvek) Pánové věčně skeptičtí a přezíraví kteří své smutky vážete do kytek a znáte už život nazpaměť jako verše svých kultivovaných přátel upozorňuji vás tohleto není přípitek na vaše zdraví Pasáci poezie Koštéři metafor To není pro vás to co tu dávám do placu To pro skutečné lidi které jsem poznal …

3)Téma vzpoura: Stoptime (úryvek) … V tuto chvíli jistě aspoň někteří pánové seriózní počestní a usedlí (za každého režimu a roční i denní doby) se zvedli od svých zaručeně spolehlivých aut manželek nebo televizorů aby burácivým hlasem tragédů vznesli obžalobu proti cynismu a amorálnosti nejmladší generace Ale ty spíš (pravou ruku pod mojí hlavou a levicí mě objímáš) jako rozmarýn do potoka hozený a já se dívám jak kýčařský soumrak otrhává zapadající slunce kousek po kousku jako lístky kopretiny …

4)Téma odlišení (alkohol, tabák, hudba, poezie) : Půlnoční mše v dešti (úryvek) … Courám v kalné vodě, v ruce mi bliká zvlhlá cigareta. Blues o smutku zhasínajícího teplometu (úryvek) Medové hrozny kočáry antikvárních lásek sklenice hořčáku a do toho jeden rum krásná paní Tak tedy vypadá město kam se konečně vracím

4) Téma odlišení (inspirace hudbou jazzovou, bluesovou a rockovou ): a) v básních motivy hudebních nástrojů (buben, saxofon…) b) jména jazzových hudebníků ( Ray Charles, Charlie Parker, Miles Davis) c) speciální hudební termíny a situace (jam-session, scat, stop-time – znamená v hudební terminologii pauzu v hudební kreaci) d) kompozice ovlivněna hudbou – blues, stylem jazzové improvizace, postupné rozvíjení výchozího tématu, technika variací

Hudba je hodnotou proti prázdnotě konvenčního života: Reduta blues (závěr básně ) … Čekám až pianista skončí abych zahrál svůj chorus Nevím co budu hrát Je tolik dobře znějících milostných veršů a republika má tolik peněz v oběhu Je tolik postelí Ale hraju a myslím že to není beznadějné neboť skrze pot a kouř za sebou slyším buben Jak v nepravidelných chraplavých příklepech vytlouká chválu věčného hledání l …

5) Téma naplno prožívané lásky): Báseň skoro na rozloučenou (závěr básně) Ano to všechno se může stát Ale nikdy už neztratím všechny ty lehkomyslné nevychované a pravdivé děti naší lásky všechno to co nelze vyhandlovat v Tuzexu nabiflovat přes noc získat protekci úsměvem touhu a odvahu nečekat až se život převalí kolem jako baráčnický průvod nedat se zlákat štěstím které padne na míru a sluší nebýt tu zbytečně Nejíst tu zadarmo chleba Uvidět ráno u Vltavy divoké koně Vyjmenovat své lásky a bude-li to třeba Nechat se zabít pro ně

A mně se chce tak spát. Spát ve stínu tvých vlasů. Spát na nic nemyslet při zvuku tvého hlasu se probouzet, jak kuchař v pohádkách, kde spí se stovky let a znovu usínat s hrstí tvých vlasů na čele a trochu žárlit na slunce, které ti kreslí po těle malé nepochopitelné obrázky 5) Téma naplno prožívané lásky: Ospalé něžnosti

5) Téma lásky naplno prožívané: Až bude svítat ( úryvek) … Jen ještě jeden polibek na tvém střevíčku přepluji spoustu oceánů A třeba objevím nějakou novou neznámou Ameriku jenom pro tebe …

5) Téma naplno prožívané lásky: Variace na renesanční téma Láska je jako večernice plující černou oblohou Zavřete dveře na petlice! Zhasněte v domě všechny svíce a opevněte svoje těla vy kterým srdce zkameněla Láska je jako krásná loď která ztratila kapitána námořníkům se třesou ruce a bojí se co bude zrána

Láska je bolest z probuzení a horké ruce hvězd které ti sypou oknem do vězení květiny ze svatebních cest Láska je jako večernice plující černou oblohou Náš život hoří jako svíce a mrtví milovat nemohou

Václav Hrabě se stal kultickým básníkem nespokojených mladých lidí, významně ovlivnil podobu mladé poezie 70. a 80. let: Josef Šimon Miroslav Huptych Jaromír Pelc Petr Skarlant Petr Cincibuch Zdeněk Lébl Svatava Antošová

FORMA BÁSNÍ: 1) KOMPOZICE ovlivněna hudbou – blues, stylem jazzové improvizace, postupné rozvíjení výchozího tématu, technika variací 2) volný verš 3) pravidelný verš 4) sonet 5) veršový přesah

Je to láska prožívaná naplno, nejpopulárnější jeho básní je Variace na renesanční téma. Odmítá hodnoty konzumní společnosti, chce se od ní odlišit, má rád jazz. 1.Čím se Václav Hrabě podobal beatnikum? 2. Které z pěti témat jeho poezie je nejoblíbenější? Shrnutí Otázky a řešení : 3. Čím vás zaujala forma básní Václava Hraběte? Především velmi originální a působivou obrazností.láska jako večernice, krásná loď, bolest z probuzení, infekce… Chce to vzít knihu a hledat….

Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 4. ročník SOŠ, SPN 2005 Sochrová, Marie: Čítanka IV. K literaruře v kostce, Fragment 2004 Machala, Lubomír a kol.:Panorama české literatury, Olomouc 1994 Hošek, Milan a kol.: Literatura pro 4. ročník SŠ, Didaktis 2010 Holý, Jiří a Lukeš, Emil: Čítanka české literatury 4,Český spisovatel 1996 Kovařík, Miroslav: Hrabětův svět jsem přijal za svůj.Právo, 15, , č. 52,Salon, s. 1, 3. 2 obr. Křivánek, Vladimír: Kolik příležitostí má báseň, Host, Brno 2007 Hrabě, Václav, Blues pro bláznivou holku, Klub přátel poezie 1990 Použité zdroje: Literatura

Použité zdroje: Obrázky Hippie_bug%21_% %29.jpg /image/Metodika/08_CSR_ /800x800_sesity(1).jpg