Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.10 Vypravování Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Český jazyk (sloh) – 8. ročník
Advertisements

VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na vypravování. Obsahuje stručnou definici prostého vypravování a reprodukce. Uvádí vhodné.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Všechno se to začalo odehrávat už hodně, hodně dávno, kdy nebylo nic. Jen černo černá tma, která obklopovala velký vesmír. A pak se to stalo! Narazili.
Gramatika Vypravování
Vypravování.
VYPRAVOVÁNÍ.
Číslo v digitálním archivu školy
Song Presentation. RL10 nová slova Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
VYPRAVOVÁNÍ.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
PAMÁTKY PRAHA.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: listopad.
ICT ČJ podstatná jména I. - 4.ročník
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
VYPRAVOVÁNÍ.
Vypravování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Věta jednoduchá a souvětí Název sady: Český jazyk 6. ročník.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Mluvnické kategorie podstatných jmen Název sady: VY_32_Inovace Český jazyk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Číslovky 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a jeho svět.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova ohebná 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_14_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_KARLŮV MOST Název: KARLŮV MOST.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odchylky od pravidelné stavby věty Název sady: Český jazyk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_2C_08_POPIS_UMELECKEHO_DILA Popis listopadu 2011 Popis – úvod, co vše můžeme popisovat, specifika popisu uměleckého.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Číslovky 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Práce s textem – čtení s porozuměním VY_32_INOVACE_1B_19 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 2 Jazyková komunikace Mateřská škola, Základní škola.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Velká písmena 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_Inovace_6.1.5 homonyma Český jazyk 7. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Práce je vlastní originální tvorbou autora.
VY_32_Inovace_ Věty jednočlenné a dvojčlenné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Slovesný rod.
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
CÍSAŘOVY NOVÉ ŠATY (ŘEŠENÍ)
Předložky.
Příchod Slovanů, praotec Čech.
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Věta se skládá ze slov Název školy
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
SLOH A KOMUNIKACE Výtah.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
ANOTACE NÁZEV: PRAHA AUTOR: Mgr. Marie Matoušová STRUČNÁ ANOTACE (OBSAH, DATUM PILOTÁŽE): Práce s textem VZDĚLÁVACÍ PŘEDMĚT (VE KTERÉM BYL MATERIÁL ODUČEN):
Spojky.
Autor: Andrea Kolářová
Český jazyk a literatura 3. ročník
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Zájmena.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_09_Kocůrková
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:. Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává základní poučení o vypravování jako slohovém útvaru. Jsou v něm zařazena cvičení k upevnění učiva. Obsahuje animace.

Vypravování Dějová posloupnost Jazykové prostředky

Vypravování  patří k nejčastější složce lidské komunikace  přibližuje ústní nebo písemnou formou posluchači nebo čtenáři příběh, děj…

Jazykové prostředky:  Vypravujeme v časové posloupnosti, tj. jak šly události po sobě  Snažíme se o dějové napětí, tj. a) vynecháváme nedůležité informace b) volíme výstižná slovesa c) používáme přímou řeč  Reprodukujeme, pokud jsme vypravovanou událost sami nezažili

Vyhledejte dějová slovesa v následujícím textu: Našel ji v růžovém pokoji, seděla u okna a vyšívala něco. Na zdi naproti oknu viselo krásné zrcadlo, které skláři až z Murana poslali jí darem. Bylo v něm vidět okno i princeznu, kus modré oblohy a koruny zelených stromů venku za oknem. Mladý muž přistoupil k zrcadlu a pravil: „Dobrý den, zrcadlo, přišel jsem poprosit o radu. Stalo se, že když jsem se vydal na vyučenou, potkal jsem se s řezbářem a s krejčím, kteří … … Jednou jsme se utábořili v lese. Tam řezbář z lipového kmene vyřezal krásnou pannu. Krejčí té panně ušil nádherné šaty. Já jsem ji pak naučil mluvit. Pak jsme se o ni hrozně pohádali. Řezbář tvrdil, že patří jemu, protože ji stvořil. Krejčí zase, že jeho, protože ji oblékl. A já dokazoval, že moje, protože jsem ji naučil mluvit.“ Poznali jste pohádku? Rozum a Štěstí

Řešení: Našel ji v růžovém pokoji, seděla u okna a vyšívala něco. Na zdi naproti oknu viselo krásné zrcadlo, které skláři až z Murana poslali jí darem. Bylo v něm vidět okno i princeznu, kus modré oblohy a koruny zelených stromů venku za oknem. Mladý muž přistoupil k zrcadlu a pravil: „Dobrý den, zrcadlo, přišel jsem poprosit o radu. Stalo se, že když jsem se vydal na vyučenou, potkal jsem se s řezbářem a s krejčím, kteří … … Jednou jsme se utábořili v lese. Tam řezbář z lipového kmene vyřezal krásnou pannu. Krejčí té panně ušil nádherné šaty. Já jsem ji pak naučil mluvit. Pak jsme se o ni hrozně pohádali. Řezbář tvrdil, že patří jemu, protože ji stvořil. Krejčí zase, že jeho, protože ji oblékl. A já dokazoval, že moje, protože jsem ji naučil mluvit.“

Osnova vypravování: 1. Uvedení (seznámení s dějem, jeho otevření) 2. Zápletka (napětí) 3. Vyvrcholení 4. Rozuzlení (uzavření děje, poučení, dojmy) Osnova může být heslovitá, větná nebo citátová. V jedné osnově nestřídáme různé způsoby.

Vypracujte osnovu: Do Prahy přichází z venkova Kuba se svou Kozou a vezou vejce pro stavbu Karlova mostu. Kuba jednou uvidí Mácu, která dodává na stavbu mostu kované hřeby, a zamiluje se do ní. Jednou Kuba zapříčiní pád lešení na mostě a je dělníky vyhnán i s Kozou. Ujímá se jich Mistr Hanuš, který hledá dobrého řezbáře pro sochy orloje a zaujme ho Kubovo umění vyřezávat. U Mistra studuje i chudý Matěj. Dohlíží na plány Staroměstského orloje. Nemá kde spát a najde si opuštěný Faustův dům. Kvůli posměchu spolužáků tam sebere stříbrný peníz, aby se svým vrstevníkům vyrovnal. Ti jej však podvedou a v nestřeženou chvíli poničí plány orloje. Nic netušící Matěj plány předá Mistru Hanušovi.

Konšelé objeví poničené plány a potrestají viníka: Matěj je na jeden den připoután na pranýř, a protože se neprovinil, rozhodne se Hanušovi pomstít a upíše duši ďáblu. Když je orloj dokončen, nesklidí tvůrci žádné uznání. Japonci nabízejí Mistru Hanušovi, aby postavil orloj u nich. Svědkem diskuze je Matěj a napíše dopis pražským radním. Ti pověří kata Mydláře, aby Hanuše oslepil. Zoufalý Hanuš pak sáhnutím do stroje orloj zastaví. Kuba je pověřen, aby orloj opravil. Když to ale nestihne včas, bude popravena Máca. Kuba na poslední chvíli úkol splní, nestihne však doběhnout na popraviště. Později zjistí, že Koza se vyměnila s Mácou a byla oběšena ona. Vzápětí však ze šibenice spadne a ukáže se, že celou dobu měla v krku železnou trubičku, takže se jí nic nestalo.

Příklad řešení (heslovitá osnova): 1. Uvedení: Kuba a Koza - příchod do Prahy Máca - Kuba se zamiluje 2. Zápletka: Pád lešení - Kuba odchází k Mistru Hanušovi Matěj - posměch - krádež - trest Matějova pomsta 3. Vyvrcholení: Oslepení Hanuše Hrozba, že Máca bude popravena- Kuba ji nestihne zachránit? 4. Rozuzlení: Domnělé popravení Kozy

Příklad řešení (větná osnova): 1. Uvedení: Kuba a Koza přicházejí do Prahy. Kuba se zamiluje do Máci, zaviní pád lešení a ztrácí práci. Nachází si práci pro Mistra Hanuše. 2. Zápletka:Chudý Matěj ukradne peníz, ale posměchu spolužáků neunikne. Je potrestán a pomstí se. Hanuš je oslepen. 3. Vyvrcholení:Kuba musí v krátkém čase opravit orloj pod hrozbou, že jinak bude Máca popravena. Kuba práci stihne, ale nedoběhne na popraviště. 4. Rozuzlení:Místo Máci je popravena Koza, ale šťastnou náhodou se jí nic nestane.

Příklad řešení (citátová osnova): 1. Uvedení: Do Prahy přichází z venkova Kuba se svou Kozou. Pak Kuba zapříčiní pád lešení na mostě a je dělníky vyhnán i s Kozou. Obou se jich ujímá Mistr Hanuš. 2. Zápletka: U Mistra studuje i chudý Matěj. Kvůli posměchu spolužáků sebere ve Faustově domě stříbrný peníz, aby se svým vrstevníkům vyrovnal. Ti jej však podvedou a v nestřeženou chvíli poničí plány orloje. Matěj je na jeden den připoután na pranýř, a protože se neprovinil, rozhodne se Hanušovi pomstít a upíše duši ďáblu. 3. Vyvrcholení: Kuba je pověřen, aby orloj opravil. Když to ale nestihne včas, bude popravena Máca. Kuba na poslední chvíli úkol splní, nestihne však doběhnout na popraviště. 4. Rozuzlení: Později zjistí, že Koza se vyměnila s Mácou a byla oběšena ona. Vzápětí však ze šibenice spadne a ukáže se, že celou dobu měla v krku železnou trubičku, takže se jí nic nestalo.

Práce s textem: Poznali jste příběh? Doplňte přímou řeč, kde je to vhodné. Nakreslete obrázkovou osnovu. Napište další dějová slovesa, která by se do příběhu hodila. Na vhodném místě zvyšujte napětí příběhu. Reprodukujte příběh zpaměti vlastními slovy. Kozí příběh – pověsti staré Prahy

Metodická poznámka: U snímku č.8 se žáci rozdělí do tří skupin. Každá skupina zpracuje jeden typ osnovy.

Zdroje: KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 6. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN WERICH, Jan. Fimfárum. Praha: Albatros, 2008, ISBN Obrázky z galerie Klipart 9%C3%ADb%C4%9Bh_- _pov%C4%9Bsti_star%C3%A9_Prahy