Utopíme se v migraci? Uprchlická krize vs. krize českého mediální prostoru MARIE HEŘMANOVÁ, FHS UK NADACE OPEN SOCIETY FUND PRAHA/POMÁHÁME LIDEM NA ÚTĚKU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
ZÁSADY PRVNÍ POMOCI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ;
 Mýtus: OSPOD ví nejlépe, co je pro dítě a rodinu dobré  Mýtus: IPOD znamená pro pracovníky pouze zvýšení administrativy.
Ukrajinci v ČR Adaptace II. Historie přítomnosti v ČR Pojem Ukrajinec – Malorus, Rusín.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ Michaela Brázdilová Šárka Šustová Tisková konference,
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Laxus o.s. sociální a zdravotní služby pro uživatele drog CENTRUM TERÉNNÍCH PROGRAMŮ PARDUBICKÉHO KRAJE.
Soutěž o informační centrum roku. Čtyři roky úspěšné spolupráce První soutěž ve spolupráci s vydavatelství VLTAVA- LABE-PRESS proběhla v roce 2009 Od.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Počítačové sítě 8. Využití sítí © Milan Keršlágerhttp:// Obsah: ● sdílení v sítích.
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Senioři a sociální sítě. Kolik je ale na sociální síti vlastně českých seniorů? Je to asi 5% z 3,5 mil.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
Virtuální kolega Attavena, o.p.s. Prezentace projektu a návrh implementace jeho nabídky: do systému vzdělávání.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
SOLIDARITA NEJEN PENÍZE Tomáš Fendrych, Střešovice Jak dojít k odluce a příliš neklopýtat aneb Pražský seniorát na cestě k samofinancování
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Radka Škulaviková ČísloVY_32_Inovace_3441 NázevZpráva a zpravodajství Téma hodinyZpráva a zpravodajství.
DELFÍN Martina Malárová a Veronika Vachůnková. POPIS DELFÍNA -Živí se rybami a dalšímy mořskými živočichy, např. korýši a hlavonožci. Spotřebuje jich.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
OECD: Výše daní: nejnižší daně jsou v Chile
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Josef Středula, předseda ČMKOS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Vteřina poté Participace z pohledu bývalých klientů ústavních zařízení
Výchozí stav DOZP Zašová
Název vzdělávacího materiálu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Základní informace o poskytovateli
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Svoji životní situaci pociťujete jako nepříznivou, kterou nemůžete zvládnout vlastními silami …
Právo sociálního zabezpečení
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_23_Období Studené války.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Mgr. Lenka Linhartová SocioFactor s.r.o.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Nelegální migrace na území České republiky
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Právo sociálního zabezpečení
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Přijímací řízení pro školní rok 2019/20
Přijímací řízení pro školní rok 2019/20
Cílové skupiny Studenti Farníci Rodiče Řeholníci Katolíci
AČMN, 1. LF UK Praha, FHS UK Praha, LRS Chvaly
Šablona 32 VY_32_INOVACE_08_22_I. SVĚTOVÁ VÁLKA
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Ministerstvo vnitra ČR Statistická data v oblasti migrace
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Utopíme se v migraci? Uprchlická krize vs. krize českého mediální prostoru MARIE HEŘMANOVÁ, FHS UK NADACE OPEN SOCIETY FUND PRAHA/POMÁHÁME LIDEM NA ÚTĚKU

Kdo je vlastně v krizi? Mediální pokrytí uprchlické krize v ČR – data, fakta, analýzy Zdroje informací, ze kterých média čerpají Metafory uprchlické krize – vlny, přílivy aneb utopíme se skutečně v migraci? Uprchlík jako oběť vs. uprchlík jako hrozba – dva základní mediální obrazy Dobrovolníci jako hrdinové nebo padouši? Kdo za to může? Novináři jako hrdinové nebo padouši

Mediální pokrytí uprchlické krize

Zdroje informací Přebírané agenturní zprávy vs. vlastní zpravodajství – reportéři na místě Dobrovolníci vs. politici, veřejné činné osoby (Hitler vs. Žid – tzv. falešná objektivita) Ví novináři odkud čerpat data? (příklad: rozhlas.cz/uprchlici)

Kauza Novinky a Martin Herzán Viz: h%C3%A1me-lidem-na- %C3%BAt%C4%9Bku/reakce- slovinsk%C3%A9-policie-na-informace- uveden%C3%A9-v-%C4%8Dl%C3%A1nku- martina-herz%C3%A1na-v-den%C3%ADku- / „Denně táborem prošly asi tři tisíce uprchlíků – byly tu i celé rodiny, ale většinou osamocení mladí muži. Přicházeli nejen ze států postižených válkou – Sýrie, Afghánistánu či Iráku –, ale situaci tu zkoušelo využít také mnoho skutečně jen ekonomických migrantů z území, kde žádná válka není.“

Novinky vol.2 – text převzatý z Die Welt a doplněný o informace z ČTK „Provizorní tábořiště v Idomeni vzniklo samovolně poté, co asi před třemi měsíci Makedonie a další země na takzvané balkánské cestě uzavřely hranice pro migranty, kteří proudili do Evropy. Loni jich touto cestou přišlo více než milión.“ Viz: C3%A1h%C3%A1me-lidem-na- %C3%BAt%C4%9Bku/reakce-na- novinkycz-vol2-pro%C4%8D-je-v- idomeni-kriminalita/ C3%A1h%C3%A1me-lidem-na- %C3%BAt%C4%9Bku/reakce-na- novinkycz-vol2-pro%C4%8D-je-v- idomeni-kriminalita/

Utopíme se v migraci? Mediální metafory

Jazyk a metafory II. Nejčastěji opakující se výrazy: vlny, příliv, záplava, proud/proudit, tsunami, „postupující masa“ Charakteristický odosobněný jazyk – uprchlíci jako objekt, nikoliv subjekt (časté užívání sloves v trpném rodě – vlna se valí, uprchlíci jsou umístěni…) Nelogické a nesprávné obraty jako „ilegální uprchlík“, „uprchlický tábor“ v případě detence či hraničního přechodu, faktické i logické chyby v textech Oblíbené obrazy jako „mladí silní muži s drahými smartphony“

Uprchlíci jako oběť nebo hrozba?

Reprezentace uprchlíků Objekt policejní činnosti – nutnost ostrahy, zatýkání, zabavování zbraní Obecná čísla bez kontextu (tolik a tolik lidí tam a tam) Oběti tragických událostí potřebující pomocnou ruku Příběhy uprchlíků – pouze ve smyslu příběhů útěku, nikoliv životních příběhů jako takových

Dobrovolníci: padouši nebo hrdinové? Uprchlík jako hrozba dobrovolník jako padouch Uprchlík jako oběť dobrovolník jako hrdina Dobrovolníci jako ti, kteří napomáhají invazi, naivní sluníčkaří, kteří nechápou hrozbu Dobrovolníci jako zdroj informací – vypravěči příběhů, kteří zprostředkovávají hlas uprchlíků samotných Kde jsou uprchlíci a proč nemluví sami za sebe?

Kdo za to může? Faktická nepřítomnost uprchlíků na území ČR (viz „fronta na uprchlíky“ na Hlavním nádraží nebo při příjezdu Iráčanů) vs. často až hystericky udržovaný zájem o téma ze strany politiků Neznalost migrační tématiky – až do roku 2014 se téma v médiích vyskytovalo minimálně Téměř nulová etnická diverzita v redakcích Vlastnická struktura médií: komu se novinář zodpovídá? Řetežec redaktor – editor – vedoucí vydání – šéfredaktor – čtenář (a čtenost) Mají novináři vychovávat čtenáře nebo nabízet to, co lidi zajímá? Vliv sociálních sítí a internetu – stírání rozdílu mezi producenty a konzumenty mediálního obsahu

Kdo za to může II. – mezinárodní srovnání Německo: tendence k „příliš pozitivnímu“ zpravodajství, obavy z autocenzury (zaváhání nad zveřejněním silvestrovských útoků) Británie: bulvár vs. seriózní média Itálie: tendence k populismu a hate-speech, ale silný závazek novinářů k „etickému žurnalismu“ Dle analýz se Česko svým pokrytím tématiky nejvíce blíží Bulharsku… Zdroj: Moving Stories – International Rewiev of How Media Cover Migration, ed. Adrian Whyte, Ethical Journalism Network

Příklady kvalitního zpravodajství: Český Rozhlas: prchlici prchlici Aktualne.cz - uprchlický speciál a online zpravodajství