Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_08 Tematická oblast: PŘEVODOVKY Téma: Synchronizační spojka s nezajištěnou synchronizací Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Synchronizační spojka s nezajištěnou synchronizací Popis konstrukce: Legenda: 1 – ozubené kolo hnacího hřídele 2 – unášecí ozubení 3 – třecí kužel kola 4 – ozubené kolo na hnaném hřídeli 5 – hnaný hřídel 6 – jádro synchronizační spojky 7 – bronzový kužel 8 – ozubení jádra 9 – přesuvná objímka 10 – řadící vidlička 11 – kulička kuličkové západky 12 – pružinka
Synchronizační spojka s nezajištěnou synchronizací Popis konstrukce: Ozubené kolo 1 hnacího hřídele je opatřeno unášecím ozubením 2 a třecím kuželem 3. Ozubené kolo 4 na hnaném hřídeli má také unášecí ozubení 2 a třecí kužel 3. Mezi oběma koly je na drážkách hnaného hřídele 5 posuvně uložené jádro 6 synchronizační spojky. Jádro má z obou stran vybrání, do kterých jsou zalisovány bronzové kroužky 7 s kuželovými třecími plochami.
Synchronizační spojka s nezajištěnou synchronizací Popis konstrukce: Na obvodu jádra je ozubení 8, na kterém je posuvně uložena řadící objímka 9 pomocí vnitřního ozubení stejných rozměrů, jako ozubení 2 a 8. Řadící objímka je na vnitřním průměru navíc opatřena obvodovou drážkou, do které zapadají kuličky 11 třech kulič- kových západek. Tím je zabrá- něno samovolnému pohybu objímky po ozubení jádra. Na vnějším obvodu řadící objímky je drážka, do které zapadá řadící vidlička 10.
Princip činnosti: Řadící vidličkou 10 se posouvá přesuvná objímka 9 vlevo. Přes tři kuličkové západky je unášeno vlevo i jádro, až jeho kužel 7 dolehne na kužel 3. Přítlačná síla je omezena silou pružinek 12, které přitlačují kuličky 11 kuličkových západek do vybrání v objímce spojky. Vzniklým třením se vyrovnávají otáčky hnaného hřídele (synchronizační spojky) a kola 1. Synchronizační spojka s nezajištěnou synchronizací Řazení přímého záběru:
Synchronizační spojka s nezajištěnou synchronizací Po vyrovnání otáček, čemuž musí dát řidič čas, zvýšenou silou na řadící páce pro překonání přítlačné síly kuličkových západek se dalším pohybem přesuvné objímky 9 do unášecího ozubení 2 spojí hnací hřídel s hnaným. Tím je zařazen přímý záběr.
Synchronizační spojka pracuje stejně jako v předešlém případě. Přesuvná objímka 9 se ale pohybuje vpravo a spojí se s unášecím ozubením hnaného kola 4 třetího rychlostního stupně. Tím se propojí kolo 4 s hnaným hřídelem 5. Stejným způsobem probíhá řazení i ostatních rychlostních stupňů. Synchronizační spojka s nezajištěnou synchronizací Řazení třetího rychlostního stupně:
Nedostatkem této synchronizační spojky s nezajištěnou synchronizací je možnost hlučného řazení, kdy zuby přesuvné objímky naráží na unášecí ozubení, jestliže bude řidič pohybovat řadící pákou příliš rychle a tím neposkytne dostatek času na vyrovnání otáček mezi synchronizační spojkou a hnaným hřídelem pomocí tření mezi synchronizačními kužely. Synchronizační spojka s nezajištěnou synchronizací
OPAKOVÁNÍ: 1. Popište konstrukci ozubeného kola a jádra spojky. 2. Jak je uložena objímka na jádru? 3. Popište průběh řazení rychlostního stupně. 4. V čem spočívá „nezajištění“ synchronizační spojky? Synchronizační spojka s nezajištěnou synchronizací
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.