E.ON Distribuce, a.s. – rizika a příležitosti na energetickém trhu ČR Fungování energetických trhů v EU a ČR Josef Havel 1.11.2011 Praha – Žofín E.ON Distribuce,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrace obnovitelných zdrojů do elektrizační soustavy ČR Kulatý stůl AEM,
Advertisements

Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Ing. Jan Klas Žofín, Úvod Novela energetického zákona Novela zákona o POZE Nová ASEK 2.
Žofínské fórum Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR 27. října 2015.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Obnovitelné zdroje – integrace do distribuční soustavy a dopady na provozovatele sítí Konference Martinický palác - 2.listopad 2010 Josef Havel – E.ON.
Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/ Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
1 „Fungování energetických trhů v ČR a EU“ Teplárenství v ČR: možnosti a překážky dalšího rozvoje Miroslav Krejčů.
Situace na trhu zemědělcům a potravinářům mnoho příležitostí nenabízí Ing. Miroslav Toman, CSc. prezident Agrární komory ČR a Potravinářské komory ČR.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Vývoj zákona o hospodaření energií - současnost a budoucnost Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Problematika vtláčení biometanu do plynárenských sítí 1.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Ministerstvo vnitra ČR, leden 2012 Centrální nákup v resortu MV.
Ochrana práv spotřebitelů a zákazníků na energetickém trhu Alena Vitásková Předsedkyně Energetického regulačního úřadu Praha, 15. května 2013.
Ivo Krsička Jedinečné spojení znalostí obchodu a distribuce energií.
ÚSPORY MINISTERSTVA VNITRA, POLICIE ČR A HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR V ROCE 2011 Ministr vnitra Radek JOHN.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Setkání starostů zlínského kraje
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií ŽP 100 mil. Kč na vozidla s alternativním pohonem pro obce a kraje + Memorandum o spolupráci Mgr.
Výroba elektrické energie - obecná část
Mezinárodní vzdělávací projekt TESEUS
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
RASC Standardy řízení služeb
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
RIZIKO.
Informace k e-tržišti Gemin
Benefit7.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
MVdr.Vratislav Krupka.
Pozemkové úpravy.
Centrální nákupy SŽDC pro opravu, údržbu a modernizaci železničního svršku Stanislav Smeták Workshop „Oprava a údržba kolejí železničních drah“ Praha –
Chytrá řešení od společnosti E.ON
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Elektrické napětí Spolehlivost dodávky elektrické energie
Energetický management
Seminář k tématice: Nevyjmenované zdroje a odpojování od CZT
RIZIKO.
Řízení rizik podvodu a korupce při zadávání veřejných zakázek
Tisková konference ČMKOS
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Praktické přínosy WEP pro české podniky
Výzva č. 5 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Národní akční plán čisté mobility
Život bez střeva , Praha.
Výzva č. 5 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Výzva č. 3 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Připravované změny vyhlášky o kvalitě dodávek elektřiny a vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou a další požadavky na „lokální“
Transkript prezentace:

E.ON Distribuce, a.s. – rizika a příležitosti na energetickém trhu ČR Fungování energetických trhů v EU a ČR Josef Havel Praha – Žofín E.ON Distribuce, a.s.

2 Obsah  Úvod  Příležitosti – rizika  Nová energetická legislativa – příležitost nebo hrozba ?  Podíl OZE na energetickém mixu v ES ČR a skupiny E.ON v ČR  Ztráty E.ON Distribuce, a.s. z podpory OZE, KVET a DV  Podmínky pro zvýšení podílu OZE na energetickém mixu z pohledu E.ON  Předpoklady nárůstu nových realizací OZE dle asociací v ČR  Bilanční limit pro připojení nových zdrojů do ES ČR  Měření a vyhodnocení vlivu FVE na provoz DS  Závěr

3 Podíl skupiny E.ON na trhu s elektřinou v České republice (2010) E.ON 19,3 % tj. 12,8 TWh ČEZ 45,0 % PRE 12,2 %

2 „Magický trojúhelník“ zásobování energiemi v budoucnosti Šetrnost k životním prostředí Rentabilita Spolehlivost dodávky Řešení přináší jen integrovaný přístup CO 2

5 Podpora E.ON při zvýšení podílu OZE v energetickém mixu E.ON zastává jasný a jednoznačný požadavek: „Cleaner & better energy“ tj. energii vyrábět, distribuovat a prodávat "cleaner", tedy čistěji a účinněji než dříve

Podíl jednotlivých druhů zdrojů připojených do DS E.ON Distribuce, a.s. k Strana 6

7 Příležitosti x Rizika  Energetická koncepce státu a její legislativní a investiční podpora x odklon Německa od jaderné energetiky  Zvýšení podílu OZE na energetickém mixu x decentralizace výroby, navýšení regulované složky ceny elektřiny  Smart Grids, inteligentní měření x zvýšené nároky na řízení a provozování distr.sítí, kyberútoky  Výrazné investice do distribučních sítí – připojování OZE, obnova VVN x nedostatečná legislativní podpora pro liniové stavby, zákon o ZVZ  Zvyšování energetické účinnosti, podpora úsporných technologií, e- mobilita x směrnice EU

8 Nová energetická legislativa – příležitost nebo hrozba ? Nová energetická legislativa –Novela zákona č. 458/2000 Sb. Podstatné změny, zejména –Autorizace na výstavbu výroben elektřiny –Dispečerské řízení výroben, Připravované změny sekundární legislativy ze strany státní správy –Novela zákona č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií Připravované změny sekundární legislativy ze strany státní správy Autorizace pro zdroje od 100 kW Projednávaná energetická legislativa –Návrh zákona o podporovaných zdrojích Připravované změny sekundární legislativy ze strany státní správy 3. čtení v PS Parlamentu ČR od – pozměňovací návrhy HV, ZV a VŽP Aktivita CZEPHO proti tomuto návrhu zákona -Novela zákona o zadávání veřejných zakázek. Zrušení výjimky pro sektorové zadavatele

9 Podpora E.ON při zvýšení podílu OZE v energetickém mixu  Podpora především regulovatelným zdrojům  Podpora zdrojům s vysokou účinností  Podpora zdrojům, které mají další pozitivní efekty pro společnost a ekonomiku ČR  Zejména podpora:  Bioplyn, biometan ve vysoce účinné KVET  Malé vodní elektrárny  Spalování biomasy ve vysoce účinné KVET

10 Stav žádostí o připojení OZE v ECD k

11 Přehled výkonů dle smlouvy o připojení k v ES ČR Zdroj ČSRES

12 Porovnání výkonů k s NAP Zdroj ČSRES

Page 13ECD Parametry 2011 Reálný stav připojení FVE a VTE v roce 2011 a bilanční limit PoložkaPřipojený výkon v MW Stav připojení FVE k (včetně LDS)895 MW Stav připojení VTE k MW Stav připojení FVE k MW Stav připojení FVE a VTE k MW Očekávaná připojení 4 ks VTE do konce r dle SoP30 MW ? Očekávaný stav připojení FVE k Očekávaný stav připojení VTE k celkem 922 MW 54 MW až 976 MW Bezpečný instalovaný výkon pro rok 2011 pro E.ON 950 MW Závěr : V oblasti E.ON nelze v r uzavřít SoP pro další FVE a VTE

Náklady hrazené výrobcům Výnosy od zákazníků Negativní saldo (ztráta) Page 14 Hodnoty v mil. Kč (bez inflace kalkulované v hodnotě korekčního faktoru) Finační ztráty E.ON Distribuce, a.s. z podpory OZE, KVET a DV E.ON Distribuce, a.s. - ECD

15 Otevřené soudní spory a správní řízení, kontroly oprávněnosti přiznané sazby na výkup elektřiny z OZE  Soudní spory  ve věci tzv. „srážkové daně“ – 26 a 28% - čekáme na rozhodnutí Ústavního soudu  Delimax Hodonín – neudělení souhlasu k připojení FVE na střechy závodu  SŘ u ERÚ – nepřipojené FVE do konce roku 2010  FVE AKAM Boskovice  FVE Milevsko  atd.  „Neoprávněné obohacování“  žadatelé o výkup elektřiny z FVE uvedli PDS v omyl - přiznány neoprávněné tarify – vrací neoprávněné tržby

16 Podmínky pro zvýšení podílu OZE na energetickém mixu  Legislativní – novela EnZ, nový zákon o OZE, prováděcí vyhlášky  Regulace výkonu výroben  Stanovení cenových pravidel pro regulované výrobny  Ukončení platnosti smluv o připojení – u výroben, kde je předpoklad, že již nebudou realizovány  Realizace provozně technických opatření v DS a PS (rozptýlená decentrální výroba el.) – zajištění bezpečnosti a spolehlivosti ES

17 Předpoklady nárůstu nových realizací OZE dle asociací v ČR Předpoklad rozvoje OZE dle asociací  FVE – 376 MW do 2016 (viz následující slide)  VTE – cca 370 MW do roku 2015  Bioplyn – cca 35 MW do 2013  Biomasa – předpoklad dle NAP Stav podepsaných smluv o připojení (FVE, VTE) se nepodařilo významně snížit – v současnosti cca 1500 MW (oproti 1700 MW v 03/11) – v ECD cca 430 MW (300 MW FVE, 132 MW VTE) ECD v současné době eviduje 450 žádostí o připojení FVE na střechách – nelze v roce 2011 uzavřít smlouvu o připojení k DS – důvodem je překročený bilanční limit Kompletní vyřízení 100 žádostí o připojení včetně uzavření smlouvy o výkupu el. = 1,75 FTE

18 Předpoklady nárůstu nových realizací FVE dle asociací Celkem MWCelkem ks

19 Bilanční limit pro připojení nových zdrojů do ES ČR Jsou potvrzeny závěry studie EGU Brno z 2/2010 pro rok 2011 z hlediska bilančního limitu neregulovaných zdrojů - ES ČR 1650 MW, ECD 760 MW – řeší SoP s ČEPS Soustava je v 2011 provozována v blízkosti bilančního limitu Vlivy na výši bilančního limitu  Možnost exportu (kapacita sítí, schopnost absorbce trhem – výroba/spotřeba)  Likvidita a mechanismus vnitrodenního trhu  Skladba zdrojů v provozu  Spotřeba (objem, tvar diagramu)  Disponibilita podpůrných služeb Jedním z parametrů výpočtu byl NAP (dle usnesení vlády č. 603/2010) Probíhá aktualizace bilančního limitu pro rok 2012  Nové hodnoty budou zapracovávány do roční přípravy provozu  Ověřují se výpočty provozu soustavy  Bilanční limit pro rok 2012 bude zveřejněn nejpozději do konce roku 2011 Zdroj ČSRES

20 Měření a vyhodnocení vlivu FVE na provoz DS Parametry  Distributoři provedli od března do července 2011 soubor více než 100 dlouhodobých měření v sítích nízkého a vysokého napětí.  Měření byla provedena v souladu se způsoby popsanými v PPDS. Výsledek  Byl zjištěn výrazný vliv FVE na úroveň napětí a to v sítích nízkého napětí více než ve 30 % případů a v sítích vysokého napětí ve více než 11 % případů. Ještě výraznější vliv byl zjištěn u překročených hodnot flikru.  Také další parametry kvality elektřiny byly novými zdroji také ovlivněny, ale ne v tak výrazné míře jako napětí a flikr. Závěr  Zjištěné výsledky měření potvrzují, že je třeba individuálně posoudit připojení každého i malého zdroje z hlediska dopadu na kvalitu elektřiny pro ostatní zákazníky.  Výsledky měření jsou v současné době vyhodnoceny. Byly velkým přínosem pro upřesnění technických podmínek pro připojování nových zdrojů, tak aby nedocházelo k ovlivňování kvality elektřiny pro ostatní zákazníky.  Zpřesněná kritéria pro připojení nových zdrojů jsou v současné době zapracovávána do novely PPDS. Následně bude iniciována změna sekundární legislativy ( např. vyhl. o připojení). Zdroj ČSRES

21 Závěr  Díky přijatým opatřením doposud nedošlo k bilančním problémům v ES ČR  Měřením (na hladinách VN a NN) byl potvrzen negativní vliv provozovaných FVE na kvalitu dodávky koncovým zákazníkům připojených do distribuční soustavy  Na další vývoj v ES ČR má vliv i nasazování OZE v soustavách okolních zemí a dostupnost podpůrných služeb v ES ČR  ECD i ostatní PDS budou i nadále posuzovat každou žádost o připojení nového zdroje individuálně  Nová legislativa (novela energetického zákona č. 458/2000 Sb.) a probíhající legislativní změny (návrh zákona o podporovaných zdrojích, připravované změny sekundární legislativy) atd. výrazně ovlivní podnikatelské prostředí v energetice ČR  V návaznosti na dokončení Roční přípravy provozu PS bude upřesněn a zveřejněn bilanční limit pro rok 2012 a uzavřeny nové SoP mezi PDS a PPS Uvolnění udělování souhlasů k připojení FVE na střechách bude nejdříve na konci roku 2011

Děkuji za pozornost