Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZDROJE FINANCOVÁNÍ MAJETKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu
Advertisements

Peněžní trh Ekonomika podniku 2. ročník Peněžní trh - každý vyspělý ekonomický systém je postavený na toku peněz.
Vznik a vývoj peněz Funkce peněz Současné peníze
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO52 Název.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO54 Název.
EU_62_A_sada 1_03_M_Vznik peněz_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Materiál.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Obchod, trh Základy hospodaření.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Měnová soustava, měnová politika
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Peníze a peněžní trh Pavel Seknička.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomika– národní hospodářství
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2. ČNB a její role v platebním styku.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Digitální učební materiál
VY_62_INOVACE_ – Bezhotovostní platební styk
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
PENĚŽNÍ ÚSTAVY -BANKY Občanská výchova, 9.roč. Mgr. Renata Šimková.
VY_62_INOVACE_ – Příklady na výpočet úroků z vkladů a úvěrů
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Peníze a peněžní trh TNH 2 (S-6)
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu VY_62_INOVACE_ – Peníze a finanční trh Autor Ing. Hana Sůvová Tematická oblast Ekonomika pro 3. ročník OA (Bankovnictví) Ročník Třetí Datum tvorby Březen – srpen 2013 Anotace Materiál je určen pro výuku tematického celku bankovnictví včetně zvládnutí výpočtů o úrokování a propočty o valutách a devizách. Metodický pokyn Materiál obsahuje jak teoretickou část, tak i příklady k procvičování, otázky a úkoly k jednotlivým kapitolám a závěrečný opakovací test.

1. Peníze a finanční trh

Anotace: Tento materiál vysvětluje pojem, druhy a funkci peněz, druhy a význam finančních trhů.

Co jsou peníze? Jako peníze může sloužit cokoliv, co jsou lidé ochotni přijmout výměnou za výrobky či služby. Peníze = speciální druh zboží, který můžeme vyměnit za všechny ostatní druhy zboží (tzv. všeobecný ekvivalent), jejich prostřednictvím můžeme vyjadřovat hodnotu všeho ostatního zboží.

Peníze vznikají s rozvojem hospodářství a prohlubováním dělby práce jako prostředek směny – lidé si mezi sebou vyměňovali statky nebo služby, které potřebovali. Proto hledali prostředek, který směnu usnadní. Zavedením směny směna nabyla formy prodeje a koupě.

Požadavky kladené na peníze: a) snadná přenosnost – peníze musí být dostatečně malé a lehké, aby je lidé mohli snadno přenášet) b) snadná dělitelnost- musí být snadné rozměnit peníze na menší části (např. dvousetkorunu na padesátikoruny) c) trvanlivost – hodnota peněz by měl být přibližně stejná dnes i za měsíc, aby jim lidé věřili a byli ochotni je přijímat d) rozeznatelnost – peníze by měly být snadno rozeznatelné a těžko napodobitelné (dnes kvalitní ochranné prvky k omezení padělání)

Vývojové formy peněz: naturální peníze (barterové) – směna zboží za zboží zbožové (komoditní) peníze – jako prostředek směny sloužily nejvíce žádané druhy zboží (např. obilí, oleje, dobytek, kožešiny, sukno, zbraně) symbolické peníze – určitým symbolům přiřazeny určité hodnoty (např. látkové šátečky, mušličky, kamínky) drahé kovy – vhodné pro ražbu kovových mincí, zejména zlato, stříbro (razily se i z mědi či železa) u nás dříve jako peníze sloužilo plátno – od toho pochází slovo platit

Formy peněz v dnešní době: Mince Bankovky – tj. papírové peníze vydávané centrální bankou Depozita – představují vklady na účtech v bankách (= bezhotovostní peníze) Cenné papíry – představují určitou hodnotu, jsou směnitelné za ostatní formy peněz a některými lze i platit (např. šek) Plastikové peníze – platební karty

Soustava peněz stanovená zákonem, která platí na území určitého státu = měna, jejím základem je měnová jednotka, jednotkou naší měny je koruna česká (Kč). První koruny byly zavedeny roku 1858 – byly zlaté o průměru 24 mm, vážily 11,11 g. Oficiální měnou se staly až roku 1892 – mince o hodnotě 1, 2,5 raženy ze stříbra, hmotnost 5 g, průměr 23 mm, mince o hodnotě 10, 20 a 100 byly ze zlata, 1 koruna se dělila na 100 haléřů. V roce 1922 koruna československá vyrobena ze slitiny mědi a niklu, později z hliníku a hliníkového bronzu.

Úplně první haléř byla drobná stříbrná mince ražená původně ve 13. století v mincovně Hall ve Švábsku a byla drobnou mincí německého feniku (německy heller, česky haléř). V našich zemích dostala jméno haléř stříbrná jednostranná mince zavedená r jako polovina tzv. penízu.

Funkce peněz: Prostředek směny Míra hodnot a měřítko cen – slouží k vyjádření hodnoty směňovaného zboží a služeb Oběživo – při nákupu v obchodech za hotové Platidlo – při výplatě mezd, placení daní, splácení úvěrů, placení dodavatelům Poklad – část peněz, která není momentálně použita (peníze se dají hromadit, akumulovat) Světové peníze – funkce peněz je uplatňována v mezinárodním měřítku

Co je finanční trh? Obchodování s peněžními prostředky se uskutečňuje na finančním trhu. Finanční trh = trh se všemi formami peněz. Základní funkce finančního trhu = umožnit tok finančních prostředků mezi jednotlivými ekonomickými subjekty (domácnosti, podniky, stát). Finanční trhy umožňují přelévání finančních prostředků v národním hospodářství. Střetává se na nich nabídka peněz s poptávkou po nich a vytváří se jejich cena.

Přerozdělení finančních prostředků se uskutečňuje: a) přímo – např. jeden občan půjčí peníze druhému, jeden podnik emituje akcie a druhý si je koupí b) nepřímo – pomocí zprostředkovatelů (různé finanční instituce - banky, pojišťovny, investiční společnosti, burzy cenných papírů), např. občan si uloží u banky peníze, banka je půjčí podniku – peníze od občana se dostanou do podniku

Na finančních trzích vystupují: a) subjekty přebytkové – nabízejí finanční prostředky (spořitelny, banky, pojišťovny, domácnosti atd.) b) subjekty schodkové – mají nedostatek finančních prostředků a chtějí je získat (podniky, veřejný sektor, domácnosti atd.) Některé subjekty podle situace vystupují na finančních trzích jednou jako přebytkové, jindy jako schodkové.

Nabídka peněz na trhu –subjekty, které peníze mají, je ukládají (zejména do bank) – za uložení peněz jim banky nabízejí určitou cenu = tzv. úrok. Poptávka po penězích – subjekty potřebují peníze, zejména úvěry – za poskytnutí peněz (zejména bankami) platí dlužníci cenu = tzv. úrok.

Členění finančních trhů Rozlišení podle typu používaných nástrojů, a to zejména z hlediska doby splatnosti Trh peněžní – na tomto trhu se získávají a používají peněžní prostředky krátkodobě, tj. do 1 roku. Předmětem obchodu jsou krátkodobé cenné papíry (směnky, šeky), krátkodobé úvěry, krátkodobé vklady a devizy.

Trh kapitálový – na tomto trhu jsou umísťovány střednědobé a dlouhodobé finanční zdroje a získávány finanční prostředky pro dlouhodobé investice. Předmětem obchodu jsou dlouhodobé cenné papíry (akcie, obligace, hypoteční a podílové listy), střednědobé a dlouhodobé úvěry a dlouhodobé vklady.

Otázky a úkoly Proč mohlo dříve plátno sloužit jako peníze? Jaké nevýhody měly zbožové peníze? Jaké výhody měly kovové mince? Téma pro referát: Mince a bankovky naší měny – nominální hodnoty a ochranné znaky bankovek.

Použité zdroje 1) KLÍNSKÝ, Petr a MÜNCH, Otto. Ekonomika 3 pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 4., upr. vyd. Praha: Fortuna, s. ISBN ) KLÍNSKÝ, Petr a MÜNCH, Otto. Ekonomika 3 pro obchodní akademie a ostatní střední školy. Vyd. 1. Praha: Fortuna, s. ISBN ) PALYZOVÁ, Martina a LEŠENAROVÁ, Romana. Ekonomika 3 pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, s. ISBN ) O penězích. Bankovnigramotnost.cz [online] [cit ]. Dostupné z: penezich.aspx