Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 7) Materiály, pomůcky a techniky Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Záměrem této sady výukových materiálů s názvem „Materiály, pomůcky a postupy“, je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, s jakými materiály a jakým způsobem pracuje malíř. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu výtvarné přípravy na naší SŠ. 2
3 Materiály, pomůcky a techniky Jestliže mluvíme o barvě, musíme rozlišovat dva pojmy: barvu jako světlo a barvu jako pigment.
4 Barva-světlo patří do vědecké oblasti posunuté v před přínosem Isaaca Newtona. Ten při svých optických výzku- mech objevil, že se světlo skládá z různých vlnových délek a při průchodu skleněným hranolem (lomením), vnímáme jako barevné louče, spektrum odpovídající sedmi barvám duhy: červené, oranžové, žluté, zelené, modré, indigové a fialové.
5 Soubor barev získaný ze tří primárních (základních) barev: žluté, červené a modré. Toto jsou čisté barvy a nedají Se vytvořit z žádných jiných barev.
6 Vzájemným mícháním dvou základních barev vytvoříme sekundární (druhotné) barvy: žlutá + červená = oranžová červená + modrá = fialová modrá + žlutá = zelená
7
8 Barva-pigment souvisí s výtvarnou technikou a s teorií barev z malířského hlediska. Malířská barva se skládá z pigmentu (barviva získaného z půdy (hlinky), minerálů, kysličníků kovů, rostlinných nebo živočišných substrátů) a pojidla které se navzájem smíchají, čímž vznikají tekuté nebo pastovité barvy, které přilnou k podkladu. Mezi nejznámější pojidla patří lněný olej používaný při olejomalbě, arabská guma používaná při vodových technikách jako je akvarel nebo vaječný žloutek i bílek používaný k tempeře.
9 Mezi nejznámější pojidla patří lněný olej používaný při olejomalbě
10 arabská guma používaná při vodových technikách jako je akvarel SanGirogo Slava Raškaj (1877–1906 )
11 nebo vaječný žloutek i bílek používaný k tempeře Sandro Botticelli (1445–1510) - Portrait of a Young Woman
12 Malířské techniky olej akvarel tempera freska mozaika malba na skle (vitráž) desková malba kvaš pastel enkaustika
13 Michelangelo – Stvoření Adama ( freska)
14 mozaika Моzаiка киевского Софийского собора
15 okno (vitráž )
16 OTÁZKY NA ZÁVĚR I vyjmenuj primární barvy které jsou analogické barvy vyjmenuj sekundární barvy
17 OTÁZKY NA ZÁVĚR II z čeho se skládá malířská barva ? co je to vitráž ?
18 PARRAMÓN, José María. Jak kreslit: historické pozadí, materiály a pomůcky, techniky a postupy, teorie a praxe umění kresby. České vyd. 2. Překlad Magdalena Pechová. Praha: Jan Vašut, 1998, 112 s. Jak na to (Jan Vašut). ISBN Vlastimil JELÍNEK Příručka jako studijní materiál k výuce o slohu na střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti. Svet umenia. Ikar. ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění. Praha: Odeon, 1) MRÁZ, Bohumír a Odborná spolupráce Marie ČERNÁ. Dějiny výtvarné kultury. 4. vyd., V Idea servis 3. vyd. Praha: Idea servis, ISBN ODEHNALOVÁ, Alena. 1. vyd. Brno: CERM, 1997, 212 s. ISBN
19 Snímek 3 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ Snímek 4 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ C3%A9ma%20%282%29.PNG ˃ Snímek 5 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ data/CMYK/CMYK_2_1.jpg˃ Snímek 6 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ Snímek 7 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ Snímek 9 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ jpg?uselang=cs ˃ Snímek 10 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˃
20 Snímek 11 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ _Portrait_of_a_Young_Woman_-_WGA2796.jpg?uselang=cs˃ Snímek 13 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ _Creation_of_Adam.jpg?uselang=cs˃ Snímek 14 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˃ Snímek 15 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ by_Burne-Jones_and_Morris,_Trinity_Church,_Boston,_Massachusetts.JPG ˃