Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí žáků středních škol Název a číslo materiálu: VY_52_INOVACE_4.A_2/8 Téma sady: Specifické potřeby jednotlivých klientů v sociálních službách Název: Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb Vytvořeno: (Po pilotáži)Autor: Mgr. Kateřina Svobodová Vyučovací předmět: Německý jazyk Ročník: IV. Výsledky vzdělávání dle RVP: charakterizuje formy sociálních služeb ve vztahu k sociální situaci a specifickým potřebám jednotlivých skupin klientů; Typ interakce: výklad Druh výukového zdroje: Klíčová slova: Lidé s mentálním postižením, omezení v adaptačních schopnostech, integrace mentálně postižených Anotace: Prezentace se zabývá lidmi s mentálním postižením, kteří jsou cílovou skupinou sociálních služeb, vysvětluje terminologii a cíle práce s touto skupinou.
Mentální postižení Souhrnné označení pro vrozené a trvalé omezení adaptačních schopností Pojem pokrývá širokou řadu obtíží – omezení v adaptačních dovednostech – komunikace, sebeobsluha, sociální dovednosti, bydlení ve vlastním domě, zdraví, bezpečnost, školní výkon…práce, volný čas Lidé, kteří mají problémy v učení, porozumění, orientaci a komunikaci Používá se termín lidé s postižením (zdůrazňováno, že to jsou lidské bytosti více než důraz na postižení) V zahraničí – pojem lidé s problémy v učení
Cíle práce Aby tito lidé mohli využívat běžné zdroje, tj. instituce, jež poskytují služby veřejnosti. Aby žili v místním společenství způsobem, který co nejvíce odpovídá životu ostatních lidí bez omezení. Podpora sp jen v záležitostech, které uživatel sám nezvládá Tam, kde si umí poradit – dostatečný prostor pro své řešení Služby nemají řídit život uživatele, ale pomoci mu, aby ho mohl co nejvíce řídit sám. Snaha, aby byl uživatel na službě co nejméně závislý
Cíle práce Optimum – síť služeb, mezi nimiž si uživatel může vybírat, popřípadě jich využívat několik současně. Služby poskytovat podle metodiky posuzování jejich postižení, ne jen stanovit míru rozumových schopností, ale mapování adaptačních schopností a dovedností. Ideálně hodnocení prováděné jinou institucí než tou, která poskytuje službu.
Cíle práce Cíl práce – INTEGRACE (INKLUZE) lidí s mentálním postižením do společnosti Přítomnost těchto lidí v běžném prostředí, v MHD, obchodech, restauracích atd. To je první krok k integraci Nejlépe v dětském věku ROZVÍJENÍ SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ Navázání kontaktu, komunikace POSTUPNÉ ZMENŠOVÁNÍ PODPORY – možno uplatňovat bez ohledu na míru postižení
Cíle práce VZDĚLAVATELNOST – otázkou není, kdo se může vzdělávat, ale jakým způsobem je to možné. Jednání jako s DOSPĚLÝMI LIDMI – respektovat soukromí, brát vážně jejich rozhodnutí, partnerství... Podávání INFORMACÍ k tomu, aby se uživatelé mohli podílet na rozhodování o podobě služby – provést tzv. informovanou volbu. VYZKOUŠET něco nového (nejsou informace o lepší kvalitě života, žijí ve stereotypech)
Cíle práce Žádoucí, aby pracovníci omezovali poskytovaný rozsah pomoci, pokud je může nahradit někdo z okolí uživatele. Snižuje se tím riziko, že se užíváním služby bude uživatel vzdalovat běžnému prostředí
Zdroje MATOUŠEK, O., et al. Sociální práce v praxi : Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha : Portál, s. ISBN X.