Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
Právní stát Česká republika je svrchovaný, jednotný a demokratický právní stát založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana (čl. 1 odst. 1 Ústavy). Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon (čl. 2 odst. 3 Ústavy) Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá (čl. 2 odst. 4 Ústavy).
Právní stát Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví (čl. 2 odst. 2 LZPS) Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá (čl. 2 odst. 3 LZPS). Povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod (čl. 4 odst. 1 LZPS).
Zákonodárná moc v ČR Zákonodárná moc v ČR náleží Parlamentu Parlament je tvořen dvěma komorami - Poslaneckou sněmovnou a Senátem
Zákonodárná iniciativa Návrh zákona může podat: –poslanec –skupina poslanců –Senát –vláda –zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku Vláda má právo vyjádřit se ke všem návrhům zákonů
Ústavní základy legislativního procesu viz zejm. čl. 41, 42, 44 až 48 a čl. 50 až 52 Ústavy
Ústavní základy podzákonné normotvorby K provedení zákona a v jeho mezích je vláda oprávněna vydávat nařízení (čl. 78 Ústavy) Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny (čl. 79 odst. 3 Ústavy)
Srovnání se zahraničními úpravami Slovenská republika Spolková republika Německo