Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_09_SLOH_A_KOMUNIKACE – Popis předmětu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SLOH A KOMUNIKACE Popis předmětu Ročník: 9. ročník Klíčová slova: sloh, komunikace, popis předmětu, odborné názvy
ANOTACE Materiál slouží k opakování popisu předmětu se zaměřením na pojmenování předmětu a jeho částí a dále s využitím odborných názvů. Žáci pracují ve skupinách.
POPIS předmětu
POPIS PŘEDMĚTU informuje ovzhledu vnitřní stavbě popis předmětu informuje o jeho vzhledu, o vnitřní stavbě kompozice vychází od celku k částem kompozice vychází od popisu celku a postupuje se k částem Zachováváme postup: o od blízkého ke vzdálenému o zleva doprava o zdola nahoru o (nebo vše naopak)
zároveň uvádíme do náležitého vztahu ty složky předmětu, které spolu souvisí při popisu je důležitá volba pojmenování předmětů a jejich částí pomocí: o podstatných jmen o přídavných jmen odborné názvy užíváme odborné názvy (termíny jednoslovné a terminologická sousloví), které přesně pojmenovávají skutečnost, jsou jednoznačná nepoužíváme nepoužíváme slova citově zabarvená o lichotivá ani hanlivá
UKÁZKY Kostra Koně Obrázek 1 s popisem částí: Kostra Koně
Kostra člověka Obrázek 2 s popisem částí: Kostra člověka
Stavba rostliny Obrázek 3 s popisem částí: Stavba rostliny
Popis: o Náš byt Náš byt je ve věžovém domě. Skládá se ze tří pokojů, kuchyně a příslušenství. Z velké společné chodby ve čtvrtém patře proti výtahu vpravo vejdeme dveřmi do předsíně našeho bytu. Tam si odložíme a vstupujeme dveřmi vpravo do největší místnosti v bytě, do obývacího pokoje obdélníkového tvaru o výměře 20 m 2. Z pokoje je pěkný výhled na město, ale i na vzdálené lesy. Výhled se ještě zlepší, vyjdeme-li zasklenými dveřmi na lodžii, která se táhne podél kratší stěny pokoje i podél kuchyně.
Najdi názvy rostlin a živočichů: pampevlk tygrhart děsnýš císařský lenodán brejmyslivec pětikráska protilička vidamýžď kočkonor pampeliška levhart hroznýš císařský lenochod sedmikráska brejlovec přeslička hlemýžď kočkodán
OTÁZKY NA ZÁVĚR 1)O čem informuje popis předmětu? 2)Z čeho vychází kompozice popisu? 3)Jaké zásady jsou důležité při tvorbě popisu? o jeho vzhledu, o vnitřní stavbě od popisu celku a postupuje se k částem zachováváme postup od blízkého ke vzdálenému, zleva doprav, zdola nahoru využití vhodných podstatných a přídavných jmen užívání odborných názvů nepoužíváme slova citově zabarvená
POUŽITÉ ZDROJE Obrázek 1 s popisem částí: Kostra koně NEZNÁMÝ. koneaponici.wz.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek 2 s popisem částí: Kostra člověka NEZNÁMÝ. ucebnicemapy.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: a4-.p.aspxhttp:// a4-.p.aspx Obrázek 3 s popisem částí: Stavba rostliny HUDEK, František. vyuka.zsjarose.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Popis Náš byt: STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN SOUKAL, Josef. Čítanka pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN