GEOGRAFICKY VZDĚLANÝ ČLOVĚK SI OSVOJÍ: JAK LIDSKÁ ČINNOST OVLIVŇUJE PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ (návrhy pro 1. stupeň ZŠ) GEOGRAFIE a ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (Vybráno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organizace ochrany přírody v ČR
Advertisements

Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
Vliv dopravy na životní prostředí z hlediska tvorby hluku a vibrací
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Jak doprava zatěžuje životní prostředí
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Název VM
Česká republika-5 Průmysl
Co se ti vybaví pod pojmem krajina?. Krajina o Krajina je to, co vidíme kolem sebe… o Krajina je část zemského povrchu, který se liší od svého okolí…
Vliv dopravy na životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
ČLOVĚK – PASTEVEC A ROLNÍK Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z.
Sídla.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Liberecký kraj. Liberecký kraj Mapa ČR Mapa kraje.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
 zamezit dalšímu zhoršování životního prostředí  urychlit odstraňování jevů, které ohrožují živé i neživé složky přírody  chránit přírodní i kulturní.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Finsko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Ústecký kraj.
Integrované terénní vyučování Geografie
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Společenské a hospodářské prostředí
Energetika, těžký průmysl Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Ekosystémy přírodní a umělé
Doprava a spoje Skončíme také tak? také tak? Pro automobilovou dopravu je důležité dobře zaparkovat.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Krajina a životní prostředí
Společenské a hospodářské prostředí. Doprava Obsah 1. Význam a postavení dopravy 2. Dopravní cesty 3. Osobní a nákladní přeprava.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Venkovská sídla Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY V
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
ČESKO a jeho krajina.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Můj domov Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Průmyslové zóny v Ústecké kraji a jejich dopady na regionální.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Kácení lesů Těžba surovin Člověk a krajina Kulturní krajina.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
GEOGRAFICKY VZDĚLANÝ ČLOVĚK SI OSVOJÍ: JAK LIDSKÁ ČINNOST OVLIVŇUJE PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ (návrhy pro 2. stupeň ZŠ) GEOGRAFIE a ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (Vybráno.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.7 Využití krajiny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Praha Martin Otýpka, Jiří Pres. Základní informace  Počet obyvatel: (2015)  Rozloha: 496km 2.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jan Staník NÁZEV:Jihomoravský kraj – obyvatelstvo a hospodářství.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Krajina Co to je krajina?
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMY - lidské sídlo, město, vesnice
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Pedosféra.
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
VY_52_INOVACE_54_Životní prostředí ČR
Průmyslová výroba Z čeho je vyrobena učebnice, které suroviny potřebujeme, které obory průmyslu? Struktura průmyslu Průmysl se dělí na tři odvětví: 1.
VY_32_Inovace_4.2.8 Využití krajiny
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Transkript prezentace:

GEOGRAFICKY VZDĚLANÝ ČLOVĚK SI OSVOJÍ: JAK LIDSKÁ ČINNOST OVLIVŇUJE PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ (návrhy pro 1. stupeň ZŠ) GEOGRAFIE a ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (Vybráno z geografických standardů - NGS)

Téma 1: Změny přírodního prostředí Příklady toho, co by se žáci měli naučit: Určit a popsat příklady lidské činnosti v přírodním prostředí v okolí školy nebo ve svém sousedství (např. stavění budov, stavění mostů, odstraňování nebo sazení stromů a keřů,...). Popsat změny přírodního prostředí v minulosti a současnosti, např. pomocí leteckých snímků nebo satelitních obrázků stejných lokalit (např. dělení polnohospodářské půdy, tradiční městská centra měnící se v novější obchodní centra,...). Popsat příklady změn, které by mohly nastat, kdyby se lidé rozhodly vystavět novou silnici, vodní park, nebo nákupní centrum v blízkosti žákova bydliště (např. změny v krajině, změny infrastruktury obce,...).

Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu Identifikovat a popsat příklady lidské činnosti v přírodním prostředí v okolí školy nebo ve svém sousedství (např. stavění budov, stavění mostů, odstraňování nebo sázení stromů a keřů,...).

Příklad – výstavba budov Úkol: najdi ve svém okolí příklady výstavby nových budov na brownfieldech a/nebo greenfieldech, porovnej změny, které po výstavbě nastali, nebo mohou nastat (dopad na přírodní prostředí před a po výstavbě, změna infrastruktury, vliv na život lidí,...)

Obchodní centrum Letmo v Brně vystavěno na místě vyhořelého kasina oproti Hlavnímu nádraží – můžeme stavbu pokládat za příklad rekonstrukce brownfieldu? Uveď důvody, proč myslíš, že výstavba téhle nové budovy netrvala tak dlouho v porovnání s nevyužitými budovami na okraji města?

Příklad – výstavba mostu Břežanský most přes Ohří Úkol: jaký vliv může mít výstavba mostu na řeku, širší okolí a život lidí v okolí?

Příklad – odlesňování a zalesňování Odlesněná vyvýšenina Pod Novou Studnicí (vlevo) a zalesněný hřeben Oblík (vpravo), obě lokality na Šumavě Úkol: uveď podobné příklady ze svého okolí a vysvětli negativní i pozitivní dopady těchto změn na přírodní prostředí i život lidí

Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu Popsat změny přírodního prostředí v minulosti a současnosti, např. pomocí leteckých snímků nebo satelitních obrázků stejných lokalit (např. dělení polnohospodářské půdy, tradiční městská centra měnící se v novější obchodní centra,...).

Příklad – proměna zemědělské půdy Vložit letecké snímky lokalit, kde je vidět transformaci zemědělské půdy na zastavěné plochy Úkol: najdi ve svém okolí příklad na proměnu zemědělské půdy, kdy z tradičních ploch obdělávaných pro potřeby obživy obyvatelstva jsou teď průmyslné parky nebo jiný typ využití území.

Letecké snímky areálu ČZU v Praze v roce 1953 a 2007 Vidíš, co všechno se v průběhu času změnilo a jaký vliv mohly mýt změny na životní prostředí?

Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu Popsat příklady změn, které by mohly nastat, kdyby se lidé rozhodly vystavět novou silnici, vodní park, nebo nákupní centrum v blízkosti žákova bydliště (např. změny v ekosystému, změny infrastruktury obce,...).

Příklad – výstavba dálnice přes území obce Úkol: staví se někde ve tvém okolí dálnice nebo jiná silnice nižšího řádu? Popřemýšlej, jaký vliv má tahle činnost na určené území a jeho životní prostředí, širší okolí a lidi, kteří v tomhle prostředí žijí.

Plán dálnice D1 přes území obce Lietavská Lúčka v Žilinskom kraji na Slovensku Úkol: jak stavba dálnice ovlivní život zdejších obyvatel?

Téma 2: Využívání technologií Příklady toho, co by se žáci měli naučit: Popsat a vysvětlit příklady technologií využívaným v různých druzích průmyslu v České republice (např. high-tech technologie v polnohospodářství a zavlažování, povrchová těžba, ropné vrty). Vysvětlit, jak je možné využít technologie v každodenním životě (např. orba v zahradě, aplikace umělých hnojiv, čerpadla na studniční vodu, vůči chorobám odolná semena), které mohou pomoci lidem dostat z přírodního prostředí to, co potřebují. Popsat a vysvětlit, jak vynálezy pomáhají lidem osídlovat a obdělávat rozsáhlá území (např. železnice, ocelový pluh, mlátička,...).

Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu Popsat a vysvětlit příklady technologií využívaným v různých druzích průmyslu v České republice (např. high-tech technologie v polnohospodářství a zavlažování, povrchová těžba, ropné vrty).

Příklad – technologie v průmyslu ČR Úkol: jaké technologie se využívají v strojírenském průmyslu při výrobě automobilů? V potravinářském průmyslu je potřeba spousty různých technologií, jakých třeba? Co za technologie jsou využívány při zpracování dřeva? Podobně uvažuj o různých druzích průmyslu. TYPY PRŮMYSLU: Dopravní průmysl Automobilový průmysl Letecký průmysl Automatizace a robotizace Biotechnologický průmysl Elektrotechnický průmysl Chemický průmysl Energetický průmysl Hutnický průmysl Stavební průmysl Potravinářský průmysl Sklářský průmysl Textilní a oděvní průmysl, strojírenství Spotřební průmysl (všechno spotřební zboží) Průmysl námořní dopravy Farmaceutický průmysl Jaderný průmysl Výroba materiálů Naftový a těžební průmysl

Systém zavlažování se využívá v zemědělství v letních měsících v čase nedostatku přirozené vláhy. Úkol: jaká jsou rizika zavlažování? Co všechno tenhle systém obnáší?

Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu Vysvětlit, jak je možné využít technologie v každodenním životě (např. orba v zahradě, aplikace umělých hnojiv, čerpadla na studniční vodu, vůči chorobám odolná semena), které mohou pomoci lidem dostat z přírodního prostředí to, co potřebují.

Příklad – využití technologií v každodenním životě Úkol: jaké technologie využíváte doma vy nebo vaši sousedé pro to, aby jste z přírody v okolí načerpali to, co potřebujete k životu? Podívej se na obrázky a popřemýšlej.

Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu Popsat a vysvětlit, jak vynálezy pomáhají lidem osídlovat a obdělávat rozsáhlá území (např. železnice, ocelový pluh, mlátička,...).

Téma 3: Důsledky pro lidstvo a životní prostředí Příklady toho, co by se žáci měli naučit: Určit a popsat změny lokálního výskytu způsobené následkem lidských aktivit. Identifikovat a popsat, co lze využít z okolní přírody pro výživu (co jíme). Uvést příklady, jakým způsobem doprava mění krajinu (fragmentace krajiny – ploty, mosty, náspy,...).

Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu Identifikovat a popsat změny lokálního výskytu způsobené následkem lidských aktivit.

Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu Identifikovat a popsat, co lze využít z okolní přírody pro výživu (co jíme).

Příklad – jsme to, co jíme Zamysli se nad původem a složením toho, co denně jíš. Úkol: které ovoce na obrázcích pochází z naší oblasti? Myslíš, že je pro naše zdraví lepší konzumovat spíš zdejší ovoce, nebo ho kombinovat s exotičtějšími druhy? Proč?

Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu Uvést příklady, jakým způsobem doprava mění krajinu (fragmentace krajiny – ploty, mosty, náspy,...).

Příklad – výstavba silnic a migrující zvěř Výstavba silnic má za následek změny přírodních prostředí, v nichž žijí lesní živočichové, jako třeba tato srna na fotografii. Silnice rozdělují prostor, po kterém se kdysi volně a bezpečně pohybovaly. Úkol: jakými způsoby může výstavba různých komunikací narušovat život živočichů? Jaká jsou rizika a důsledky těchto změn? Jaká by mohla být řešení?

Příklad – migrační koridory Příkladem řešení předešlé situace jsou migrační koridory určené hlavně pro velké savce. Stavějí se na nebezpečných úsecích, jako jsou třeba rychlostní silnice, kde zvěři hrozí velké nebezpečí při průchodu přes tyto „hranice“. Úkol: popřemýšlej, jaké opatření by měli splňovat migrační koridory, aby byli v co největší míře podobné přírodnímu prostředí.

Příklad – omezení pohybu na hranicích Mezi Mexikem a USA lidé vystavěli hraniční plot, aby zastavili vlny migrantů. Důsledkem však je nejen bránění pohybu lidem, ale také stovkám ohroženým druhům živočichů, kteří tak ztratili kontakt se zbytkem území, po kterém se normálně pohybovali. Úkol: jak by se dalo pomoct zvířatům v přechodu přes takovéhle bariéry?