Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Úvod do ekonomické teorie
Trh a jeho zákonitosti.
Mikroekonomie – 1. cvičení Ing. Petra Šustová
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Ekonomie vědy a výzkumu
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Cvičení - Úvod do studia ekonomické teorie
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Úvod do ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Formování trhu
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Seminář 1. Předmět ekonomie
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE vyučující:
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Úvodní seminář Národní hospodářství
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Ekonomie I Úvod do ekonomie. Základní elementy trhu.

Vzdělávací cíl: Cílem přednášky je vymezit ekonomii jako vědní disciplínu, definovat mikroekonomii a makroekonomii, jejich předmět zkoumání, metody ekonomické vědy, vymezit výrobní faktory a základní ekonomickou triádu, vysvětlit základní vztahy ekonomického systému, objasnit možné principy koordinace ekonomických aktivit, vysvětlit podstatu tržního systému, který je dnes považován za nejdokonalejší ze způsobů usměrnění výrobních zdrojů vzhledem k potřebám společnosti. Cílem je také objasnit podstatu trhu a tržního mechanismu, způsobu utváření ceny na trhu a objasnění jednotlivých forem konkurence.

Obsah Úvod 1. Předmět zkoumání ekonomie, ekonomie a ekonomika, mikro a makroekonomie, pozitivní a normativní ekonomie. 2. Metody zkoumání ekonomie. Nástrahy ekonomie a metodologická úskalí. 3. Základní pojmy a souvislosti ekonomie. 4. Vznik a charakteristika trhu. Typy trhu, tržní subjekty. 5. Základní elementy trhu. 6. Konkurence. Závěr

Literatura: Základní: MACÁKOVÁ, L. aj. Mikroekonomie – základní kurs. 10. vyd. Praha: Melandrium Slaný, ISBN s SIRŮČEK, P., NEČADOVÁ, M. Mikroekonomická teorie 1 – cvičebnice. 1. vyd. Praha: Melandrium Slaný, ISBN s Doporučená: BRADLEY, R. SCHILLER. Mikroekonomie. Brno: Computer Press, ISBN HOLMAN, R. Mikroekonomie – středně pokročilý kurz. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, ISBN HOLMAN, R. Ekonomie. 3. vyd. Praha: C. H. Beck, ISBN TULEJA, P., NEZVAL, P., MAJEROVÁ, I. Základy mikroekonomie (Učebnice pro ekonomické a obchodně podnikatelské fakulty). 1. vyd. Brno: Nakladatelství CP Books, a. s., ISBN

1. PŘEDMĚT ZKOUMÁNÍ EKONOMIE, EKONOMIE A EKONOMIKA, MIKRO A MAKROEKONOMIE, POZITIVNÍ A NORMATIVNÍ EKONOMIE.

Předmětem ekonomie je analýza uspokojování lidských potřeb, motivů uspokojování potřeb, motivů výroby a reprodukčního procesu, makroekonomických veličin, řešení problému vzácnosti. Vysvětluje ochotu lidí něco vyrábět, nesoulad mezi potřebami a zdroji. Ekonomie jako věda je systém poznatků a názorů o zkoumání způsobů jak uspokojovat lidské potřeby.

Ekonomie - Ekonomika Ekonomie: oikos – dům, nomos – zákon, je vědou, která studuje způsob, jakým lidé používají vzácné, omezené zdroje k výrobě užitečných statků a služeb a jak si tyto statky a služby rozdělují a vzájemně směňují, jedna ze společenských vědeckých disciplín zabývající se řešením základního problému vzácnosti ekonomických statků a omezenosti zdrojů, Ekonomika: souhrn výrobních a hospodářských vztahů ve vývoji společnosti, v určitém státě, odvětví výroby, reálný systém, který má své prvky a vazby.

Mikroekonomie - Makroekonomie Mikroekonomie (z řeckého slova „mikros“ = malý) se soustřeďuje na analýzu chování jednotlivých prvků ekonomiky (jednotlivců, firem, domácností); např. se zabývá určením ceny výrobku, chováním spotřebitele, chováním firmy atd. Makroekonomie (z řeckého slova „makros“ = velký) zkoumá faktory, které determinují úroveň agregátních veličin (HDP, NI, nezaměstnanost, inflace), a vzájemné vztahy ve vývoji těchto veličin

Pozitivní – Normativní ekonomie Pozitivní – popisuje fakta a chování v ekonomice. Přijímá ekonomickou realitu takovou jaká je, cílem je realitu popisovat a hledat v ní zákonitosti. Normativní –zahrnuje etiku a hodnotové soudy. Vychází tedy z hodnotících a morálních úsudků, proto se odpovědi na řešené otázky nedají řešit odvoláním se na fakty.

2. METODY ZKOUMÁNÍ EKONOMIE. NÁSTRAHY EKONOMIE A METODOLOGICKÁ ÚSKALÍ.

Metody zkoumání ekonomie analýza x syntéza, indukce x dedukce, pozorování, srovnávání, analogie, komparativní metody, matematické a statistické metody, modelování, experiment.

Nástrahy ekonomie a metodologická úskalí předpoklad „ceteris paribus“ nedodržování principu „za jinak stejných podmínek“, zásada správného usuzování o příčinách a následcích „post hoc klam“, „klam kompozice“ – omyl usuzování z části na celek, subjektivita, nejistota v ekonomickém životě.

3. ZÁKLADNÍ POJMY A SOUVISLOSTI EKONOMIE.

Ekonomická triáda (tři základní ekonomické problémy) CO? JAK? PRO KOHO?

Vzácnost omezené zdroje x neomezené potřeby. Ekonomická vzácnost: omezenost, užitečnost, nutnost vyvíjet činnost k opatření. Efektivnost nejvýhodnější možné využití společenských zdrojů.

Potřeba pocit, že se něčeho nedostává, různé druhy a formy potřeb, intenzita, význam. Služba užitečný výkon neprojevující se ve své věcné podobě, uspokojuje svým průběhem. Statek uspokojuje potřeby svou hotovou formou, ekonomický statek x volný statek.

Hranice výrobních možností (PPF) představuje maximální množství dvojice statků nebo služeb, která mohou být vyrobena s danými zdroji, definuje základní charakteristiku ekonomie, základní ekonomická souvislost užívání výrobních zdrojů, definice vzácnosti, hranice mezi dosažitelnými a nedosažitelnými výrobami. Předpoklady: - konstantní množství všech výrobních faktorů, - výroba dvou statků, - VF jsou specializované.

Hranice výrobních možností (PPF) statek X: potraviny statek Y: oděvy PPF A B C D E O P Náklady obětované příležitosti

Výrobní faktory Půda: - produkt přírody, není volný statek, - důchod plynoucí z půdy – pozemková renta. Práce: - lidská činnost, která přeměňuje přírodní zdroje v užitečné statky, - důchod plynoucí z práce – mzda. Kapitál: - výsledek předchozí výroby, - důchod plynoucí z kapitálu je zisk nebo úrok.

Výnosy z výrobního faktoru použití výrobních faktorů za účelem získání něčeho (zisku, výhod, atd.), zákon klesajících výnosů (Law of Diminishing Returns) – výnosnost jednoho faktoru, jehož objem roste, se bude snižovat. platí pouze za předpokladu, že výstup roste vlivem růstu objemu jediného výrobního faktoru a objem dalších používaných výrobních faktorů se nemění. výnosy z výrobního faktoru = výstup / vstup

Výnosy z rozsahu rostoucí výnosy z rozsahu (Increasing Returns to Scale) – růst objemu používaných výrobních faktorů vede k vyššímu tempu růstu výnosů z nich, konstantní výnosy z rozsahu (Constant Returns to Scale) – výnos z výrobních faktorů roste proporcionálně s růstem rozsahu jejich zapojení do výroby, klesající výnosy z rozsahu (Diminishing Returns of Scale) – růst výnosů z výrobních faktorů je nižší než růst těchto faktorů.

4.VZNIK A CHARAKTERISTIKA TRHU. TYPY TRHU, TRŽNÍ SUBJEKTY.

Vznik a charakteristika trhu Trh – uspořádání, při kterém na sebe vzájemně působí prodávající a kupující, což vede ke stanovení cen a množství komodity. Hlavním faktorem vzniku trhu je dělba práce: přirozená dělba práce společenská dělba práce dělba práce v pracovních operacích mezinárodní dělba práce

Typy trhů Podle územního hlediska: místní, národní, světový. Podle počtu zboží, které na trhu sledujeme: dílčí, agregátní. Podle předmětu koupě a prodeje: trh výrobních faktorů, trh peněz, trh výrobků a služeb. Podle stupně organizovanosti (organizovaný, neorganizovaný)

Tržní subjekty Domácnosti Firmy Stát Zahraničí

Model ekonomického koloběhu DOMÁCNOSTI FIRMY důchody za služby VF platby za statky a služby Finanční (peněžní) rozměr toku produkce a důchodů za služby VF. produkt Tok výstupů směřujících na trh finální produkce. Tok důchodů domácností za služby VF. důchod Produkt = důchod, pokud se celý příjem firem rozkládá na důchody vlastníků VF.

Mechanismus hospodářské koordinace Koordinace -uvedení jednotlivých částí do souladu mechanismus usměrňující fungování hospodářství; není lhostejno, jakým způsobem jsou využívány omezené zdroje za účelem uspokojování potřeb, které jsou neustále rostoucí a neomezené, konflikt výrobce x spotřebitel usměrnění zdrojů vzhledem k potřebám odpověď na otázku: co, jak a pro koho vyrábět.

Formy ekonomické organizace: 1. zvykový systém 2. příkazová ekonomika 3. cenový (tržní) systém 4. smíšená ekonomika Dva způsoby koordinace hospodářství: (rozvoj v průběhu 20. století): 1. princip příkazu (vertikální struktura) 2. cenový systém (horizontální struktura) CPE x tržní hospodářství

Tržní mechanismus je proces vzájemného ovlivňování tvorby nabídky (S), tvorby poptávky (D) a tvorby ceny (P). Základní funkcí trhu je optimalizovat alokaci zdrojů.

5. ZÁKLADNÍ ELEMENTY TRHU.

Nabídka nabídka X nabízené množství zákon rostoucí nabídky posun křivky X posun po křivce agregátní, dílčí, individuální nabídka faktory ovlivňující nabídku

Poptávka poptávka X poptávané množství zákon klesající poptávky posun křivky X posun po křivce agregátní, dílčí, individuální poptávka faktory ovlivňující poptávku

D S P Q PEPE QEQE E Tržní rovnováha – dílčí trh E = rovnováha na trhu (Equilibrium) P E = rovnovážná cena Q E = rovnovážné množství 33

D S P Q PEPE QEQE E Změna na trhu – růst nabídky růst rovnovážného množství, pokles ceny Růst nabídky – posun celé nabídkové křivky doprava dolů S´ E´ QE´QE´ PE´PE´ např. velká úroda banánů, nižší náklady… 34

D S P Q PEPE QEQE E Změna na trhu – pokles nabídky pokles rovnovážného množství, růst ceny Pokles nabídky – posun celé nabídkové křivky doleva nahoru S´ E´ QE´QE´ PE´PE´ např. neúroda banánů, vyšší náklady… 35

D S P Q PEPE QEQE E Změna na trhu – růst poptávky růst rovnovážného množství, růst ceny Růst poptávky – posun celé poptávkové křivky doprava nahoru E´ QE´QE´ PE´PE´ např. vánoční období, růst příjmů spotřebitelů… D´ 36

D S P Q PEPE QEQE E Změna na trhu – pokles poptávky pokles rovnovážného množství, pokles ceny Pokles poptávky – posun celé poptávkové křivky doleva dolů E´ QE´QE´ PE´PE´ např. pokles cen substitutů, pokles příjmů spotřebitelů… D´ 37

Posuny nabídky a poptávky vyvolají je jiné změny (příčiny), než je cena daného druhu zboží posun nabídky (základní faktory tržní nabídky): náklady VF (výrobních faktorů) úroveň technologie množství prodávajících další statky daně a dotace očekávání výrobců posun poptávky (základní faktory tržní poptávky): množství kupujících preference spotřebitelů (chutě, přání) disponibilní důchod existence substitutů očekávání spotřebitelů

Převis nabídky nad poptávkou – tržní přebytek P Q D S P1P1 AB q1q1 q2q2 E při ceně P 1 jsou výrobci ochotni nabízet množství q 2, spotřebitelé jsou však ochotni nakoupit pouze množství q 1,…tlak na pokles ceny, ustanovení rovnováhy v bodě E |AB| = |q 2 - q 1 | = převis nabídky nad poptávkou při ceně P 1 Banány za 50 Kč/kg 39

Převis poptávky nad nabídkou – tržní nedostatek P Q D S P2P2 CD q1q1 q2q2 E při ceně P 2 je ochota firem produkovat pouze množství q 1, spotřebitelé poptávají q 2, tlak na růst P, …ustanovení rovnováhy v bodě E |CD| = |q 2 – q 1 | = převis poptávky nad nabídkou při ceně P 2 Banány za 10 Kč/kg 40

6. KONKURENCE.

Konkurence - střet zájmů tržních subjektů Konkurence napříč trhem (mezi nabídkou a poptávkou) Konkurence na straně poptávky Konkurence na straně nabídky: konkurence cenová x necenová dle charakteru tržního prostředí rozlišujeme: dokonalou konkurenci monopol oligopol monopolistickou konkurenci nedokonalá konkurence

počet výrobců charakter produkce bariéry vstupu tržní podíl dokonalá konkurence MNOHO HOMOGENNÍ (STEJNORODÁ) NEVELMIMALÝ monopolJEDEN PRODUKT BEZ SUBSTITUTŮ ANO CELÝ/ VELKÝ oligopolNĚKOLIK HOMOGENNÍ/ HETEROGENNÍ ANOZNAČNÝ monopolistic- ká konkurence MNOHO JEMNĚ HETEROGENNÍ MALÉ/ŽÁDNÉMALÝ 43 Tabulka – popis tržních struktur podle 4 základních charakteristik

Dotazy? Děkuji za pozornost