ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Marketingový mix – Propagace (komunikace)
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_2_18.
Mediální produkt.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Zpravodajské hodnoty (news value, Lippman, 1922)
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Téma,,Společně správným směrem – spolupráce s partnery a médii.“ Cesta k potenciálním návštěvníkům vede přes media aneb,,Spolupráce nebo boj s medii?“
funkce médií ve společnosti moc médií
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Komunikační mix Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Specifika rozhlasu a televize
1. Datum vytvoření: Téma: Datum vytvoření: Téma: Inzerát Cíl prezentace: Zvládnutí základů inzerátuCíl prezentace: Zvládnutí základů inzerátu.
Typy zpravodajství Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Marketingová komunikace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Mediální plán Lze ho definovat jako dokument určující, jaká média a kdy se nakoupí, za jakou cenu a jaké by měla přinést výsledky. Zahrnuje průběhové diagramy,
Event management Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ČTK a státní správa komunikace v zájmu veřejnosti.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_246 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Žurnalistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Média v ČR Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
MARKETINGOVÝ MIX.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Jak se dělá programové schéma vysílání televize Cílová skupina Programové schéma vysílání Reklamní bloky Ukázky Dostupné z Metodického portálu
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
25 / 1 / 2011.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-12
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
ZPRÁVA OZNÁMENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Nástroje podpory uživatelů
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Marketingová komunikace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Publicistický styl - úvod
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Propagace, reklama VY_32_INOVACE_41_831
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Transkript prezentace:

ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Mgr. Helena Průžová Název DUM Jak vznikají zprávy Kód DUM VY_32_INOVACE_7.1.7 Datum vytvoření Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Mediální výchova Výstup ŠVP Mediální produkty a jejich významy Anotace DUM Prezentace přináší rozšiřující informace o zpravodajství, výčet zpravodajských kritérií, poskytuje přehled dalších žánrů a praktické informace o jejich výstavbě. Metodický popis Prezentace slouží jako podpůrný materiál pro výklad učitele, ale je vhodná také k samostudiu pro žáky. Některé informace (např. zpravodajská kritéria) nejsou určeny k pamětnímu osvojení, ale k tomu, aby žákům pomohla kritičtěji vnímat mediální sdělení. Hodnocení Materiál se osvědčil, přispěl ke zkvalitnění výuky. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

 informuje o událostech  složitější vztah k realitě: pouhé zobrazování reality, nebo její vytváření?  vztah k publiku: je ovlivňováno preferencemi publika, nebo je přímo vytváří? (např. zvyšující se zájem o bulvární zprávy)

UDÁLOST ZPRAVODAJSKÁ KRITÉRIA ZPRÁVA ZÁJEM PUBLIKA ZPRAVODAJSKÁ KRITÉRIA UDÁLOSTI ZPRÁVA

= soubor kritérií, jimiž média poměřují zpravodajskou přijatelnost událostí a vhodnost jejich zpracování (z události se stane zpráva)  význačnost – hodnotnější pro média jsou události, kde jsou zastoupeny známé osobnosti  personalizace – významnější jsou zprávy o konkrétní osobě (příp. o události jako důsledku jednání určité osoby) než zprávy velmi obecné, abstraktní  vztah k elitě – mocné státy nebo celebrity

 novost – často pouze zdánlivá, „sólokapr“  kontinuita, průběžnost – návrat k událostem, o nichž média již informovala  možnost dalšího vývoje – atraktivnější jsou zprávy, u kterých lze čekat další vývoj  variace – atraktivní mohou být informace, které souvisí s nějakou hlavní událostí (variace na událost)

 souznění – událost musí splňovat očekávání publika (viz předchozí schéma o vzniku zpráv)  překvapení – atraktivní jsou události, které jsou nějakým způsobem originální, nečekané  možnost dalšího vývoje – atraktivnější jsou zprávy, u kterých lze čekat další vývoj  jasnost, jednoznačnost – události jasně uchopitelné mají vyšší šanci dostat se do vysílání (TV Nova, Prima – průměrný záběr 5 s.)

 blízkost – snáze se do zpravodajství dostane událost, která se odehrála v blízkém prostředí a má větší důsledky na diváky (vytopené sklepy v Třebíči – autonehoda/vražda v ČR – nehoda autobusu nebo letadla v Evropě – teroristický útok v Afghánistánu)  negativita – negativní, smutné či tragické události jsou zajímavější než pozitivní zprávy – čím větší materiálové škody, zranění, ztráty na životech, tím atraktivnější; vztah mezi blízkostí a negativitou „špatná zpráva je dobrá zpráva a dobrá zpráva není žádná zpráva“

 agenda setting = média nastolují témata, o kterých se bude na veřejnosti hovořit  rozhodují také o důležitosti jednotlivých témat (pořadím zpráv a pozorností, jakou jim věnují)  vytvářejí tzv. mediální realitu, mohou také „odstartovat“ určité události před jejich vznikem  gatekeeping = třídění a způsob selekce zpráv  průzkumy ukázaly shodu mezi veřejným míněním a tím, jak o událostech informují média

 vzrůstá úloha nových médií – jejich šíření prostřednictvím internetu částečně ruší tradiční rozdíly (masová x individuální komunikace, tištěná x audiovizuální)  tvrdá konkurence na mediálním trhu (snižování nákladu části deníků či časopisů, nutnost snižování nákladů v redakcích – platí i pro knižní nakladatelství)  posiluje se tendence k infotainmentu a bulvarizaci i tzv. seriózního tisku

 základní novinářský žánr odpovídající na otázky kdo, co, kde, kdy, příp. jak a proč  měla by být objektivní, věcná, aktuální a vyvážená (dát prostor protikladným stanoviskům)  důležitá je práce se zdroji, jejich ověřování  měla by čtenáře aktivizovat, vzbudit zájem  lze členit na zprávu seriózní, bulvární a fíčrovou (angl. feature = texty založené většinou na příběhu, zajímavé a zábavné, v současnosti nejsledovanější)

 fleš – velmi krátká agenturní zpráva o velmi důležité události, v dalším zpravodajství je uvedena podrobněji  denička – stručná informace bez titulku a domicilu vypovídající o aktuální události  headline – nejrychlejší zprávy České tiskové kanceláře o rozsahu 144 znaků (i jako SMS); online podoba deničky, slouží jako upoutávka  otvírák – označení pro text v 1. polovině horní strany denního tisku; téma dne – přitahuje pozornost

 lokálka – drobná zpráva s omezeným rozsahem (regionální denička), přináší základní informace (např. změna personálního obsazení)  jednosloupek – nejběžnější podoba rozšířené zprávy, je zalomená do jednoho sloupku (existují i dvojsloupky a trojsloupky)  dialogizovaná zpráva (mikrointerview) – krátký útvar, který se skládá z cca 1–3 otázek novináře a odpovědí, ukazuje průběh získávání informace (pokud by se s ním dále pracovalo, vznikne zpráva)

 tisková zpráva = prostředník mezi organizací a novináři, důležitý zdroj informací pro tisk  obsahuje údaje o firmě (píše se na šablonu v text. editoru – v záhlaví a zápatí údaje o firmě, logo, …)  dodržuje formát zprávy (poutavý titulek, domicil, shrnující první odstavec odpovídající na otázky, možnost krácení odzadu – rozsah nejlépe A4, řádkování 1,5)  vhodná přímá řeč (vyjádření osoby, která představuje, vysvětluje, potvrzuje či neguje určitou skutečnost)

 v současnosti vzrůstá úloha cílené propagace  PR = public relations – komunikace s veřejností  zahrnuje aktivity vedoucí k utváření pozitivního obrazu organizací směrem k veřejnosti  přímé nástroje PR: přímé oslovení cílové skupiny  nepřímé nástroje PR (zprostředkované médii): např. tiskové konference, briefingy, výroční zprávy, tiskové zprávy, inzeráty, sponzoring, PR články, internetová kampaň, FB profil, soutěže

 nástroj pro zajištění publicity organizace, akce, výrobku, služeb, e-shopu apod.  předpokladem úspěchu je oslovení čtenáře (odhadnout jeho zájmy, přání – jako v reklamě)  Jaký produkt / službu / akci apod. nabízím?  Jaký přínos může mít uživatel z tohoto produktu, jaké řešení nabízí?  Co se pro uživatele změní koupí produktu / účastí na akci?  Co bude dál? / Proč jsou podobné akce důležité?

„Nejméně o každé druhé události, která se do zpravodajství deníků, rádií a televizí dostane, novináři vědí předem díky tiskovým zprávám a anoncím.“ 1 1 MIČIENKA, M. – JIRÁK, J. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 2007, s. 51. ISBN

 BARTOŠEK, J. – DAŇKOVÁ, H. Žurnalistika a škola: příručka pro učitele mediální výchovy. 2. vyd. Frýdek-Místek : Václav Daněk, 2010, 207 s. ISBN  BURTON, G. – JIRÁK, J. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2003, 392 s. ISBN  ČECHOVÁ, M. Současná česká stylistika. 1. vyd. Praha : ISV, 2003, 342 s. ISBN  KOL. AUTORŮ Metodická příručka mediální výchovy. 1. vyd. Vydalo Centrum Vysočina v rámci projektu Centrum mediální výchovy, tisk Pross reklama, 2012, 149 s.  KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 243 s. ISBN  KUNCZIK, M. Základy masové komunikace. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995, 307 s. ISBN x.  MIČIENKA, M. – JIRÁK, J. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 2007, 295 s. ISBN  MINÁŘOVÁ, E. Informativní a persvazivní funkce jako konstituující faktor projevu. Funkční styl publicistický. In ČECHOVÁ, M. - KRČMOVÁ, M. - MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, s , 40 s. Jazykověda a literární věda. ISBN  NIKLESOVÁ, E. Teorie a východiska současné mediální výchovy. 1. vyd. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2007, 140 s. ISBN  NIKLESOVÁ, E. – BÍNA, D. Mediální gramotnost a mediální výchova: studijní texty. 1. vyd. České Budějovice : Vlastimil Johanus, 2010, 86 s. ISBN  MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. 2. vyd. Praha : Portál, 2002, 447 s. ISBN