Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přelidnění planety.
Advertisements

Lidstvo, potraviny a trvale udržitelný rozvoj Lubomír Nátr.
Téma hodiny: Problémy Afriky
Sociální problematika světa
Populace Populace je skupina rostlin nebo živočichů určitého druhu, žijí v určitém prostoru Populaci můžeme také charakterizovat jako skupinu živočichů.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Globální svět.
DEMOGRAFIE - RŮST POČTU OBYVATEL
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
Ekologické problémy Společenské problémy
Ekologické problémy Společenské problémy
Globální environmentální problémy (stručný přehled vybraných témat)
DEMOGRAFIE – DEMOGRAFICKÁ REVOLUCE
Označení vzdělávacího materiálu (kód): práceVY_52_INOVACE_ZE.8.58 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Populační problém Vypracovali:Adam Páv,Marek Nedvídek.
ÚVOD OD ROZVOJOVÝCH STUDIÍ I
Zelená revoluce Název školy
HOSPODÁŘSKÉ PROBLÉMY SOUČASNÉHO SVĚTA
Studijní info.
Bohatství versus chudoba
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Přírodní a civilizační rizika - 2
Problémy současné Afriky
Sociální politika 06 CHUDOBA.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI
Chudoba.
Helča Jedličková Kristy Mikulková Anička Filipcová
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Globální problémy.
Přelidnění Vypracoval: Lubomír Knopp Třída: 2L Předmět: Biologie
Hospodářství.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
PROBLÉM SVĚTOVÉHO HLADU. nejstarší z globálních problémů – akutní hlad vede k bezprostřednímu umírání, chronické podvýživě, náchylnosti k nemocem a degeneraci.
PRIMÁRNÍ SEKTOR. A) Světové zemědělství Zemědělství poskytuje –potraviny, suroviny pro průmysl, chov zvířat Státy: 1)ZEMĚDĚLSTVÍ VYSPĚLÝCH ZEMÍ: –produkce.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Mezi hlavní globální problémy dneška patří: 1) Populační exploze a hrozba hladu 2) Znečišťování životního prostředí 3) Terorismus.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Soudobý svět Ekonomický pohled
Určeno pro : žáky ZŠ na 2. stupni Sekce: základní Předmět : zeměpis
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Budoucnost zemědělství a výživy v rozvojových zemích
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Lidstvo - problémy demografické problémy jako součást problému globálních 1) vyplývající 2) související.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Rostislav Navláčil 17. Globalizace Občanská nauka 1. – 4.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1 Název školy Číslo projektu Název materiálu Autor Tematická oblast
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Globální problémy lidstva
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Obecně lidské globální problémy VY_32_INOVACE_ Autor Ing. Helena Vacková Tematická oblast Člověk a prostředí pro 4. ročník přírodovědného lycea Ročník 4. lyceum Datum tvorby září 2012 Anotace Materiál charakterizuje obecně lidské globální problémy a jejich projevy. Učí žáky přemýšlet o důsledcích obecně lidských globálních problémů pro lidstvo. Metodický pokyn Prezentace látky + procvičení pomocí kontrolních otázek

Problémy morálky, hodnot a mezilidských vztahů Jsou důsledkem nerovnoměrného rozvoje mezi státy Překotný rozvoj společnosti není v souladu s vývojem individuálních potřeb i schopností člověka (rozbíjení vzájemné důvěry, oslabené svazky mezi rodiči a dětmi, přesycenost informacemi – člověk přestává odlišovat důležité od méně důležitého, změna hodnotového systému, odklon od tradičních hodnot, soupeření o zisk a moc, strach z předstižení, vyhasnutí citů aj.) Důsledky – mediální politické, komerční, ekonomické či náboženské manipulace (fanatismus)

Problémy válek a zbrojení Hlavní příčinou válek posledních století je bída a beznaděj (nízká životní úroveň vede ke zrodu fanatických politických vůdců) Konvenční vojenská výzbroj (pušky, tanky, děla) je nahrazována zbraněmi hromadného ničení (chemické, jaderné, laserové, genetické, biologické, bakteriologické) Hlavním válečným rizikem dneška i budoucnosti je tzv. studená válka – demokracie x komunismus, rozpad tradičních vlastnictví zbraní hromadného ničení u hlavních světových velmocí vedl k nepřehledné situaci ohrožení světa

Problémy nakažlivých nemocí V rozvojových zemích – příčinou je nedostatečná výživa, zhoršená kvalita jejich ŽP(kontaminované vodní zdroje), nedostatečná lékařská péče – průjmy, TBC, žloutenka typu B, malárie, břišní tyfus, žlutá zimnice aj., umírá až lidí ročně Ve vyspělých zemích – příčinou jsou mutanti původců onemocnění (virů a bakterií) a choroby pocházející z potravin (hromadné stravování, velkovýroba potravin, nesprávná skladba a úprava – žloutenka typu B, salmonelóza, průjmy způsobené bakterií Escherichia coli, alergie, cévní choroby, obezita, psychické poruchy) V celém světě pandemie nemoci AIDS (za 30let 60 mil. obětí)

Problémy chudoby a zaostalosti Relativní chudoba – postihuje jednotlivce vzhledem k životní úrovni většiny obyvatel dané společnosti Absolutní chudoba – v ekonomicky zaostalých státech Měření chudoby provádí OSN pomocí tzv. Indexu lidského zdroje (HDI). Měření se provádí dle výše HDP v přepočtu na 1 obyvatele, průměrné délky života, vzdělání, výše kojenecké úmrtnosti, vybavení domácností, některých oblastí ŽP (podíl obyvatel s přístupem k pitné vodě) Boj s chudobou – je úkolem pro celé lidstvo, spočívá v posílení lidských zdrojů, v šetrném využívání přírodních zdrojů, v promyšleném uplatňování kapitálu, v rozvoji moderních technologií

Chudoba a její typická tvář v rozvojových zemích

Populační globální problémy V současné době obývá planetu Zemi 7 miliard obyvatel. Počet obyvatel roste, pokud je porodnost (natalita) vyšší než úmrtnost (mortalita) = populace roste exponenciálně. Optimální stav nastává tehdy, když natalita=mortalita. Populační vývoj probíhá nestejnoměrně, nejméně rozvinutých zemích (Rwanda) i přes vysokou mortalitu dochází k vysokému populačnímu růstu. Ve většině vyspělých státu populační křivka stagnuje nebo klesá(v ČR v letech ).

Potravinové globální problémy Svět se nepotýká s nedostatkem potravin. Problémem je na jedné straně přebytek (vyspělé země) a na druhé straně nedostatek (rozvojové země). Podvýživa = nedostatečný příjem energie nebo bílkovin na 1 obyv. po určitou dobu, dnes trpí podvýživou 1,3 mld obyvatel, ročně jich umírá hladem 13 mil, chybí živočišné bílkoviny Zelená revoluce(60. léta min. stolení)= celosvětová snaha řešit potravinové problémy pěstováním nových odrůd pšenice, kukuřice rýže s použitím chem. hnojiv a pesticidů nepřispěla k řešení problému(degradace půdy, likvidace tradičních odrůd, rozšíření kukuřice, eroze) Dnešní perspektivy v zajištění potravin – rozšířit obdělávanou plochu, odstranění ztrát zemědělské produkce, nové technologie pěstování, zvýšit počet práceschopného obyv. v zemědělství

Opakovací otázky 1.Co je to podvýživa, v jakých částech světa lidé podvýživou nejvíce trpí? 2. Vyjmenujte hlavní pandemické choroby. 3. Jaké jsou hlavní příčiny válečných konfliktů současnosti? 4. Dokáže planeta uživit rostoucí populaci? 5. Jaké podmínky musí být splněny, aby planeta nasytila stále početnější lidskou populaci?

Zdroje EZECHEL, M., ZICHOVÁ, J., PYTLOUN, L. Ekologie a ochrana životního prostředí. Mělník: VOŠZ A SZaŠ, s.