Inf Sítě mobilních telefonů a GPS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální reprezentace
Advertisements

Datové přenosy v ISDN Mobilní systémy, PF, JČU.
Internet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení Hornicko – geologická fakulta.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Fyzika - mechanika.
GPS.
Mobilní telefonní síť GSM
GPS – Global Positioning System
Elektromagnetické záření 2. část
Střední škola teleinformatiky Ostrava
Navigační systém GPS GPS - Global Positioning System (úplný název je GPS Navstar) je satelitní navigační systém. Tento systém byl původně vybudovaný americkou.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Satelitní systémy Mobilní systémy, PF, JČU. Telefonní (radiové) sítě Telefonní sítě Přepojování okruh Přenos hlasu Datové/IP sítě Přepojování paketů Přenos.
Úvod do počítačových sítí
Tato prezentace byla vytvořena
Princip určování polohy pomocí satelitu
GSM.
Družicové datové přenosy. Družicové komunikační systémy jsou v dnešní době velmi důležitou součástí komunikačního řetězce. Doplňují pozemní kabelové,
Satelitní měření polohy
Globální polohovací systémy Global Position Systém (GPS)
Inf Analogová a digitální televize. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vytvořili: jaroslav Šindler a Tereza Žitníková I.B.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Autoalarm II. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Navigační systémy Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Analogové a digitální zařízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
MATEMATIKA Kvadratická rovnice. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Inf WWW – World Wide Web. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Informatika – Datové sítě
Inf Struktura sítě internet. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Inf Sociální sítě Facebook. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Inf Webová stránka, princip HTML a CSS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Příklady použití grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Inf Tvorba webu – struktura webu. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Informatika – Podmíněné formátování. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Složky, soubory a objekty. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Struktura datových sítí. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Elektronické bankovnictví
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Výroba eurooken - video
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Navigační systémy + úkol na konci prezentace
Inf Bezpečný počítač.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Elektronická komunikace
Výstupní zařízení počítače - skener
Inf Cykly ve vývojových diagramech
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Princip streamování videa a hudby
Inf Prezentace informací
Fyzika – Zesilovač.
Fyzika – Přenosová soustava ČR
Vnitřek skříně počítače
Základní pojmy při používání Internetu
Inf Tabulkový procesor
Inf Barevné ladění dokumentů
Inf Tvorba WWW – tabulky a seznamy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Formáty grafických souborů
Matematika Parabola.
ELEKTROTECHNIKA Řazení kondenzátorů – sériové řazení
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Spojité a nespojité řízení
Předmět: Informatika Ročník: VI.
Transkript prezentace:

Inf Sítě mobilních telefonů a GPS

Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 07_02_32_INOVACE_10

Předmět: INF Ročník: 3. Jméno autora: Jan Mlčůch Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Žák se seznámí s pojmy GSM a GPS. Je mu vysvětlen princip buňkové mobilní sítě a toho, co se děje při telefonování. Dále princip určování přesné polohy pomocí satelitů a postup při navigování. Klíčová slova: GSM, SMS, MMS, GPS, navigace Sítě mobilních telefonů a GPS

GSM (Global Systém Mobile)  GSM je v současnosti v celém světě používaný systém mobilních sítí  mobilní sít se skládá z tzv. buněk, které jsou obhospodařovány jednotlivými základnovými stanicemi  mobilní telefon po zapnutí naváže spojení s nejbližší základnovou stanicí a stále s ní komunikuje  pokud se uživatel pohybuje, předávají si jednotlivé základny spojení s mobilem

Princip buňkové mobilní sítě Centrála sítě Buňky základnových stanic Centrální ústředna Databáze čísel Databáze okamžité polohy mobilů Jiné mobilní sítě Pevná telefonní síť Internet Další sítě

Co se děje při komunikaci přes mobil  mobil obsahuje mikrofon a A/D převodník, ten přenese hlas na digitální data  procesor mobilu „zabalí“ digitalizovaný hlas do balíčku přenosového protokolu a pošle tyto balíčky na základnovou stanici, se kterou právě komunikuje  přes další základnové stanice a ústřednu sítě se pakety s hlasem dostanou až do mobilu druhé strany  tam z nich D/A převodník vytvoří opět zvuk, který reproduktor telefonu přehraje

Princip buňkové mobilní sítě  stejným způsobem jako volání fungují i další služby GSM sítě  přenos krátkých textových zpráv SMS (Short Message Services)  přenos obrazových zpráv MMS  přenos dat – přístup k internetu  pouze u zpráv je potřeba, aby centrála zabezpečovala jejich ukládání a doručení v případě kdy příjemce zapne telefon

Princip buňkové mobilní sítě  GSM sítě od svého začátku pracují s daty paketovým způsobem, nečiní jim proto problém dnešní datové přenosy  omezení přenosu dat je dáno kapacitou sítě  protože se jedná o jakýsi internet je současné využití limitováno rychlostmi, kterými jsou základnové stanice schopny komunikovat  každá stanice může obsloužit určitý počet telefonů  nové generace GSM sítí tato omezení pomalu odbourávají díky vyšším frekvencím, a tedy i kapacitám (ale také menšímu dosahu a tedy většímu počtu základnových stanic)

Globální družicové polohovací systémy  celý systém GPS (Global Positioning Systém) se skládá z několika částí  satelity na oběžné dráze (24 – 32)  řídící centra těchto satelitů, která koordinují odchylky v jejich drahách  přijímač satelitní navigace

Jak navigace pracuje?  družice na oběžné dráze neustále vysílají signál o své poloze a vysoce přesné časové razítko (atomové hodiny)  přijímač signál zachytí a díky svému vlastnímu časovému čipu je schopen určit, jak dlouho k němu signál z družice letěl  zná-li dobu přenosu a rychlost šíření radiových vln, může přijímač určit svoji vzdálenost od družice  zachytí-li signál z více družic, může určit svoji vzdálenost ode všech a pomocí výpočtu průsečíku vzdáleností pak určí svoji polohu na zemi

Co z toho plyne?  pro úspěšnou navigaci musí náš přijímač „vidět“ na několik družic  v lese nebo ve velkoměstě má proto navigace často problém  pro určení směru dráhy musíme nejprve změnit svoji polohu (lepší přístroje mají kompas)  určení nadmořské výšky je komplikovanější (lepší přístroje mají barometr)  mapy, algoritmy hledání tras a další informace nejsou součástí tohoto systému, kupujeme je od firem, které se na to specializují

Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy : Teoretická učebnice. 1. vyd. Brno : CP Books, a. s., c s. ISBN Veškeré použité obrázky (kliparty) pocházejí z obsahu webu a vlastních zdrojů.