Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Ukládání finančních prostředků  Valorizace příjmu  Valorizační spirála  Nákup hmotného majetku  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah.
Advertisements

C) Engelovy křivky.
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Finan č ní plán – rozpo č et domácnosti I VY_62_INOVACE_1_2_05 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční plán.
Agregátní poptávka a nabídka
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
HDP= hrubý domácí produkt
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Elasticity poptávky a nabídky
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Autor výukového materiálu: Adéla Fišerová Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výukového materiálu:14. září 2012 Číslo.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Účetnictví Ročník: 2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_09_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozpočet domácnosti Název školy
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Příjmy a výdaje domácnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_252.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Způsoby vedení evidence podnikatelské činnosti III.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Rozpočet rodiny, státu Výchova k občanství 7. ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Veronika Dostálková MBA
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
VY_62_INOVACE_ , silniční daň Ing. Blanka Kožíšková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Příjmy a výdaje rodiny Nováků
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU_62_B_sada 2_03_M_Příjmy a výdaje 3_Pol
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU_62_A_sada 1_16_M_Výdaje_Pol
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MAJETEK PODNIKU Kateřina dušáková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu VY_62_INOVACE_ Za co utrácíme? Autor Mgr. Marie Grusová Tematická oblast Finanční gramotnost pro gymnázium Ročník Pro 6. ročník víceletého gymnázia Datum tvorby Září – říjen 2012 Anotace Materiál je určen pro výuku volitelného předmětu Finanční gramotnost pro 6. ročník víceletého gymnázia Metodický pokyn Výukový materiál obsahuje základní informace a pojmy úzce související s finanční gramotností, dále navazující grafy, obrázky a výpočty.

ANOTACE Tento materiál se zamýšlí nad tím, za co vlastně utrácíme, jaký je rozdíl mezi příjmem a výnosem, rozdíl mezi výdajem a nákladem a dále jaké jsou druhy statků, nákladů a výdajů.

Námět na úvodní diskuzi: Za co vlastně utrácíme peníze? Jsou tyto moje výdaje skutečně nutné? Jsou pravidelné nebo nahodilé? Kde se berou naše příjmy? Spoléhám hodně na pomoc rodičů, ostatních? Co budu dělat, až budu bez této pomoci?

Rozdíl mezi příjmem a výnosem VÝNOS ještě neznamená příjem. Výnos je sice plus v mém rozpočtu, ale až BUDOUCÍ. Výnos vzniká spolu s nákladem s vynaloženou prací. PŘÍJMEM jsou skutečně fyzicky obdržené peníze. Znamená to plus v mém rozpočtu, SOUČASNÉ plus, protože peníze SKUTEČNĚ mám.

Příklad na rozdíl mezi výnosem a příjmem O prázdninách pracuji na brigádě 8 hod/den za 80,- Kč/hod. Konkrétní den si tedy vydělám 8 x 80 Kč, protože jsem je skutečně odpracovala. Ale je to můj VÝNOS, ne PŘÍJEM. Proč? Já ty peníze ten den ještě nedostanu na ruku, ale až v tzv. výplatním termínu, např. až za 20 dní. Pak se stanou mým PŘÍJMEM.

Rozdíl mezi nákladem a výdajem NÁKLADEM je minusová položka rozpočtu. Náklad se vždy v BUDOUCNU stane výdajem. VÝDAJ je také minusová položka v rozpočtu. Probíhá až po nákladu a jedná se o SKUTEČNÉ odevzdání, utracení peněz.

Příklad na rozdíl mezi nákladem a výdajem Přes internet si vyberete a pak provedete objednávku sportovní zimní bundy cca za 2.000,- Kč. Vhozením do „košíku“ je Vám příslušnou obchodní společností vystavena faktura na danou částku a tato částka 2.000,- Kč se v tomto okamžiku stává Vaším NÁKLADEM. Ale až v momentě, kdy tuto fakturu skutečně fyzicky zaplatíte, dochází k Vašemu VÝDAJI.

Za jaké STATKY utrácíme? Do STATKU zahrnujeme všechny předměty, činnosti a služby, které slouží k uspokojování lidských potřeb. Základním znakem statku je jeho užitečnost. To, jaké statky si kupujeme, záleží na úrovni našich potřeb a na našich finančních možnostech. Statky rozdělujeme na NEZBYTNÉ, LUXUSNÍ a MÉNĚCENNÉ.

DRUHY STATKU NEZBYTNÉ =uspokojují základní životní potřeby (potraviny, voda…). Jejich nákup téměř neovlivňuje výši našeho důchodu. LUXUSNÍ = reagují citlivě na výši našeho důchodu. Čím důchod stoupá, tím také stoupá nákup těchto statků (zahraniční dovolená, šperky…). MÉNĚCENNÉ = poptávka s růstem důchodu klesá (mobil a oblečení ze second handu…).

DRUHY NÁKLADU FIXNÍ = nebo-li pevné; ty se s výší spotřeby nemění, jsou stále stejné (v rámci tzv. krátkého období – většinou v rámci 1 roku; z dl. období jsou pak všechny náklady variabilní). Jedná se např. o inkaso, nájem atd. VARIABILNÍ = jejich výše se mění s výší spotřeby daného statku. Např. nákup luxusního statku – auta. CELKOVÉ NÁKLADY = součet fixních a variabil.

Použité zdroje: Vlastní obrázky: -