HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PENÍZE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční trhy Finanční trh – specifický trh se specifickým zbožím = penězi Struktura Peněžní trh – především krátkodobé vklady a úvěry (do 1 roku) Kapitálový.
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ekonomická gramotnost
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
 Podstata  Šeky  Směnky  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha. Národní ústav odborného vzdělání, 2008.
PLATEBNÍ STYK - příkaz k úhradě, složenka, platební karta
Bankovnictví Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Způsoby placení a hospodaření domácnosti
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Hotovostní a bezhotovostní platební styk 1) Význam a formy platebního styku, klady a zápory 2) Hotovostní platební styk 3) Bezhotovostní platební styk.
Monika Franková a Jana Vaňková
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C3 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníZáří 2012.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Krátkodobý finanční majetek Peníze na cestě
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Poštovní poukázky.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Krátkodobý finanční majetek Ceniny
Krátkodobý finanční majetek Pokladna
6. července 2013VY_32_INOVACE_100302_Bankovnictvi_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DHM – pořízení nákupem Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Jana Urbanová Lucie Chvojková Martina Kakáčková
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
OSOBNÍ A RODINNÝ ROZPOČET Praktické cvičení. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
VYTVOŘENÍ RODINNÉHO ROZPOČTU. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
FINANČNÍ GRAMOTNOST BANKOVNÍ SOUSTAVA, FUNKCE CENTRÁLNÍ BANKY.
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKLÁDÁNÍ S PROSTŘEDKY NA BĚŽNÉM ÚČTĚ 2 VÝBĚRY HOTOVOSTI A BEZHOTOVOSTNÍ PLATBY.
HOTOVOSTNÍ OPERACE Nákup a prodej. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
MINCE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
EURO. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POŠTOVNÍ POUKÁZKY A JEJICH VYUŽITÍ.
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKLÁDÁNÍ S PROSTŘEDKY NA BĚŽNÉM ÚČTĚ HOTOVOSTNÍ VKLADY.
Platební styk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PENÍZE Bezhotovostní peníze.
MĚNA A BANKOVKY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE BANKOVKY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Úvod do předmětu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_14_Hotovostní placení TEMA:Finanční.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_62_INOVACE_729_Platební styk I. AutorIng. Renata Wagnerová Průřezové téma Člověk a svět práce Informační.
PRAKTICKÉ CVIČENÍ U pokladny. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Občanská výchova Formy placení. Platby a platební styk  Za zakoupené zboží nebo službu je vždy nutné zaplatit.  Mezi plátcem a příjemcem peněžní částky.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Majetek domácnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Funkce sinus (8). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Peníze, bezhotovostní a hotovostní platební styk N á zev sady: Výuka.
Goniometrické rovnice (1) (17). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Funkce tangens (10). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
BANKY A PENĚŽNÍ ÚSTAVY.
ZPŮSOBY PLACENÍ – platební styk
VY_62_INOVACE_ – Vedení účtů a platební styk Autor
EU_62_B_sada 1_05_M_Bankomat_Poliačíková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK II.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Hotovostní a bezhotovostní peníze.
Zajímavá matematika T R K A L O Č Y =
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost - Platit se dá i jinak než penězi.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. Charakteristika platebního styku
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jana Drtinová Číslo
DRUHY PLATEB.
Transkript prezentace:

HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PENÍZE

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor: Mgr.Marie Kubátová Předmět: Hospodaření domácnosti

Obsah 1 Hotovostní a bezhotovostní peníze 2 Hotovostní peníze 3 Co mohu platit hotovými penězi 4 Zaplať hotově – ukázka č.1 - mince 5 Otázky k ukázce č.1 6 Zaplať hotově – ukázka č.2 - bankovky 7 Otázky k ukázce č.2 8 Zaplať hotově – ukázka č.3 – mince a bankovky 9 Otázky k ukázce č.3 10 Co mi může pomoci

Obsah 11 Zápis 12 Vzorové úlohy 13 Použité zdroje

Hotovostní a bezhotovostní peníze 1 Platební styk – úhrada zboží,služeb, práce atd. Zprostředkování platebního styku: a) hotovostní platební styk - používáme fyzické peníze b) bezhotovostní platební styk - jedná se o převod peněz z účtu na účet (nepoužívají se fyzické peníze)

Hotovostní peníze 2 Hotovostní peníze jsou bankovky a mince, které používáme při placení. výhody - operativní, při malých platbách, jistota platby nevýhody - nákladný, nebezpečný, časově náročný přesun peněz forma: mince, bankovky, ale také depozita (= peníze na účtech), určité druhy cenný papírů (šeky, směnky)

Co můžeme zaplatit hotovými penězi? 3 Platba penězi v obchodě Platba v restauraci Nákup benzínu Zaplacení nějaké služby (oprava pračky, vymalování,atd.) Vstupné do kina Dovolená Provedení platby složenkou na poště (např. za nájem, plyn,atd.) Zaplacení pokuty Zaplacení objednaného balíčku (např. mobilní telefon z internetu)

Zaplať hotově – ukázka č.1 - mince 4 V cukrárně sis koupil sladkosti za 36 Kč. Jaké mince zvolíš k zaplacení? Rozložíme si částku na mince, které můžeme použít. Máme více možností. 20Kč + 10Kč + 5Kč + 1Kč 2) 10Kč + 10Kč + 10Kč + 2Kč + 2Kč + 2Kč 3) 20Kč + 5Kč + 5Kč + 2Kč + 2Kč + 1Kč + 1Kč

Otázky k ukázce č.1 5 1) Napadají tě další možnosti jak nákup zaplatit? Řekni nám je. 2) Která z uvedených možností je nejrychlejší a nejkratší? č.1 3) Vzpomeneš si, kterou minci jsme v příkladu nepoužili? padesátikorunu 4) Co by musela prodavačka udělat, kdybys zaplatil padesátikorunou? Vrátit mi 14Kč, protože 36+4+10=50

Ukázka č.2 - bankovky 6 V restauraci platíš za večeři pro dva 600Kč. Jaké bankovky můžeš použít? Opět máme více možností. 1) 200Kč + 200Kč + 200Kč 2) 500Kč + 100Kč 3) 200Kč + 200Kč + 100Kč + 100Kč

Otázky k ukázce č.2 7 1) Napadají tě další možnosti jaké bankovky použít k zaplacení večeře? Řekni nám je. 2) Která možnost je nejjednodušší a nejkratší? č.2 3) Které další bankovky znáš? tisícovka, dvoutisícovka, pětitisícovka 4) Kolik korun by ti číšník vrátil, kdybys platil tisícikorunou? 400Kč protože 600+400=1000Kč Víš,co je to dýško?:o)

Ukázka č.3 – mince a bankovky 8 Listonoš ti přinesl objednaný balíček za 387Kč. Jak mu zaplatíš? Možnosti 100Kč + 100Kč + 100Kč + 50Kč + 20Kč + 10Kč + 5Kč + 2Kč 2) 200Kč + 100Kč + 50Kč + 10Kč + 10Kč + 10Kč + 2Kč + 2Kč +2Kč + 1Kč

Otázky k ukázce č.3 9 1) Jaké další možnosti zaplacení najdeš? Napiš je. 2) Které bankovky jsme v ukázce nepoužili? A proč? 3) Kolik peněz ti listonoš vrátí když zaplatíš 400Kč?500? Jaké může použít bankovky a mince? 13 protože 387+3+10=400 2x200Kč, 2x100Kč+1x200Kč, 4x100Kč,.. 113 protože 387+3+10+100=500 100Kč+10Kč+2Kč+1Kč nebo 2x50Kč+2x5Kč+3x1Kč Pětistovku, tisícovku, dvoutisícovku, pětitisícovku. Mají příliš velkou nominální hodnotu.

Co mi může pomoci? Když nejsi dobrý počtář můžeš si vypomoci 10 Když nejsi dobrý počtář můžeš si vypomoci - spočítáním přibližné ceny nákupu předem na kalkulačce (např. na mobiním telefonu) - většina pokladen je dnes vybavena displejem, kde se zobrazuje cena nákupu a také kolik Kč ti má prodavač vrátit nazpět. - vezmi si účtenku a hned za pokladnou vše překontroluj na kalkulačce.Později je už pozdě!

Zápis 11 Platební styk – úhrada zboží,služeb, práce atd. Zprostředkování platebního styku: a) hotovostní platební styk - používáme fyzické peníze b) bezhotovostní platební styk - jedná se o převod peněz z účtu na účet (nepoužívají se fyzické peníze) Hotovostní peníze jsou bankovky a mince, které používáme při placení. Hotovost mohu použít: Platba penězi v obchodě Platba v restauraci Nákup benzínu Zaplacení nějaké služby (oprava pračky, vymalování,atd.) Vstupné do kina Dovolená Provedení platby složenkou na poště (např. za nájem, plyn,atd.) Zaplacení pokuty Zaplacení objednaného balíčku (např. mobilní telefon z internetu)

Vzorové úlohy 12 Zaplať hotově – ukázka č.1 – mince V cukrárně sis koupil sladkosti za 36 Kč. Jaké mince zvolíš k zaplacení? Rozložíme si částku na mince, které můžeme použít. Máme více možností. 20Kč + 10Kč + 5Kč + 1Kč 10Kč + 10Kč + 10Kč + 2Kč + 2Kč + 2Kč 20Kč + 5Kč + 5Kč + 2Kč + 2Kč + 1Kč + 1Kč Ukázka č.2 – bankovky V restauraci platíš za večeři pro dva 600Kč. Jaké bankovky můžeš použít? Opět máme více možností. 200Kč + 200Kč + 200Kč 2x 500Kč + 100Kč 200Kč + 200Kč + 100Kč + 100Kč Ukázka č.3 – mince a bankovky Listonoš ti přinesl objednaný balíček za 387Kč. Jak mu zaplatíš? Možnosti 100Kč + 100Kč + 100Kč + 50Kč + 20Kč + 10Kč + 5Kč + 2Kč 2) 200Kč + 100Kč + 50Kč + 10Kč + 10Kč + 10Kč + 2Kč + 2Kč +2Kč + 1Kč

Použité zdroje http://www.ekonomika-snadno.estranky.cz/clanky/ekonomicke-otazky/9_hotovostni-a-bezhotovostni-platebni-styk.html http://ceskyweb.blogspot.cz/2010/10/svaty-vaclav.html http://www.zlate-mince.cz/lupa.asp?obr=m/10_1999_3B.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Koruna_%C4%8Desk%C3%A1 http://www.euroagentur.com/cz/praha-dulezite-informace