Globální problémy – – ozonová díra, skleníkový efekt a znehodnocení půdy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ozonová díra & Skleníkové plyny
Advertisements

Globální oteplování Marek tecl 2L.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Ozonová díra.
Globální oteplovaní.
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Matěj Martinák IX.A.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Globální oteplování Ondřej Málek, 2.L.
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
David Juran.  je proces, při kterém dochází ke snadnému pronikání slunečního záření do naší atmosféry  ale také zároveň špatné propouštění tepelného.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Ohrožování základních složek biosféry
ATMOSFÉRA Vzdušný obal Země Video: počasí, klima, tornádo a hurikán.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Registrační číslo projektu:
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Oxid uhličitý
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Globální oteplování VY_32_INOVACE_ 09 Globální oteplování.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
Obraz působení člověka
Atmosféra Filip Bordovský.
Vliv ozónové vrstvy na životní prostředí
J. Schlaghamerský: Ochrana životního prostředí - ochrana ovzduší – globální oteplování Globální oteplování.
Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Znečišťující faktory ŽP a dopady činnosti člověka na ŽP
Chráněná území ČR a regionu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Obnovitelné zdroje energie. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Zelená kancelář. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Vzájemné vztahy mezi člověkem a ŽP. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Základní ekologické pojmy. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
Znečištění vzduchu dopravou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
UV ZÁŘENÍ našlo cestu - - OZONOVÉ DÍRY
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ.
ATMOSFÉRA atmosféra a její vlastnosti
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
VY_32_INOVACE_C9-013 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Název prezentace (DUMu): Ohrožení půdy
Environmentální problémy
KRAJINNÁ SFÉRA PŘÍRODNÍ SLOŽKA ČLOVĚKEM TVOŘENÁ SLOŽKA
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Důsledky globální změny klimatu
Transkript prezentace:

Globální problémy – – ozonová díra, skleníkový efekt a znehodnocení půdy

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy biologie a ekologie - ekologie

Obsah Skleníkový efekt1 Vznik ozonové díry2 Ozonová díra - obrázek3 Funkce vrstvy ozónu4 Možnost řešení5 Skleníkový efekt - princip6 Skleníkový efekt - schéma7 Skleníkový efekt - princip8 Důsledky zvyšování sklen.efektu9 Možnost řešení10

Obsah Význam půdy11 Zásahy člověka12 Možnosti řešení13

je to jev, při kterém dochází k úbytku ozónu v horních částech atmosféry v současnosti je porušení ozónové vrstvy nejrozsáhlejší nad jižní polokoulí, zejména nad Antarktidou a Austrálií avšak i nad Evropou se koncentrace ozónu snižuje Ozonová díra 1

za hlavní příčinu se považují úniky látek (freony, halony aj.) používaných zvláště v chladírenských zařízeních a jako nosné plyny v kosmetice bylo zjištěno, že stále sílící skleníkový efekt je v určité souvislosti s poškozováním ozónové vrstvy Vznik ozonové díry 2

3

vrstva ozónu zabraňuje pronikání většiny biologicky škodlivého ultrafialového záření k povrchu Země zeslabení nebo dokonce vymizení části této vrstvy, tzv. ozónová díra má za následek zvýšené pronikání UV záření ozonová díra působí nepříznivě zvláště na život mořských řas a suchozemských rostlin (zemědělských plodin) zvýšené množství dopadajícího UV záření způsobuje u člověka vznik rakoviny kůže, zákal oční čočky, záněty spojivek a rohovky Funkce vrstvy ozónu 4

spočívá zejména v omezení nebo úplném vyloučení z výroby látek, které blokují tvorbu ozónu obranou proti důsledkům oslabení ozónové vrstvy je používání ochranných prostředků (brýle s UV filtrem, krémy s UV filtrem) Možnost řešení 5

vznikl současně se vznikem atmosféry Země skleníkové plyny (voda, oxid uhličitý, methan, oxid dusný, ozón) vytváří v ovzduší nad Zemí vrstvu většina krátkovlnného (ultrafialového záření) touto vrstvou prochází bez omezení dlouhovlnné (IČ, tepelné) záření vyzařované ze Země do vesmíru touto vrstvou neprojde zcela a část se odráží zpět k zemskému povrchu nadměrné množství skleníkových plynů způsobuje, že se k Zemi odráží větší část dlouhovlnného záření, a tak postupně dochází ke globálnímu oteplování Země Skleníkový efekt - princip 6

7

umožňuje život na Zemi v té podobě, kterou známe nyní bez tohoto principu by průměrná teplota na Zemi byla asi kolem -18°C v době, kdy se ještě člověk svými ekonomickými aktivitami v přírodě neprosazoval, byl skleníkový jev pouze výsledkem vzájemného působení přírodních činitelů v současné době však patří hlavní role oxidu uhličitému uvolňovanému lidstvem při spalování paliv organického původu jeho množství v ovzduší stále roste a při zdvojnásobení koncentrace může globální teplota vzrůst až o 4,5°C Skleníkový efekt - princip 8

globální oteplení planety tání ledovců a vzestup hladiny světového oceánu (zaplavení rozsáhlých oblastí) přibývání výrazných výkyvů počasí s mimořádně silnými meteorologickými jevy (bouře, sucho, povodně apod.) zhoršení zdravotního stavu obyvatelstva Důsledky zvyšování sklen.efektu 9

koncentrace skleníkových plynů od roku 1750 vzrostla (oxid uhličitý o 31%,methan o 151%, oxid dusný je cca o 17% vyšší) Možnost řešení = omezení emisí skleníkových plynů (provoz vozidel s účinnějším spalováním paliva, výroba energie z ekologických zdrojů, omezení kácení lesů) Možnost řešení 10 Kjótský protokol (určuje průmyslovým zemím, o kolik musí snížit emise skleníkových plynů v období ), Světová klimatická konference IPCC – Intergovernmental panel on climate change Rámcová úmluva OSN o změně klimatu

půda patří k nejvýznamnějším zdrojům na Zemi je základním výrobním prostředkem zemědělství a lesnictví a má tedy hlavní úlohu ve výživě lidstva je nezbytná pro život většiny rostlinných druhů znehodnocování půdy má na svědomí především člověk Význam půdy 11

změna původní vegetace, odlesnění, spásání vegetace (zrychlená vodní a větrná eroze) vysazování monokultur – podpora podzolizace a jednostranného vyčerpání půdy odvodňování chemizace (hnojení, pesticidy) zhutňování půd těžkou technikou zábor půdy pro sídla, komunikace, těžbu nerostných surovin apod. nevhodná agrotechnika (orba po svahu, špatné osevní postupy atd.) kontaminace půdy nebezpečnými látkami Zásahy člověka 12

aplikace ekologického zemědělství zachování původních porostů a zabránění tak vodní a větrné erozi zvyšování půdního fondu rekultivací vyškolení odborníků na obdělávání půdy do rozvojových zemí Možnosti řešení 13

A4dcaN8ZkI/preview?pli=1 pudy-pug-/firmy-trhy.aspx?c=A100826_171246_firmy-trhy_kim svet.aspx?r=ln_zahranici&c=A100225_133327_ln_zahranici_mtr Materiály získané při specializačním studiu pro Koordinátory EVVO organizované organizací SEVER – Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory Použité zdroje