Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Respirace.  soubor chemických reakcí, nezbytných pro uvoln ě ní chemické energie, která je obsa ž ena v organických slou č eninách  C 6 H 12 O 6 + 6O.
Advertisements

Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
Ch_023_Beketovova řada kovů Ch_023_Chemické reakce_Beketovova řada kovů Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Syntetická vlákna Ch_072_Plasty a syntetická vlákna_Syntetická vlákna Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Ch_072_Syntetická vlákna Ch_072_Plasty a syntetická vlákna_Syntetická vlákna Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
Plasty Ch_071_Plasty a syntetická vlákna_Plasty Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Detergenty Ch_073_Detergenty a pesticidy_Detergenty Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_043_Karboxylové kyseliny Ch_043_Deriváty uhlovodíků_Karboxylové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Ch_059_Funkce bílkovin Ch_059_Přírodní látky_Funkce bílkovin Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Metabolismus sacharidů. hlavní složkou výživy –obilniny, rýže, kukuřice, brambory... zdroj energie stavební funkce (nukleotidy, koenzymy,glykolipidy…)
Ch_069_Průmyslová hnojiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Průmyslová hnojiva Ch_069_Průmyslová hnojiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Ch_065_Drogy Ch_065_Přírodní látky_Drogy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Ch_057_Kvašení Ch_057_Přírodní látky_Kvašení Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Ch_070_Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Autor: Ing. Mariana.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_15_F7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Mechanické vlastnosti kapalin a plynů Základní.
Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Ch_055_Fotosyntéza v noci Ch_055_Přírodní látky_Fotosyntéza v noci Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Drogy Ch_065_Přírodní látky_Drogy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
GEOLOGICKÝ VÝVOJ A STAVBA ČR Př_161_Geologie_Geologický vývoj a stavba ČR Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště,
M ETABOLICKÉ DĚJE Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s.
Ch_028_Alkeny Ch_028_Uhlovodíky_Alkeny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Ch_036_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Ch_036_Deriváty uhlovodíků_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Ch_029_Alkyny Ch_029_Uhlovodíky_Alkyny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Energetická hodnota potravin (EH)
Výživa a hygiena potravin
Metabolické přeměny sacharidů – glykolýza
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je .
Β-oxidace VMK.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Čistírna odpadních vod
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Cukry (sacharidy).
Autor: Mgr. Helena Nováková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Různé podmínky života na Zemi
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
PČ_141_Dřevo_Dlabání dřeva
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Magnetické vlastnosti látek
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Metabolismus buňky Projekt OBZORY
Citrátový cyklus a Dýchací řetězec
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Helena Nováková
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
Ch_012_Uhličitan vápenatý
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Mgr. Marie Boučková
Získávání energie pro život
Transkript prezentace:

Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování, seznámení, procvičování a srovnávání učiva 9.ročníku.  Materiál rozvíjí, podporuje, prověřuje, vysvětluje učivo – přírodní látky.  Je určen pro předmět chemie a ročník devátý.  Tento materiál vznikl ze zápisu autora jako doplňující materiál k učebnici: Novotný,P., za kolektiv. Chemie pro 9.ročník základní školy, SPN a.s., Praha 1998.

BUNĚČNÉ DÝCHÁNÍ

Buněčné dýchání (respirace) je biochemický proces, při kterém se uvolňuje chemická energie vazeb organických sloučenin (typicky sacharidů) za vzniku pohotového energetického zdroje pro buňku (ATP). Jako odpadní produkt štěpení vzniká oxid uhličitý (CO 2 ) a voda.

● Buněčné dýchání patří mezi exoergické reakce. ● Energie je využívána k životním dějům v buňkách a v celém organismu. Část se přeměňuje v teplo. ● Zjednodušené schéma: ENZYMY ● glukóza CO 2 O 2 H 2 O ENERGIE

Chemická rovnice buněčného dýchání: C 6 H 12 O O H 2 O → 6 CO H 2 O

Organismy, které zajišťují svoji potřebu energie dýcháním se nazývají chemotrofní, získávající energii rozkladem organického materiálu. Patří mezi ně některé bakterie, houby a živočichové včetně člověka.

Fáze buněčného dýchání: ● aerobní glykolýza ● Krebsův cyklus ● dýchací řetězec ● oxidativní fosforylace

● Při anaerobní přeměně glukózy na kyselinu pyrohroznovou se získají 2 ATP (Glykolýza). ● Při aerobní přeměně kyseliny pyrohroznové na oxid uhličitý a vodu se získá 36 ATP (Krebsův cyklus, dýchací řetězec, oxidativní fosforylace). ● Aerobní odbourání zásobních látek je tedy energeticky mnohem výhodnější.

Glykolýza: ● Glykolýza (z řeckého glykos = sladký a lysis = rozpad) je metabolická dráha přeměny glukózy na dvě molekuly pyruvátu za čistého výtěžku dvou molekul ATP a dvou molekul NADH. ● Probíhá v cytosolu buněk. ● Skládá se z deseti kroků, každý z nich katalyzuje jiný enzym. a

Krebsův cyklus: ● Citrátový cyklus (cyklus kyseliny citrónové, cyklus trikarboxylových kyselin, Krebsův cyklus) je řada reakcí, které tvoří společnou metabolickou dráhu při aerobní oxidaci sacharidů, lipidů a proteinů. s

Dýchací řetězec: ● Dýchací řetězec je terminální sled reakcí buněčného dýchání, které mají za úkol zajistit tvorbu ATP. ● Využívá přitom redukovaných koenzymů, přenosu elektronů a protonů přes specifické komplexy. ● Produktem řetězce je energie, teplo a voda. c

Oxidativní fosforylace: ● Oxidační fosforylace je metabolická stezka, která používá energii uvolněnou oxidací živin k produkčnímu adenosintrifosfátu. ● I když mnoho forem života na Zemi používá rozsah různých živin, téměř všichni uskuteční oxidační fosforylaci produkovat ATP, molekula, která dodává energii metabolismu. D

POUŽITÉ ZDROJE: ● Buněčné dýchání. Cs.wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: 3%AD 3%AD ● Glykolýza. Cs.wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: ● Citrátový cyklus. Cs.wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: ● Dýchací řetězec. Cs.wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: