Zdravotnictví Pardubického kraje Výbor pro zdravotnictví PS, výjezdní zasedání
I. Krajské zdravotnictví Pk 5 nemocnic akutní lůžkové péče (a.s.) 3 rehabilitační a léčebné ústavy 3 nemocnice dlouhodobé péče 3 dětská centra Zdravotnická záchranná služba Obrat mil. Kč Zaměstnanci 5260 osob
Nemocnice akutní péče Právní forma a.s. (od roku 2007) 5 nemocnic – Pardubice, Chrudim, Ústí nad Orlicí, Litomyšl, Svitavy mil. Kč obrat v roce zaměstnanců Plánovaný HV -44 mil. Kč v roce 2014 Skutečný HV -2,6 mil. Kč v roce 2013
Nemocnice - podpora kraje Dofinancování akutní péče se ukazuje jako nutnost po celou dobu fungování nemocnic pod správou kraje Forma - vyrovnávací platba Rok mil. Kč , , , , , , ,3 Celkem 1 025,4
Důvody a plány konsolidace nemocnic Pardubického kraje
Kritická ekonomická situace nemocnic akutní lůžkové péče Dlouhodobá nezbytná provozní finanční podpora nemocnic v řádu stovek milionů Kč ročně z rozpočtu Pardubického kraje Nízké základní jmění a ztrátové hospodaření ohrožující opakovaně nemocnice insolvencí Podprůměrné financování (ve srovnání krajů ČR) nemocnic z veřejného zdravotního pojištění – sahá historicky až do 90. let
Ohrožení funkční stability nemocnic akutní lůžkové péče Stále obtížnější a nákladnější zajišťování souladu poskytované akutní lůžkové péče s požadavky přílohy č. 2 (personální a věcné vybavení nemocnice) rámcové smlouvy se zdravotními pojišťovnami Rostoucí požadavky odborných společností na udělení akreditace pro postgraduální vzdělávání lékařů a na poskytování určitých druhů zdravotní péče
Impulsy roku 2013 Degresivní úhradová vyhláška neumožňující zvýšit výnosy nemocnic poskytnutím většího objemu zdravotní péče Pokles úhrady zdravotní péče oproti roku 2012 v cash flow téměř o 8 % Přesunutí významné části zdravotnických materiálů do vyšší sazby DPH (skokový nárůst 7%) Rok 2014 Úhradová vyhláška zlepšuje situaci jen v PKN, ostatní menší nemocnice beze změny úhrad Výpadek příjmů za poplatky (73 mil. Kč ve všech lůžkových zařízeních)
Cíle a limity Limity dané vlastníkem (Pardubický kraj): – Zachovat v síti všech 5 nemocnic akutní péče – Zachovat veřejné vlastnictví (Pk) – Zachovat ve všech nemocnicích akutní péči – Snižovat (minimalizovat) provozní finanční závislost na rozpočtu kraje Reflektovat očekávaný vývoj prostředí: – Očekávání a potřeby klientů (pacientů) – Vývoj populace (stárnutí) – Technologický vývoj v medicíně – Politická situace – Legislativní prostředí
Transformace zdravotnictví v Pardubickém kraji popsaná v dokumentu Scénář efektivní transformace akutní lůžkové nemocniční péče v Pardubickém kraji (2013) je podle našeho názoru zcela nezbytná. Projednáno a schváleno zastupitelstvem kraje v červnu a prosinci 2013.
A. Fúze nemocnic = nástroj transformace Popis procesu -Schváleno v zastupitelstvu kraje (únor 2014) -Probíhají související právní a ekonomické kroky -Nemocnice se vnitřně sjednocují (pracovní týmy pro jednotlivé oblasti) -Příprava nové organizační struktury
B. Ekonomická stabilizace a)Změny základního kapitálu nutné pro krátkodobou stabilizaci Chrudimské nemocnice (navýšení 20 mil. Kč) b)Snížení základního kapitálu 4 nemocnic z důvodu kompenzace s kumulovanou ztrátou včetně předpokládané ztráty k (splnění zákonné podmínky pro zápis fúze do OR) c)Ekonomická stabilizace, oddlužení – dalších 230 mil. do ZK nástupnické a.s. v roce 2014 a v roce 2015
C. Transformace – změny struktury Centralizace řízení Neomezovat – optimalizovat strukturu zdravotní péče Memorandum s VZP o zachování objemu péče a financí v rámci kraje
II. Legislativa, aktuální systémové změny
Aktuální požadavky Stabilita financování (úhradová vyhláška) ve střednědobém horizontu Jak dál ve struktuře a hierarchickém uspořádání zdravotní péče Rozvoj a racionalizace systému DRG Přehodnocení zákonné splatnosti pohledávek 30 dní (je nereálná, neplní se) Respektování úhradové vyhlášky všemi pojišťovnami
Aktuální požadavky Dokončit proces kompenzace nemocnic za zrušené poplatky (ztráta v Pk 73 mil. v roce 2014 jen z poplatku za pobyt). Ohrožení zejména následné a dlouhodobé péče. Jednoznačně řešit otázku přesčasové práce ve zdravotnictví. Bude další výjimka? Bude se mlčky tolerovat? Bude se dodržovat? Probíhají kontroly IP. Komplexně řešit otázku stárnutí populace praktiků, není to primárně věc krajů, ale MZ a pojišťoven
Aktuální požadavky Urychlit práce na přípravě nového programovacího období 2014 – 2020, jinak hrozí přerušení toku financí. Definovat postavení zdravotnictví jako příjemce dotací.
Děkuji Vám za pozornost Ing. Roman Línek MBA, 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje