NO k vyvrcholení procesu NO došlo v letech 1830 - 1848 romantismus literatura se sbližuje s životem - postupně převládá romantismus rozkvět poezie, venkovské.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Advertisements

Kytice Karel jaromír erben.
Čtenářský deník jarkamani.
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Karel Hynek Mácha.
Český jazyk a literatura
VY_32_INOVACE_ČJ.6.15_Karel Jaromír Erben,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Karel Hynek Mácha
Karel Jaromír Erben Český jazyk 6. ročník ZŠ
Josef Kajetán Tyl
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Slavný ( ) spisovatel pochází z chudé ( ) rodiny. Vzdělaný farář přesvědčil ( )
Osobnosti národního obrození
Karel Jaromír Erben Kytice.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_13.
Název: KAREL JAROMÍR ERBEN Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Josef Kajetán Tyl Vojtěch šimon.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
VY _32_INOVACE_05_01K.J.Erben
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
3. ETAPA – VYVRCHOLENÍ N.O. Mgr. Michal Oblouk.   30. – 50. léta 19. století, celonárodní hnutí  1830 – 1848 = revoluce na mnoha místech v Evropě,
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
4.Února 1808, Kutná Hora 11.července 1856, Plzeň český dramatik, novinář a spisovatel.
VY_32_INOVACE_47_NE.
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Spisovatelé dětské literatury
Karel Jaromír Erben 7. listopadu 1811 – 21. listopadu 1870.
Divadlo ve třetí etapě národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
. „Kdo nemá peněz je chud, kdo nemá druha je chudší, kdo nemá srdce je nejchudší.“ „Kdo nemá peněz je chud, kdo nemá druha je chudší, kdo nemá srdce je.
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
Karel Jaromír Erben Kytice. ( )  český spisovatel  narodil se v Podkrkonoší  matka pocházela z učitelské rodiny, otec byl švec  vystudoval.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 8.ročník III
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_105 Téma hodiny: Karel Jaromír Erben Doporučeno pro: 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Kamila Vysoká Název: VY_32_INOVACE_2B_02_K. J. Erben - Kytice Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
„Je lépe v mylné naději sníti, před sebou čirou temnotu,
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Karel Hynek Mácha Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Josef Kajetán Tyl Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_32 KAREL HYNEK MÁCHA 1810 –
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
ŠABLONA III/2 Karel Jaromír Erben, literatura 8. roč. Mgr. L
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Karel Jaromír Erben Kytice
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
Transkript prezentace:

NO k vyvrcholení procesu NO došlo v letech romantismus literatura se sbližuje s životem - postupně převládá romantismus rozkvět poezie, venkovské prózy, satiry, publicistiky, divadla SATIRA SATIRA - označení pro umělecký, zejména literární žánr, využívající komičnosti, výsměchu, karikatury a ironie ke kritice nedostatků a záporných jevů. PUBLICISTIKA PUBLICISTIKA - (lat. publicus = veřejný, obecní) je označení typu žurnalistické tvorby a výsledku takovéto tvorby, která je zaměřena na veřejnost a určena k publikování. obsahuje kromě informací také autorův subjektivní názor na některé aktuální téma užívá analýzy, hodnocení, subjektivních postojů i přesvědčovacích prostředků (prvky emotivní) ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ III. etapa léta 19. století léta 19. století

JOSEF KAJETÁN TYL ( 4. února 1808, Kutná Hora – 11. července 1856, Plzeň ) český dramatik a spisovatel studoval gymnázium v Praze (od r. 1822) 1827 odešel studovat do Hradce Králové tady se seznámil V. K. Klicperou 1828 odešel studovat filozofickou fakultu do Prahy studia nedokončil stal se členem Hilmerovy kočovné společnosti, seznámil se Magdalenou Forchheimovou s Magdalenou Forchheimovou, se kterou se oženil po dvou letech u společnosti se vrátil do Prahy účetní ve vojenské kanceláři 28. pěšího pluku - do vydává poprvé Květy, redigoval je do r společně se skupinou literátů (K. H. Máchou) založil Kajetánské divadlo Kajetánské divadlo - zkrachovalo

1846 odchází do Stavovského divadla, působí jako dramatik je pověřen řízením českých představení - do r v této době se dostal na vrchol kariéry vychází všechny jeho spisy dostal cenu Matice české a zlatý prsten za literaturu byl nazýván miláčkem českého národa působí jako organizátor českého kulturního života - organizuje plesy atp se také angažoval politicky, zvolen poslancem do říšského sněmu udělal spoustu nepřátel, jakmile se situace změnila je propuštěn z divadla odchod k Zollnerově kočovné společnosti těžce onemocněl a nakonec zemřel v Plzni v bídě ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ III. etapa léta 19. století léta 19. století

DÍLO: Poslední Čech neúspěšný román obrací se k odnárodněné šlechtě; hrabě Velenský se považuje za posledního Čecha a chce pro národ získat svého syna, který se národu vzdálil; nakonec se mu to podaří převažují romantické prvky nad realistickými terčem kritiky K. Havlíčka Borovského - odmítá T. sentimentální pojetí vlastenectví Rozina Ruthardova, Dekret kutnohorský historické povídky z české minulosti romantické schéma - historie vytváří kulisu pro napínavý a dobrodružný děj

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ III. etapa léta 19. století léta 19. století DÍLO - dramatické: Paličova dcera Rozárka je dcera venkovského paliče Valenty ten se ze zoufalství a zlosti dopustí žhářství Rozárka bere vinu na sebe, nechce, aby její sourozenci měli otce paliče Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka (1834) hra se zpěvy z venkovského prostředí zcela zapadla, ale poprvé zde zazněla česká hymna hudbu složil František Škroup

DÍLO - dramatické: Strakonický dudák aneb Hody divých žen dudák Švanda odchází do ciziny za vyšším výdělkem postava Vocílky, Dorotky, Kalafuny uvědomuje si však, co pro něj domov znamená a vrací se zpět Tyl chtěl odsoudit lidi, kteří odešli do ciziny pokouší se agitovat pro myšlenku, aby lidé pracovali doma – pro národ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ III. etapa léta 19. století léta 19. století

Titulní strana hry FIDLOVAČKA

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ III. etapa léta 19. století léta 19. století KAREL JAROMÍR ERBEN ( 7. listopadu 1811, Miletín – 21. listopadu 1870, Praha ) český historik, archivář, spisovatel, básník překladatel a sběratel českých lidových písní a pohádek v Hradci Králové studoval gymnázium 1831 začal studovat filosofii a později práva v Praze praktikantem u hrdelního soudu při pražském magistrátu se stal spolupracovníkem F. Palackého v Národním muzeu měl za úkol prozkoumávat a třídit mimopražské archívy (Tábor, Domažlice…) Pražských novin 1848 se stal redaktorem Pražských novin; této funkce se vzdal po vydání ústavy (březen 1849)

sekretář a archivář Národního muzea; na tuto funkci po roce rezignoval 1851 archivář města Prahy hrdinové jeho literárních prací se nebouří proti trestu a nestojí proti společnosti neuznával vzpoury proti osudu, uctíval daný řád v jeho básních se opakují témata viny a trestu ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ III. etapa léta 19. století léta 19. století DÍLO: Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Tři zlaté vlasy děda Vševěda, Pták Ohnivák a liška Ryška, Zlatovláska - zlidovělé tyto pohádky jsou inspirovány folklorem

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ III. etapa léta 19. století léta 19. století DÍLO: Prostonárodní české písně a říkadla (1864) pětidílná sbírka folklóru z Čech dílo je velmi ovlivněno romantismem, ten předpokládal, že lidová slovesnost je projevem nedochovaného prastarého mýtu, který vyjadřuje jakousi národní povahu (charakter) tento mýtus měl vyjadřovat ucelený soubor představ o vztazích mezi lidmi navzájem a mezi lidmi a přírodou Kytice Kytice původně Kytice z pověstí národních (1853) jediná sbírka básní, kterou vydal poprvé vydána v časopisech obrovský úspěch, ovlivnila mnoho umělců sbírku tvoří balady vychází z lidové (slovanské) tradice Kytice je typickou sbírkou ohlasovou

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ III. etapa léta 19. století léta 19. století Kytice Poklad Poklad – chamtivá matka nechává kvůli mamonu Lilie Vodník své dítě uvnitř kouzelné skály a za trest ho celý rok nevidí Lilie – květina se každou noc měnila v dívku, která byla milenkou mladého muže. Jeho matka ji však zničila a syn matku proklíná. Vodník – dcera neposlechne matku, která jí zakázala chodit k jezeru. To se jí stane osudným. Provdá se za vodníka a je matkou jeho dítěte, které se stane nástrojem vodníkovi pomsty. (Antonín Dvořák napsal jako symfonickou báseň.) Zlatý kolovrat Polednice Zlatý kolovrat – dívka je zavražděna svou matkou a sestrou. Spravedlnost si najde cestu a obě vražedkyně zemřou násilnou smrtí. Polednice – mladá žena unavená starostí o dítě zavolá na něj v afektu Polednici a ze strachu před ní ho pak nechtěně zabije. (Antonín Dvořák napsal jako symfonickou báseň.)

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ III. etapa léta 19. století léta 19. století Kytice Svatební košile Vrba Štědrý den Záhořovo lože Svatební košile – zde můžeme pozorovat dva druhy bájí – pohanskou a křesťanskou. Žena prosí Pannu Marii o navrácení jejího zemřelého muže. Prosba je vyslyšena a muž se k ní vrací v podobě ducha. Nese ji směrem ke hřbitovu, kde je ji snaží zabít. Vrba – žena žije dvojím životem, ve dne jako žena, v noci jako vrba. Její muž se s tím nemůže smířit, proto vrbu pokácí. Žena mu v tu chvíli umírá. Štědrý den – jedna dívka je šťastná, druhá, ač se nikdy ničím neprovinila, zemře. Lidský úděl je neodvolatelně určen. Záhořovo lože – Záhoř je loupežníkem, který se snaží napravit poté, co se doslechne, že se má dostat do pekla. Nakonec je mu ale odpuštěno.

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ III. etapa léta 19. století léta 19. století V Miletíně se narodil básník a spisovatel Karel Jaromír Erben - kousek od náměstí najdeme jeho domek s pamětní deskou, v němž byl zřízen jeho památník.

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ III. etapa léta 19. století léta 19. století KAREL HYNEK MÁCHA ( 16. listopadu 1810, Praha – 6. listopadu 1836, Litoměřice ) básník, největší představitel českého romantismu matka pocházela z hudební rodiny otec byl mlynářský pomocník, do Prahy z venkova městské gymnázium (německé) 1836 dokončil studia - vystudoval práva koníčkem bylo cestování po hradech do osobního deníku si zapisoval své zážitky z cest - Itálie zamiloval se do Márinky Štichové, ta však zemřela v Kajetánském divadle seznámil s Eleonorou Šomkovou velmi intimní poznámky v jeho deníku (šifrované) zachycují vztah s Lori se mu narodil syn (Ludvík), chystá svatbu jde pěšky z Litoměřic, cestou hasí požár - umírá na zápal plic pohřeb má v den, kdy se měla konat svatba

DÍLO: Obrazy ze života mého (1834) soubor povídek s autobiografickými prvkyMárinka námětem je nešťastná láska k nemocné, umírající dívce romantickým stylem napsaná lyrická povídka zobrazuje život a vzhled v té době jedné z nejchudších čtvrtí Prahy na Františku povídka je rozdělena, podobně jako třeba opera, na pět částí Overtura, Dějství první, Intermezzo, Dějství druhé, Finale Cikáni (1834) próza, nemá samostatný děj chtěl vyjádřit smutek a rozčarování ze života vybírá si postavy, které trpí ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ III. etapa léta 19. století léta 19. století Jan Zrzavý

ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ III. etapa léta 19. století léta 19. století Máchovo nejznámější dílo bylo přeloženo do mnoha jazyků zpočátku Máj nebyl přijat, dílo bylo považováno KAREL HYNEK MÁCHA: MÁJ Jan Zrzavý za málo vlastenecké, avšak Mácha zařadil k básni předzpěv oslavující Čechy, takže báseň alespoň trochu vlasteneckého charakteru nabyla báseň byla pochopena teprve při dalších vydáních jedná se o lyrickoepickou báseň s nerozvinutým dějem, obsahuje 4 zpěvy a 2 intermezza

První zpěv líčí májovou přírodu a lásku. Jarmila čeká na břehu jezera na milého Viléma. Tam se však dozvídá, že je odsouzený k smrti, protože zabil Jarmilina svůdce, který byl zároveň jeho otcem, to však nevěděl. Nešťastná Jarmila se vrhá do jezera a páchá sebevraždu. KAREL HYNEK MÁCHA: MÁJ Druhý zpěv líčí Vilémovy úvahy o životě ve vězení. Vzpomíná na své dětství a na Jarmilu, i jak se dostal k loupežníkům. Přemýšlí o kráse světa, kterou nechce opustit a o tom, kdo vlastně nese vinu za čin, který spáchal. Podle jeho myšlení nečeká člověka po smrti nic, jen prázdno a nicota. 1. intermezzo - rozprava duchů na popravišti, kteří očekávají příchod Vilémův. Třetí zpěv líčí druhý květen - den Vilémovy popravy. Vilém se loučí se světem a dává mu sbohem. 2. intermezzo - loupežníci oplakávají smrt svého pána Viléma Čtvrtý zpěv se odehrává o sedm let později, posledního dne v roce. Hynek (Mácha) navštěvuje Vilémův kraj a dozvídá se jeho příběh. Vrací se sem na 1. máje, ztotožňuje se s Vilémovou osobností, přemýšlí o stejných věcech. V básni použity dvě formy lyriky - REFLEXIVNÍ (úvahy o životě) a PŘÍRODNÍ (opěvování májové přírody). autoportrét ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ III. etapa léta 19. století léta 19. století

Máchův deník (ukázka) 26.září 1835 Odpoledne próba na divadle, viděl jsem poprvé p. prof. Klicperu. Trvala ode 2 hodin až do 5 1/2. Potom jsem chodil po mostě, až byl čas jíti dolů. (Pozadu.) Potom jsme dováděli na dvoře. 27.září 1835 Ráno v 8 hodin próba na divadle. Šel jsem s p. Štěpánkem pro dva lístky. Pak jeden lístek do lóže pro p. prof. Klicperu. Pak s Lori do kostela do Tejna. Odpoledne jsem se převlékl, šel jsem do divadla, potom pro Lori, a vystoupil jsem jako pastýř v Loupeži. Po divadle byl venku p. Šabas s jeho mladou paní. Uvečer jsem (ji pical dvakrát po sobě. Podruhé na stolicích u okna.) Potom jsem hrál v karty s p. Šomkem a informátorem až přes deset hodin.